Nytt moderkort lämpat för SLI (x58)

Permalänk
Medlem

Föressten, jag har en sidofläkt på mitt Antec 1200, som just nu är insug. Vad tror ni är bäst, insug eller utsug?

Edit:
Har den nu som utsug, hade den som insug - ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Föressten, jag har en sidofläkt på mitt Antec 1200, som just nu är insug. Vad tror ni är bäst, insug eller utsug?

Edit:
Har den nu som utsug, hade den som insug - ingen skillnad.

Så länge som du har korten sitter precis ihop lär det nog inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Så länge som du har korten sitter precis ihop lär det nog inte spela någon roll.

Tyvärr verkar det stämma. Har skickat ett mail till Alina nu så jag hoppas dem kan hjälpa mig, annars kommer jag verkligen bli ursinnig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Vad jag förstått så klarar sig 2st kort med referenskylare bättre än Gigabytekorten. Ska snart beställa nytt system jag med och det är snarlikt ditt och blev lite fundersam nu när jag först hade tänkt beställa 2st gigabyte, ser ut som att det kanske får bli sparkle istället då ><

Nvidias referenskyare föt GTX460 använder ju en liknande lösning mex axialfläkt så inte så säker på det men svårt att säga. Älder 8800GTS G92 och hela GT200 seriens kylare är bra då fläkten är något sänkt och vinklad så att det blir extra mellanrum vid SLI för luft att ta sig in. GTX480 osv verkar väl inte ha några problem heller. Så som sagt budgetkorten med sina billigare kylare har nog oftare mer problem med SLI setuper där det är trångt.

Fördelen med centriofugalfläkten vissar sig också i trånga SLI setuper då den har MYCKET högre statiskt tryck så medans vanliga axialfläktar flytar mycekt luft när motståndet är minimalt så stannar luftflödet nsätan helt när dom får arbeta mot en restriktion medans radialfläktarna klarar mycket mer motstånd och kan hålla upp flödet även vid höga tryck.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på följande: Komplett.se - ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Men den ser ganska så platt ut, dvs, ingen vinkel för fläkten. Eller man kanske bara inte ser det på bilden. Har iaf skickat ett mejl till Komplett support så får se vad dem har att säga!

Edit:
Det finns en liten "vinkel" så att säga: http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_460_1_GB...
Dock inte lika mycket som jag hade på mitt GTX 280.

Edit2:
När jag läser vidare på reviewn så står det att fläkten låter väldigt mycket... det var ju trist. Får leta vidare då.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör med öppen låda då ?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Vad händer om du kör med öppen låda då ?

Tror aldrig jag prövade det igår. Kan göra det ikväll efter jobbet. Dock tror jag inte det kommer hjälpa då kort 1 är strypt, likt en damsugare som du täpper igen munstycket på. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med luft mellan korten för att fläktarna ska kunna kyla effektivt, och den lilla luft där finns är redan mycket varm.

Permalänk
Medlem

Du har ju EVGA som blåser ut luft bakåt! tror de har EE eller nåt i sitt namn, vet inte hur det är med de korten som finns på komplett! men de ska vara bättre lämpade för SLI iallafall!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Du har ju EVGA som blåser ut luft bakåt! tror de har EE eller nåt i sitt namn, vet inte hur det är med de korten som finns på komplett! men de ska vara bättre lämpade för SLI iallafall!

Jo jag har sett det. Har läst om kortet, folk klagar på att det är extremt plastigt och klent (inte likt de tidigare GTX 260/280-korten, utan mycket klenare plast) och att dem väsnas en del. Detta gäller tydligen alla som kör external exhaust (EE), både Zotac och EVGA.. Men jag tar hellre lite oljud än ett icke fungerande system!

Permalänk
Medlem

Jo jag har sett det. Har läst om kortet, folk klagar på att det är extremt plastigt och klent (inte likt de tidigare GTX 260/280-korten, utan mycket klenare plast) och att dem väsnas en del. Detta gäller tydligen alla som kör external exhaust (EE), både Zotac och EVGA.. Men jag tar hellre lite oljud än ett icke fungerande system!

Jo det är väl så. Fan jag ska beställa nytt system nu den 25:e så fort min lön rullat in. Och jag var så fast på att köra 2 st Gigabyte gtx 460 1gb oc med just det moderkortet du har eftersom att det har usb3 och SATA 6. Men nu börjar man ju undra alltså :S Har du hört om några mer som har samma problem med värmeutveckling som du har ?

Finns de inga andra kylare man kan köpa och sätta på istället då ?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Jo det är väl så. Fan jag ska beställa nytt system nu den 25:e så fort min lön rullat in. Och jag var så fast på att köra 2 st Gigabyte gtx 460 1gb oc med just det moderkortet du har eftersom att det har usb3 och SATA 6. Men nu börjar man ju undra alltså :S Har du hört om några mer som har samma problem med värmeutveckling som du har ?

Finns de inga andra kylare man kan köpa och sätta på istället då ?

Jo jag spenderade tidigare månadens lön på dessa delar, och tyvärr gick det inte så bra. Jag tror detta problemet gäller för i princip alla. Gigabyte-korten är inte så väl lämpade för SLI när de sitter så tajt.

Devil May Cry här på forumet kör även han Gigabyte-korten i SLI, men hans moderkort har lite mer mellanrum: http://motherboards-reviews.com/images/MSI_P55_GD65.jpg

Som du ser har han mellanrummet den extra PCI-slotten där emellan ger, vilket kanske resulterar i totalt 5-7cm mellanrum mellan korten.

Dvs, det är ett P6T Deluxe, P6T Deluxe V2 eller ett P6TD Deluxe som gäller om man ska köra dessa korten i SLI, annars kommer det inte funka. Ev. byta ut mot kort med EE. Jag väntar fortfarande på svar från både Alina och Komplett, jag ska gå till botten med detta och kommer hålla tråden uppdaterad :)!

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på följande: Komplett.se - ZOTAC GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Men den ser ganska så platt ut, dvs, ingen vinkel för fläkten. Eller man kanske bara inte ser det på bilden. Har iaf skickat ett mejl till Komplett support så får se vad dem har att säga!

Edit:
Det finns en liten "vinkel" så att säga: http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_460_1_GB...
Dock inte lika mycket som jag hade på mitt GTX 280.

Edit2:
När jag läser vidare på reviewn så står det att fläkten låter väldigt mycket... det var ju trist. Får leta vidare då.

Borde fungera. Som sagt blir lite mer mellanrum sedan klarar nog radialfälten mycket högre tryck så bör leverera flöde även i en trång SLI setup.

Permalänk
Medlem

Aha Ganska trist då det känns ganska luckrativt att införskaffa sig 2 st av dessa.
Det tråkiga är väl att om man köper ett P6T Deluxe V2 som för min del är det enda alternativet av de 3 så får man varken Sata 6 eller USB 3, vad man nu ska med det till för tillfället ändå. Men känns ju rätt bra att ha om man skulle ha användning för det i framtiden.
Finns även ett Asrock kort som har så stort mellanrum: Asrock X58 Extreme III - Inet.se
Men frågan är hur de korten är ? Är det bara märket som skiljer sig ? Eller använder det sig av sämre komponenter då det nästan är 400 kr billigare än liknande moderkort i klassen? !

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Aha Ganska trist då det känns ganska luckrativt att införskaffa sig 2 st av dessa.
Det tråkiga är väl att om man köper ett P6T Deluxe V2 som för min del är det enda alternativet av de 3 så får man varken Sata 6 eller USB 3, vad man nu ska med det till för tillfället ändå. Men känns ju rätt bra att ha om man skulle ha användning för det i framtiden.
Finns även ett Asrock kort som har så stort mellanrum: Asrock X58 Extreme III - Inet.se
Men frågan är hur de korten är ? Är det bara märket som skiljer sig ? Eller använder det sig av sämre komponenter då det nästan är 400 kr billigare än liknande moderkort i klassen? !

Man kan köpa till olika kontrollers i framtiden för stöd för SATA 6gbps och usb 3.0, givet att man har plats på moderkortet för dem. Jag tror personligen inte jag kommer ha någon större nytta av dem funktionerna men det hade varit skönt att veta att dem fanns där, ifall ifall. P6T-korten är mycket bra, överklockar bra, bra bios, bra funktioner etc etc men saknar som sagt SATA 6gbps och USB 3.0, annars är dem mycket bra.

Jag har aldrig använt ASrock så jag vet inte hur det presterar, men jag har inte hört allt för mycket bra om asrock kort genom åren, så det har aldrig varit ett primärval för mig. Får läsa på om kortet, det är billigt av en anledning. Oftast p.g.a dålig försäljning, vilket brukar bero på:
1) Dåliga funktioner
2) Dålig kvalité
3) Dåliga överklockningsegenskaper
4) Dålig kylning
etc etc

Permalänk
Medlem

ASRock X58 Extreme3 review
Här är en review av kortet och det har fått ganska bra betyg trots sitt pris. Men med lägre pris brukar det vara lite sämre, och lite sämre är vad det är. Det verkar dock inte vara dåligt för det.
Hmm jag får väl köpa mig ett P6T deluxe v2 om det ska vara så ><
Annars får jag väl köra på ett single 480 eller köra 2 st 470 i sli, men då går priset upp några 1000 lappar och det har jag ingen större lust att lägga ut då jag förmodligen kommer köpa en ny dator om 2 år igen > <

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

ASRock X58 Extreme3 review
Här är en review av kortet och det har fått ganska bra betyg trots sitt pris. Men med lägre pris brukar det vara lite sämre, och lite sämre är vad det är. Det verkar dock inte vara dåligt för det.
Hmm jag får väl köpa mig ett P6T deluxe v2 om det ska vara så ><
Annars får jag väl köra på ett single 480 eller köra 2 st 470 i sli, men då går priset upp några 1000 lappar och det har jag ingen större lust att lägga ut då jag förmodligen kommer köpa en ny dator om 2 år igen > <

Great minds think alike. Håller med dig. Även om kortet fått bra betyg så är det något som drar ner priset och det är förmodligen kvalitén som för sukta för det. Det blir ev. 2st GTX 470 i SLI för min del också, om jag inte lyckas lösa problemet med ett nytt moderkort eller annan grafikkortstillverkare. Dock är det så att GTX 470 är högljutt och går jävligt varmt som det är, i SLI kan det bli lika katastrofalt som 2st Gigabyte är.

Permalänk
Medlem

Great minds think alike. Håller med dig. Även om kortet fått bra betyg så är det något som drar ner priset och det är förmodligen kvalitén som för sukta för det. Det blir ev. 2st GTX 470 i SLI för min del också, om jag inte lyckas lösa problemet med ett nytt moderkort eller annan grafikkortstillverkare. Dock är det så att GTX 470 är högljutt och går jävligt varmt som det är, i SLI kan det bli lika katastrofalt som 2st Gigabyte är.

Jepp
Det blir alldeles för dyrt för min del att köpa 2 st 470 istället, då jag dessutom måste köpa ett bättre nätagg. Så det får nog bli ett P6t Deluxe V2 och 2st 460 i sli.
Tycker det är lite dåligt av asus att inte göra inte använda samma layout på sina pci-E x16 portar på alla kort... Och vill man ha ett där man kan ha stort mellanrum får man ju betala ytterligare någon tusenlapp eller två ><

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Jepp
Det blir alldeles för dyrt för min del att köpa 2 st 470 istället, då jag dessutom måste köpa ett bättre nätagg. Så det får nog bli ett P6t Deluxe V2 och 2st 460 i sli.
Tycker det är lite dåligt av asus att inte göra inte använda samma layout på sina pci-E x16 portar på alla kort... Och vill man ha ett där man kan ha stort mellanrum får man ju betala ytterligare någon tusenlapp eller två ><

Klagade hos dem igår men personen som tog emot mitt klagomål led oturligt nog av någon sjukdom vars symptom visade sig i att han inte kunde skriva eller förstå korrekt Engelska. Hur som helst, moderkortet är designat för att klara 3-sli och då kommer nån av slotsen komma tight till den andre, men jag tycker dem borde ha som standard att slot 1 och 2 inte ligger tight, medan 2 och 3 kan göra det.

Så att det ser ut som följande istället:

PCI-E X16 -------------------------
PCI ------------------
PCI ------------------
PCI ------------------
PCI ------------------

Jag är inte helt säker på om man kan få plats med 7st slots totalt, men det brukar ju finnas 7st expansion slots så det borde inte vara några problem.

Permalänk
Antielefant

Kan tillägga att referensdesignen till 460 (ja, den du länkade tidigare) är ungefär 5-7 mm lägre än Gigabytes. NVidia tänkte på SLI också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Kan tillägga att referensdesignen till 460 (ja, den du länkade tidigare) är ungefär en centimeter lägre än Gigabytes. NVidia tänkte på SLI också.

Okej. Borde jag köra på en traditionell fläktmodell så som Zotac och EVGA (EE) har presenterat eller bara köra på referensdesignen?

Permalänk
Antielefant

EVGA's och Zotacs är ju direkt byggda för optimal kylning i tätpackad SLI, så jag rekommenderar dem rakt av.

Själv kör jag ju tre kort (460-460-260) så mina är så tätt packade som det går - inklusive att 260't är en bra bit längre än 460'orna och därmed inte släpper in luft underifrån utan bara bakifrån.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

EVGA's och Zotacs är ju direkt byggda för optimal kylning i tätpackad SLI, så jag rekommenderar dem rakt av.

Jag ser att du har evga i din signatur, är det modellen med EE eller referenskylning?

Permalänk
Antielefant

Jag ser att du har evga i din signatur, är det modellen med EE eller referenskylning?

EVGA Superclocked EE.

Komplett säljer bara EE-versionen förutom Stock 768.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

EVGA Superclocked EE.

Hur är temperaturerna och ljudnivån? Kvalitén på skalet?

Permalänk
Antielefant

Hur är temperaturerna och ljudnivån? Kvalitén på skalet?

Temperaturerna ligger ju där den ska, dvs 75 +/- 2c i load. Ljudnivån är bra men hörbar i load, medans de inte hörs alls i idle.

Plastskalet... är ett plastskal, varken mer eller mindre. Matt och mörkgrått, vilket får mitt faktiskt rätt snygga 260 att se bra ut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Temperaturerna ligger ju där den ska, dvs 75 +/- 2c i load. Ljudnivån är bra men hörbar i load, medans de inte hörs alls i idle.

Plastskalet... är ett plastskal, varken mer eller mindre. Matt och mörkgrått, vilket får mitt faktiskt rätt snygga 260 att se bra ut

Okej, låter mycket lovande med tanke på din överklock. Hur är luften i ditt chassi i jämförelse med ett Antec 1200?

Jo jag vet, men läste att det skulle vara väldigt klent och av sämre kvalité (reviews på newegg). Hur som helst, så länge det funkar så.

Du kör SLI tätt packat eller?

Edit:
Jag kan ta lite bilder och visa er hur det ser ut när jag väl kommer hem om det hjälper.

Permalänk
Antielefant

Jag kör ett p183. 1200 är en dammsugare i jämförelse

Mja, sämre kvalitet vill jag inte påstå men jag vet också att många som recenserar kortet kör det ju som singelkort och jämför med... exempelvis... Gigabyte's kylare. Som singelkort är ju gigabytekortet betydligt bättre, och likaså är referenskylaren bättre, medan EE är gjort endast och enbart för dålig lufttillförsel för optimal SLI-kylning.

3-way? Ja, det är så tätt du kan sätta kort.

Ta en bild på hur dina Gigabytekort sitter btw, så andra kan se hur det blir och slipper köra in i samma betongvägg som dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jag kör ett p183. 1200 är en dammsugare i jämförelse

Mja, sämre kvalitet vill jag inte påstå men jag vet också att många som recenserar kortet kör det ju som singelkort och jämför med... exempelvis... Gigabyte's kylare. Som singelkort är ju gigabytekortet betydligt bättre, och likaså är referenskylaren bättre, medan EE är gjort endast och enbart för dålig lufttillförsel för optimal SLI-kylning.

3-way? Ja, det är så tätt du kan sätta kort.

Ta en bild på hur dina Gigabytekort sitter btw, så andra kan se hur det blir och slipper köra in i samma betongvägg som dig.

Antog också det, men du kanske hade moddat ditt 183 eller liknande :p!

Ja okej, det är sant. Gigabyte-kortet är suveränt, på max varvtal kan jag inte höra fläktarna, möjligtvis ett mycket svagt fläktljud men det är om jag verkligen lyssnar och stänger av datorljuden. Jag är van vid att mitt GTX 280 lät en del så det är inga problem om dem surrar lite, så länge det inte låter FÖR mycket.

Jo visst, men kör du 460-460-260 eller? (Från slot 1 till 3)
Det låter mest logiskt med tanke på att dem första ska sitta i SLI och isf så tar kort 1 en del stryk. Men ligger det på 75C så är det mycket lovande.

Har ingen kamera för tillfället förutom min iPhone, men bilder kommer - dock inte i suverän kvalité.

Permalänk
Antielefant

Jo, det är precis så jag kör eftersom jag inte kan köra 3-waybryggan. I och med att det är tre kort tar dock båda 460'orna en hel del "stryk", då 260'ans övre plastning är minst lika illa för undre 460'an som undre 460'an är för den övre.

Det är till och med undre 460'an som blir varmast fortast, och ligger på högst fan speed efter ett tags spelande.

Det är däremot anledningen att jag inte gått längre än 800 MHz, går jag längre än så låter de som dammsugare i mitt chassi, jag har helt enkelt inte tillräckligt mycket insug för att mata tre EE-kort, utan det skulle krävas en insugsfläkt i chassit ungefär i höjd med grafikkortens insug.

Observera att min burk är en mediaserver som ska fungera som speldator, inte en ren speldator - den är optimerad för att vara tyst och ha massor av lagringsdiskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jo, det är precis så jag kör eftersom jag inte kan köra 3-waybryggan. I och med att det är tre kort tar dock båda 460'orna en hel del "stryk", då 260'ans övre plastning är minst lika illa för undre 460'an som undre 460'an är för den övre.

Det är till och med undre 460'an som blir varmast fortast, och ligger på högst fan speed efter ett tags spelande.

Det är däremot anledningen att jag inte gått längre än 800 MHz, går jag längre än så låter de som dammsugare i mitt chassi, jag har helt enkelt inte tillräckligt mycket insug för att mata tre EE-kort, utan det skulle krävas en insugsfläkt i chassit ungefär i höjd med grafikkortens insug.

Observera att min burk är en mediaserver som ska fungera som speldator, inte en ren speldator - den är optimerad för att vara tyst och ha massor av lagringsdiskar.

Okej känner mig ganska trygg nu. Jag har en Fractal Design 120mm på sidan av mitt antec 1200 som blåser in kall luft precis över grafikkorten. Även om den inte flyttar mängder med luft är det bättre än inget.

Såhär ser min fläktkonfiguration ut:

3st Antec fläktar i fronten, går på lägsta varv men flyttar helt ok med luft.
Vid slutet av bur nr 3 eller 2 (räknat från botten) kan jag placera en 120mm Fractal Design fläkt, just nu sitter den på bur 3 i höjd med processorn. Vid bur 2 är den i höjd med grafikkorten (jag har prövat - hjälpte ej). Efter det så har jag 2st fläktar på min TRUE i push/pull. På baksidan sitter det 2st 120mm antec fläktar som går på lägsta varv och fungerar som utsug. Högst upp finns min 200mm eller 250mm antec fläkt som även den går på lågvarv och fungerar som utsug. På sidan sitt ännu en Fractal design 120mm om in eller utsug.

Totalt handlar det om 10 fläktar, varav 2 är för processorn. Det känns som om chassit borde mata tillräckligt med luft för 2 kort i SLI med EE.