Permalänk
Medlem

Dator löser ut säkring

Kom hem efter att ha varit bortrest några dagar och upptäcker att halva lägenheten är strömlöst.

En säkring har löst och den löser ut direkt igen när man sätter i en ny propp. Efter lite felsökning kommer jag fram till att det beror på datorn då den inte löser direkt igen om jag drar ut strömkontakten till datorn. Sätter jag i den igen så löser säkringen igen. Provade även med ett annat vägguttag med samma resultat.

Har varit ett ganska stort åskoväder medans jag varit borta så det hela kan ju ha med det att göra...

Frågan är nu... Är datorn helt död? Vad kan vara fel och hur felsöker jag lämpligast? Kan ju inte ens koppla in datorn utan att säkringen löser...

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom säkringen löser ut har väl åskan gått in via nätaggregatet och ställt till tråkigheter. Tyvärr är moderkortet strömsatt även när datorn är avstängd, så mer saker kan ha gått sönder. Börja dock med att öppna upp och undersöka delarna. Kan du inte se sot eller liknande på övriga delar, så testa med nytt nätagg först.

Oftast går åskan in genom svagströmmen enligt min erfarenhet, alltså nätverk/modem och liknande, så undersök det också.

Dra alltid ut alla kablar om du åker iväg längre tid, speciellt på sommaren som brukar vara åskperiod.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Är datorn ett "hemmabygge" eller köpt i en butik?

Permalänk
Avstängd

ok vi ska börja med första grejen nu och det är att testa med annat nätagg. startar datorn upp utan problem då har du haft tur. Något som kan hända är att moderkortet är defekt kan du starta upp datorn och ser vid boten att någon hårdisk är borta då kan sata portar vara ur funktion du kan ha klarat hårdiskarna ändå men börja lokalisera felet med nätagget först eftersom säkringen löser ut

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

deta hände mig :(( efter massor av felsökning vissade det sig att det var mitt nätagg som var sönder, bytte ut det och nu funkar det galant

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet har nog åkt på en smäll av åskan. Det är den delen som du först får prova att byta ut. Sedan kan ju strömmen gått längre in idatorn beroende på hur nära åskan slog.

Permalänk
Medlem

Datorn är ett hemmabygge.
Ser inget som ser konstigt ut inne i den.
Internet verkar inte heller funka. Har bredband via nätverkssladd direkt in i väggen. Så den kanske har kommit in det håller och slagit ut bredbandet också? Men då borde det väl ha drabbat alla lgh i fastigheten väl?
Funderar på att byta nätagg och testa men vill egentligen inte lägga ut allt för mycket pengar på en redan gammal dator och så visar det sig att hela datorn är skrot. Det viktigaste är att rädda det som finns på hårddiskarna.

Hur stor risk tror ni det är att hårddiskarna också har tagit stryk?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sett exempel där det gått nätverkskort-moderkort-sydbrygga-hd och alltså förstört nätverkskort, moderkort och hd. Åskan tar lättaste vägen, så du kan mycket väl vara den enda drabbade i fastigheten (vilket borde vara centralt åskskydd egentligen).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Puh!
Det var tydligen bara nätdelen som dött. Efter att ha bytt till en ny verkar allt faktiskt fungera som det ska igen.
Tack för all hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt!:)

Kom ihåg att dra ur alla kablar i fortsättningen, när du åker bort.;)

Visa signatur