Permalänk

Prime95, fatal error: Rounding etc...

Hej,

Skulle stabilitetstesta min dator med prime95 men efter en sekund får jag följande:

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Inte så haj på detta och förstår noll, sökte på google och där hamnade jag i diskussioner om överclockning. Men jag har inte OC något, allt är stock.

Någon som vet vad problemet ligger?

Tack på förhand.

Datorspec:
Antec Sonata III 500 Silent
Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA Svart
Intel Core 2 Duo E7400 2,8GHz 1066MHz
Gigabyte GFX 460 1GB OC
500GB Samsung Spinpoint F1 HD502IJ
Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2
MK Gigabyte GA-EP45-DS3P
BenQ TFT 21.5" G2220HD

Permalänk

Kan vara minnesfel kör några rundor med memtest86+
Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool
Testa att köra Prime95 med small FFTs för då belastar du mestadels CPU, visar den inga fel då efter några timmar så är det troligtvis inget fel med din cpu.
Din nordbrygga skulle även kunna ge detta fel om den får dåligt med kylning.

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Kan vara minnesfel kör några rundor med memtest86+
Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool
Testa att köra Prime95 med small FFTs för då belastar du mestadels CPU, visar den inga fel då efter några timmar så är det troligtvis inget fel med din cpu.
Din nordbrygga skulle även kunna ge detta fel om den får dåligt med kylning.

Minnena har tidigare varit inne på felsökning eftersom jag haft problem med datorn och de var ej felaktiga.
Får testa small FFTs, hur är det med värme? Stänger den ner automatiskt om det vore kylningsproblem eller riskerar jag bränna något under testet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SEDH13184:

Hej,

Skulle stabilitetstesta min dator med prime95 men efter en sekund får jag följande:

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Inte så haj på detta och förstår noll, sökte på google och där hamnade jag i diskussioner om överclockning. Men jag har inte OC något, allt är stock.

Någon som vet vad problemet ligger?

Tack på förhand.

Datorspec:
Antec Sonata III 500 Silent
Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA Svart
Intel Core 2 Duo E7400 2,8GHz 1066MHz
Gigabyte GFX 460 1GB OC
500GB Samsung Spinpoint F1 HD502IJ
Corsair 4GB (2x2048MB) XMS2
MK Gigabyte GA-EP45-DS3P
BenQ TFT 21.5" G2220HD

Har du läst stress.txt filen som ligger i samma map som Prime95 ? Det var mer en retoriskt fråga från min sida men gör det.

Citat:

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
--------------------------

Q) My machine is not overclocked. If I'm getting an error, then there must
be a bug in the program, right?

A) The torture test is comparing your machines results against
KNOWN CORRECT RESULTS. If your machine cannot generate correct
results, you have a......

resten får du ta reda på själv. Säger inte att texten kommer lösa dina problem men det är ett bra ställe att börja på.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av SEDH13184:

Minnena har tidigare varit inne på felsökning eftersom jag haft problem med datorn och de var ej felaktiga.
Får testa small FFTs, hur är det med värme? Stänger den ner automatiskt om det vore kylningsproblem eller riskerar jag bränna något under testet?

Din CPU bör klocka ned sig om det blir för varmt, ladda ned core temp och kolla tempen. Har du kass kylning på din CPU så kan även detta generera en massa fel.

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Din CPU bör klocka ned sig om det blir för varmt, ladda ned core temp och kolla tempen. Har du kass kylning på din CPU så kan även detta generera en massa fel.

Tempsen stack som en raket upp mot 90C då stängde jag av, verkar som ett värmeproblem dvs.
Konstigt då fläkten fungerar och temp i burken verkar bra. Ingen hög temp i idle heller?

Blir så trött

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Har du läst stress.txt filen som ligger i samma map som Prime95 ? Det var mer en retoriskt fråga från min sida men gör det.

resten får du ta reda på själv. Säger inte att texten kommer lösa dina problem men det är ett bra ställe att börja på.

Tack men det hjälper föga då det inte finns någon stress.txt i mappen, inte på hela datorn för övrigt då jag även sökte efter den. Konstigt.

Permalänk
Skrivet av SEDH13184:

Tempsen stack som en raket upp mot 90C då stängde jag av, verkar som ett värmeproblem dvs.
Konstigt då fläkten fungerar och temp i burken verkar bra. Ingen hög temp i idle heller?

Blir så trött

Då sitter inte kylflänsen som den ska, av med skiten och på med ny pasta. Kan även vara bra om du kollar hur många volt din CPU får under load med något program som cpu-z eller hwinfo32.

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Då sitter inte kylflänsen som den ska, av med skiten och på med ny pasta. Kan även vara bra om du kollar hur många volt din CPU får under load med något program som cpu-z eller hwinfo32.

Först och främst, tack för hjälpen, behövs och uppskattas!

Kan verkligen kylpasta göra allt? Ska man inte satsa på helt ny fläkt eller borde jag inte få ny på garantin?

1.232V vid 100% vad det verkade. Säger det något ytterligare i felsökningen?

Edit: Prime95s benchmark ger maximal temp på ca 70 C vid 100% load. Inga fel rapporteras/craschar inte.

Permalänk
Skrivet av SEDH13184:

Först och främst, tack för hjälpen, behövs och uppskattas!

Kan verkligen kylpasta göra allt? Ska man inte satsa på helt ny fläkt eller borde jag inte få ny på garantin?

1.232V vid 100% vad det verkade. Säger det något ytterligare i felsökningen?

Edit: Prime95s benchmark ger maximal temp på ca 70 C vid 100% load. Inga fel rapporteras/craschar inte.

Det kan vara så enkelt att kylflänsen inte sitter plant mot din CPU, det kan ställa till mest problem sen så brukar jag alltid byta kylpasta när jag tar bort min kylfläns men det är inte det primära.
Det viktigaste är att den sitter ordentligt och att flänsarna är fria från damm.
Din CPU klarar som mest 1.3625V (enligt Intel) så värdet på volten verkar helt ok.
När det gäller garanti, har din dator alltid varit som den är nu och har du betalat för att få den ihop monterad?

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Det kan vara så enkelt att kylflänsen inte sitter plant mot din CPU, det kan ställa till mest problem sen så brukar jag alltid byta kylpasta när jag tar bort min kylfläns men det är inte det primära.
Det viktigaste är att den sitter ordentligt och att flänsarna är fria från damm.
Din CPU klarar som mest 1.3625V (enligt Intel) så värdet på volten verkar helt ok.
När det gäller garanti, har din dator alltid varit som den är nu och har du betalat för att få den ihop monterad?

Jag har bråkat med datorn sen köpet för ett år sen, bytte precis grafikkort för Alina härledde felet till det i en felsökning. Dock kvarstår som du förstått diverse problem.

De kollade dock aldrig tempsen under felsökningen, kollade bara att det såg OK ut i idle enligt deras logg.

Monterat själv/hjälp av dator kunnig vän. Ska inte vara några konstigheter där.

Ska montera bort kylaren och se om jag kan få dit den bättre men är 99% säker på att den sitter som den ska.

Testade 3D vantage, kraschade 2 ggr utan felmeddelande precis när GPUtest 2 ska starta, CPU tempen var då ca 80C.

EDIT: Satt som den skulle, eventuellt borde jag byta kylpasta men ser det som osannolikt att det ensam skulle vara problemet. Tröttna på att felsöka och trixa själv så åkte ner till Alina Systems ochde gör en ny felsökning utan kostnad (eftersom de borde hittat dessa problem första gången).

Tack för all hjälp Pragmatiker.

Permalänk

Hoppas att det ordnar sig, skriv en rad i tråden om vad det var för fel.

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Hoppas att det ordnar sig, skriv en rad i tråden om vad det var för fel.

Uppdaterar enligt önskemål:
Värmeproblemet härrörda från fläkten (som du sa) vars ena fäste glappade så det är löst.
Gällande problem enligt rubrik är det ej löst och inget svar på varför. (?)
Dock körde jag ett par timmar med OCCs stress-test och det uppvisade inga fel.
Körde även ett varv Heaven Bemchmark eller vad det heter utan några krasher eller fel.

Irriterande att Prime95 tjatar om fel, ska försöka googla fram den där txt filen jag ej fick med i hemladdningen av programmet.

Permalänk

Hej
Jag kan bara dela med mig av min egen erfarenhet. När jag klockade min dator så fick jag samma fel i Prime95 men hade inga problem att köra flera rundor i IntelBurnTest vilket använder sig av linpack och det gör även OCCT.

Felet berodde på flera saker i mitt fall då jag konstant ändrade en massa parametrar i BIOS.
Följande orsakade detta fel för mig:
1 Hög FSB vilket fick nordbryggan att balla ur.
2 För hög volt till nordbryggan, fick den att överhetta och det lustiga är att volten stod på auto.

Så jag tycker att du ska ta och uppdatera BIOS men även kolla av spänningarna i windows med hwinfo32, sedan så tar du reda på vad de bör ligga på och ställer in dem manuellt (du får söka en del på Google).
Ställer du in en spänning på tex 1.5V i BIOS så måste du kolla av denna i Windows för det finns en stor chans att det skiljer sig och det rätt rejält ibland.

Eller så kan du helt enkelt skita i att det rapporteras fel i Prime95, ditt system verkar ju vara stabilt.