Permalänk
Medlem

Alienware Predator 2.1 Case FULL Review

Hallå alla SweClockare idag ska jag bjuda på något lite speciellt. En Chassi Recenscion av Alienwares gamla rev. på chassi. Nämligen Predator 2.1 (2.1 = Kromade detaljer, svartmålad insida, Passiv AlienFX Light System).
Jag har velat haft detta chassi i ca 4 år, men för 4 år sedan var man tvungen o köpa hela burken med tillbehöver vilket var onödigt.. Och dyrt. Jag är bara 17 år i skrivande stund och för 4 år sedan levde jag på veckopeng Då blev det inte mkt till dator. Men nu när jag sommarjobbat och har pengar så har jag lagt ned en bra bit på o uppfylla en liten "dröm" man haft. Detta chassi tillverkas inte längre, men jag hitta ett oanvänt sprillans nytt på eBay. Jag sökte i ca 1 vecka på google och allt möjligt efter information om detta chassi men hitta inget... Med stora förhoppningar beställde jag det ändå och bestämde mig att skriva en redig recenscion av den till hela världen, kanske detta kan insperera andra att våga köpa ett.
Detta är ett (A)recenscions galleri, INTE (B)showoff/datorbygge, var snäll o bedöm den på A och inte B.

Snabb breakthrough på kostnad/frakt/köpställe
Hemsida: www.ebay.com (USA)
Säljare: BestCustomPC (Affär på eBay)
Chassi Kostnad: 1500 SEK (New, Untouched, Unused Case)
Frakt: 1700 SEK
Tull och avgifter från TNT: 800 SEK (Aj.. var ej beredd på detta men jag hade pengar till detta med som tur var)
Betalnings Datum: 2010-06-20
Datum TNT fick varan: 2010-07-07 (Vart delay pga 4th july firande osv)
Datum TNT Levererade till mig: 2010-07-16

26 dagar med delay inräknad, helt okej för o få en såpass stor sak till Sverige från USA.

Min kamera är usel, mobilkamera på 3.2 mpixel. (Ber om ursäkt)

Här är Hårdvaran jag använde för o testa Chassit med:
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA SVART/VIT RETAIL
ASUS M4N78 PRO GEFORCE 8300 AM3 ATX
COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 620W
SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
CORSAIR 4GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ (2X2GB)
AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX
COOLER MASTER MIDITOWER HAF 922 BLACK
SAPPHIRE RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E 2XDVI/HDMI/DP

Jag gör EJ någon kabeldragning då jag köper nya delar till chassit inom 1 månad. Blir nytt galleri då.

Nu går vi in på lite mer tekniska speccs:

Vikt: 16.6kg (JÄVLA TUNGT, även tomt vägde det mer än min Haf922 med komponenter!)
Dimensioner: Height - 49cm, Tjocklek - 25cm, Djup/Längd - 63cm
Material: Utsidan är 80% Plast, resten är Mesh (galler) Insidan är 100% Stål (vet ej exakt vilken)
Färg: Svart, med kromade silver bitar
Insidefärg: Svartsprayad från butik
AlienFX: Passive System with Switches. 12 Colours, 3 Settings (Lys Helt,Blinka,Byt sakta färg automatiskt), Front,Sides,5.25" lightup, Powerbutton är även upplyst och är HDD Activity LED men tvärtom, den lyser alltså när HDDn inte jobbar mycker och slocknar när den arbetar. (detta för den ska lysa så mkt som möjligt)
3x 5.25" platser (2 Covers) även toolless design.
5x 3.5" Platers (HDD Toolless design)
3x 120mm Alienware 1200RPM Fans (Front,back,side)
1x 90mm Alienware 700 RPM fan (HDD bracket cooler)
Ljuddämpade sidoplåtar
Nätagg pos: top, inkluderas en PSU Bracket som jag var tvungen o ta bort och modda för att få plats med H50 radiatorn.
Moderkort: mATX, ATX, XL-ATX (Tror jag? får plats mkt större än mitt ATX)
Grafikkort: hela 47cm plats för ett onödigt långt grafikkort, alla nya får alltså plats
Luftflöde: ~2*C i NB/SB/CPU Kallare än mitt HAF922 med samma komponenter
Ljudnivå: Den är väldigt ljuddämpad och den hörs knappt (jag har bra hörsel) det ända jag hör är när min GPU snurrar på fläkten ordenkligt, men den är deffenetivt "dubbelt" så tyst än Haf 922 om man kan jämföra så.

Alienware Predator 2.1 Case FULL Review

Permalänk

Lite udda, men jag håller med om att det är ett trevligt chassi (om man gillar stilen : P)
du kommer antagligen få skit för att du har taskig bildkvalite och sämre betyg för att du inte har värsting prestanda...vettefan varför...men iaf skit i det : D
Själv tycker jag att det är synd på kabeldragningen men det får man väl se i framtiden då hur det är i detta chassi : D
men en fråga...var frakten 1700kr eller var det priset inkl frakt? =0

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Kul med folk som verkligen ser till att få tag på de dom vill ha även om de är "Rare" prylar.

Hade gärna sett bättre bilder så de faktiskt går att se hur de ser ut.

För som de är nu så verkar de nästan som du försökte ta kort medan du sprang för bi grejerna.

Höjer mitt betyg när de kommer bättre bilder. men som de är nu så blir de en etta eftersom man knappt ens kan se att de är ett chassi på hälften av bilderna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur mycket man gillade dessa chassin när de va nya =D
Hur fick du köpt det och vad kosta det?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Förlåt mig, men jag har aldrig sett maken till plastigare grejj. Och snygg var den inte.. kanske det som är meningen med "alienware"

Permalänk

Många bilder det gillas, samt ovanlig hårdvara
Tråkigt med så pass dåliga bilder dock

Inte för att det är ditt fel men måste bara säga att det där är en av de plastigaste saker jag någonsin sett

Permalänk
Medlem

Jag saknar ord. 1p

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att du skriver om hur viktigt det är med skydd mot statisk elektricitet, sedan lägger du grafikkortet på soffan.

Permalänk
Medlem

Til alla som frågar om priserna... Har ni problem med o läsa Breakthrough på kostnaden?

Chassi Kostnad: 1500 SEK (New, Untouched, Unused Case)
Frakt: 1700 SEK
Tull och avgifter från TNT: 800 SEK (Aj.. var ej beredd på detta men jag hade pengar till detta med som tur var)
Totalt: ~4000 SEK

"synd me kabeldragningen" läste du ens bild förklaringarna? eller texten?

Jag orkade inte med kabeldragning DÅ JAG SKA BYTA UT HELA INSIDAN OM 1 MÅNAD :]

Flyttar som sagt om 2 veckor, då ska jag fixa bättre nördhörna + bättre kamera, då kommer finare bilder på helheten

Permalänk
Proffsmoddare

4k!? Det märks att du gillar Alienware.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

4k!? Det märks att du gillar Alienware.

Blev verkligen mer än planerat =/ Hade satsat runt 2500 totalt... Men jag är nöjd

Permalänk

Gillar inte chassin till märkesdatorer och detta såg bara ut att vara läskigt plastigt. 1p

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Gillar inte chassin till märkesdatorer och detta såg bara ut att vara läskigt plastigt. 1p

Antog att folk skippar text och tittar på bilderna bara... Som sagt inte ett Showoff/Bygglogg utan mer recenscion.. men aja

Permalänk

Såg ungefär lika plastigt ut som mitt Asus vento, dock tycker jag det var ett coolt chassi

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tyckte det var ett skitsnyggt chassi!

Visa signatur

Amd Fx8350 | Noctua NH-U14S| Asus M5A97 | Kingston HyperX Genesis 1600mhz| Corsair TX 650w | Fractal Design r4 Black | Asus r9 280x TOP | Asus VG278HR

Permalänk
Entusiast

4 tusen för det chassit. Jag hoppas du är sjukt nöjd. Även med din budget på 2500 å hade ett ATCS 840, Corsair 800D eller ett Silverstone Raven vart avesvärt mycket vettigare alternativ. Sen måste jag tyvärr hålla med några tidigare talare då det faktiskt såg ganska plastigt ut...

Dock ska du ha cred för att du struntat i andras åsikter och skaffat dig en sak du länge velat ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag saknar ord. 1p

För att? Kan ju vara kul för skaparen att få höra lite åsikter istället för bara "blä 1p".

Tycker att det är väldigt kul att se lite sällsynta saker, väldigt fräckt chassi! Kanske lite skarpare/ljusare bilder med datorn up and running?
5p

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Kul att du hittat ditt dröm chassi

Jag kan dock inte se var chassit är på dom sista bilderna.
Du kan väl också visa lite bilder när du har andra färger på också..

Permalänk
Medlem

Ja jag ska det dw dock väldigt upptagen me flytt.. de kommer

Permalänk

Gillar wow-manualen på bild 34 Chassit glänser rätt bra trots de dåliga bilderna! 4000 känns dock väldigt saftigt för lite gläns :7 men som nämndes; cred att du köpte något du verkligen ville ha efter alla dessa år trots folks åsikter!

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

gillar inte chassit men det är ändå något med det! 4p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derivator:

Gillar wow-manualen på bild 34

haha aah jag hittade det bland verktygen (Y)
Och ty för alla kommentarer

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att det chassit var fullt som fan men det var riktigt härligt att se på hur den var innuti

Permalänk
Medlem

Vet bara att om jag själv skulle slänga ut 4000:- på ett chassi så hade jag tagit något betydligt snyggare. Men smaken är ju olika, 3p får du :)'
Dock fattar jag fan inte hur frakten kan ha gått på 1700?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Chassit vägde nästan 17kg och e ganska så stort och ska skickas från USA med "express 6-7days" ist för ~20 dagar

Permalänk

Fyyyyyy f****an vad avis man blir! har själv alltid velat haft detta chassit =P synd bara att man inte har råd att punga ut med 4k.., dock är det nästan för mycket, trots att det är så snyggt!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

De e Stabilt, som doktor alban hade sagt! Gillar din målmedvetenhet! Då blir man oftast mest nöjd! kollar gärna in de nya bilderna sen och kanske en mer utförlig beskrivning!

Visa signatur

Framgången förföljer envist den väl förberedde! (och turen den skicklige)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefen#12:

De e Stabilt, som doktor alban hade sagt! Gillar din målmedvetenhet! Då blir man oftast mest nöjd! kollar gärna in de nya bilderna sen och kanske en mer utförlig beskrivning!

Vad för mer beskrivning saknar du? Säg så lägger jag till
Nya grejjerna blev de försening på då jag fick pengarproblem >< Men det kommer!

Permalänk
Inaktiv

RUNKMATERIAL!!!
Riktigt jävla snyggt!
Vill själv ha ett alienware chassi fast dom är så jävla svåra att få tag i
Nice work dude

Permalänk

fyfan vilken stort chassi:P för att va alienware =P köpte en fläkt som va 120mm från alienware för 500:- skit dyrt där men jävlar vilken kvalle .... grym dator!! 10p från mig !!