Permalänk

Få snabbt internet på landet?

Nu är det ju snart semester och man åker till skärgården (som är till havs och långt bort från civilisationen). Då blir det mindre surfande och sånt. Men när man väl ska ha Internet måste man antingen sega med segt 3G modem(telenor) eller tråkigt uppringningsmodem. Då undrar man om det finns något annat sätt.

Någon som har några tips på hur man får snabbt Internet?

Kan man t ex ta med sin router med bredbandets konto och lösenord och använda det på landet? Eller är det kopplat till ett visst telefonnummer? Men om man vidarekopplar sin hemtelefon då?

Några idéer någon?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Nej det går inte.
Spelar ingen roll om du vidarekopplar din telefon eftersom din fasta telefon och ditt bredband fortfarande är kopplad på samma telestation. Dvs om du tar med dig ditt modem och router och försöker koppla in det på sommarstället, så kommer det inte fungera för fem öre.
Det enda alternativen jag vet om är som sagt mobilt bredband. Uppringt fungerar sålänge du har en fast telefon på sommarstället, men det är väl inte mycket att hänga i granen.

Permalänk
Medlem

Får skaffa ADSL på sommar stället

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa Om Net 1 - Net 1 - Sverige som köpte gamla NMT-nätet fungerar klart bättre än ex Telia i svåra områden. Detta enligt vänner till mig som skaffat det pga segheten med Telia i delar av jämtland. Enligt dessa en stor förbättring.

Jag har ingen som helst anknytning till net1 och visste ens om det innan vännerna nämnde det, om nu någon tror att det är smygreklam.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband kanske?

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagert:

Mobilt bredband kanske?

Herregud människa.

Permalänk

Jag tänkte skaffa Kraftpaket Plus från Kraftpaketet Plus - Net 1 - Sverige

Jag bor ju också i norra norrland. Verkar som att det är ca 75% täckning just på den ort jag bor..

Hur är det om man ska spela spel över internet med detta bredband?

Hur stor är Mb åtgången om man tex skulle sitta och spela WoW i 3 timmar?

Verkar som att man har 25gig till godo varje månad, och därefter 100kb/s.

''Vid användning av över 25 GB under en 30-dagars period förbehåller Net 1 sig rätten att begränsa hastigheten under återstoden perioden till 100 kbit/s. Detsamma gäller om abonnemanget under längre tid används på ett sätt som i betydande omfattning påverkar andra användare i nätet negativt''

Verkar lite luddigt där där. Menar dom alltså att dom förbehåller sig rätten att sänka ens hastighet från 3,1 Mbit/s till 100Kb/s, i princip när dom anser att man tankar ner för mycket? Verkar lite skumt och osäkert :S

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Nu är det ju snart semester och man åker till skärgården (som är till havs och långt bort från civilisationen). Då blir det mindre surfande och sånt. Men när man väl ska ha Internet måste man antingen sega med segt 3G modem(telenor) eller tråkigt uppringningsmodem. Då undrar man om det finns något annat sätt.

Någon som har några tips på hur man får snabbt Internet?

Kan man t ex ta med sin router med bredbandets konto och lösenord och använda det på landet? Eller är det kopplat till ett visst telefonnummer? Men om man vidarekopplar sin hemtelefon då?

Några idéer någon?

Dra fiber. Det förutsätter ju iofs att du har en plånbok som överrensstämmer med ett litet lands BNP.
Är plånboken lite tunnare än så kan du kolla på sattelitalternativ. Men pingen på dessa är inge skoj och som P13 lär dina föräldrar ha ett ytterst välbetalt jobb samt extrajobb vid sidan om för att ha råd med dina bandbreddsbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Jag tänkte skaffa Kraftpaket Plus från Kraftpaketet Plus - Net 1 - Sverige

Jag bor ju också i norra norrland. Verkar som att det är ca 75% täckning just på den ort jag bor..

Hur är det om man ska spela spel över internet med detta bredband?

Hur stor är Mb åtgången om man tex skulle sitta och spela WoW i 3 timmar?

Verkar som att man har 25gig till godo varje månad, och därefter 100kb/s.

''Vid användning av över 25 GB under en 30-dagars period förbehåller Net 1 sig rätten att begränsa hastigheten under återstoden perioden till 100 kbit/s. Detsamma gäller om abonnemanget under längre tid används på ett sätt som i betydande omfattning påverkar andra användare i nätet negativt''

Verkar lite luddigt där där. Menar dom alltså att dom förbehåller sig rätten att sänka ens hastighet från 3,1 Mbit/s till 100Kb/s, i princip när dom anser att man tankar ner för mycket? Verkar lite skumt och osäkert :S

Jag går ut ca 1mb/s med det bredbandet här jag bor (Dalsland) det funkar hela tiden och om du köper kraftpaketet + ska det inte vara någon maxgräns (25gb) utan det funkar prima. Dock har du hög MS, cirka 80-100 på cs

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Får skaffa ADSL på sommar stället

ofta telekablarna till sommarstugorna håller kvalité nog för en DSL anslutning, luftburet å allt

kan jag sitta med ett Tre 3G modem ute vid Söderarm i båten med goda 2mbps så klarar du nog dig

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Jag går ut ca 1mb/s med det bredbandet här jag bor (Dalsland) det funkar hela tiden och om du köper kraftpaketet + ska det inte vara någon maxgräns (25gb) utan det funkar prima. Dock har du hög MS, cirka 80-100 på cs

Själv hade man varit väldigt glad om man hade 80 - 100 ping i spel.
Har haft samma skit i säkert 6 år nu (mobilt) och har alltid haft runt 250 ping.
Jag tycker det är så jäkla konstigt att vi inte ska kunna få något snabbare här jag bor.
Ca tre kilometer från mig har de snabbt bredband, 2 - 8 Mbit/s tror jag det är och pingen ligger väl på 20 - 40 beroende på servrarna.

har ringt Telia, glocalnet m.fl några gånger men SOM VANLIGT så ska de kolla upp det, 5 minuter senare hör man "Du är nummer 75 i kön.". Då har idioterna lagt på, händer alltid.
Men när det väl är nån som kollar upp det så har man fått svaret att det inte går.

har också kollat på olika teckningskartor för mobila bredband och jag bor precis utanför 3G/Turbo-3G på allihop verkar det som.

Fick låna hem ett lite äldre modem/dongel, eller vad man kallar det, från Telia och gjorde ett TPTest.
Resultatet blev 0.15 ner/0.05 upp eller liknande. Då är till och med skiten jag har nu bättre, 0.4Mbit/s ner/0.10 upp.
Jag blir galen...

Permalänk
Medlem

Eller så njuter trådskaparen helt enkelt utav sommaren och låter bli att surfa i ett par veckor, eller så skaffar man mobilt kontakt bredband.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aboya:

Själv hade man varit väldigt glad om man hade 80 - 100 ping i spel.
Har haft samma skit i säkert 6 år nu (mobilt) och har alltid haft runt 250 ping.
Jag tycker det är så jäkla konstigt att vi inte ska kunna få något snabbare här jag bor.
Ca tre kilometer från mig har de snabbt bredband, 2 - 8 Mbit/s tror jag det är och pingen ligger väl på 20 - 40 beroende på servrarna.

har ringt Telia, glocalnet m.fl några gånger men SOM VANLIGT så ska de kolla upp det, 5 minuter senare hör man "Du är nummer 75 i kön.". Då har idioterna lagt på, händer alltid.
Men när det väl är nån som kollar upp det så har man fått svaret att det inte går.

har också kollat på olika teckningskartor för mobila bredband och jag bor precis utanför 3G/Turbo-3G på allihop verkar det som.

Fick låna hem ett lite äldre modem/dongel, eller vad man kallar det, från Telia och gjorde ett TPTest.
Resultatet blev 0.15 ner/0.05 upp eller liknande. Då är till och med skiten jag har nu bättre, 0.4Mbit/s ner/0.10 upp.
Jag blir galen...

Vad har du för mobilt bredband? Vi har något som går på gamla NMT nätet. Förr hade jag 0.4/ner men det har förbättrats nu. Jag bor cirka 3 mil från staden. Inne i staden har dem tom fiber. Riktigt jobbigt och orättvist. 2 åk kvar innan man börjar 1an och kan flytta hemifrån med.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagts tidigare i tråden: #10204145

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Herregud människa.

nä bara vanlig människa här

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core