Permalänk
Medlem

varför folda?

har googlat lite och fått lite hum om vad folding är..

.dock förstår jag inte varför man foldar och hur det hjälper forskarna?

hur länge kommer det pågå?

varför vill jag folda?

Permalänk
Hedersmedlem

kolla runt lite här:
Folding@home - Main
och typ här:
Folding@home - FAQ

Permalänk
Medlem

Tror man typ lånar ut sin datorkraft och hjälper forskare att beräkna skit som det normalt krävs en superdator till.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Permalänk

Tycker det är skoj att klocka datorn.. den står ändå på och idlar om dagarna och någon krona extra det kostar att låta den arbeta kan jag betala

man låtar ut processorkraft åt arbeten åt forskarna och sen skickar tillbaka bearbetade de har ju kommit en bit längre på ett par olika forskningsområden så bara fortsätta. cancer och alzheimers mm så det är ju vanliga sjukdomar som de flesta av oss ändå kommer få dessvärre.

Skoj tävlingsmoment för laget och sen har man ju ale_95 som håller på och försöker gå förbi en

Men din setup så kommer du snabbt dra många placeringar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Folding innebär att man med hjälp av datorkraft simulerar "misfolding" av proteiner. Detta gör man för att skapa större förståelse och hitta botemedel för en mängd sjukdomar, bl a alzheimers.

Att hyra superdatorer är dyrt, dessutom finns det inte hur många som helst. Den del av en superdators beräkningskraft som man skulle kunna hyra för det här projektet kommer inte ens upp till en bråkdel av den beräkningskraft som världens hemmafoldare kommer upp i.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns många trådar där folk frågar exakt samma sak här på forumet. Sök lite så kommer du få ännu fler svar.

Permalänk
Medlem

pokelia is going folding

Permalänk

bara fixa folding logger till vänster under dina profil inställningar så syns stats när du lämnat in 1-2 st WU's (arbeten) låt gärna clienten stå igång så länge den bara kan i taget då får man högre poäng.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv

Och läs alla klistrade trådar.

Permalänk
Medlem

läste en del och började folda på grafikkort (sign) och den ger 720 PPD är det ok? och kortet började tjuta som ett ilsket bi och så ska det väl inte göra?

borde jag folda på min CPU istälelt? ligger på 4.0 ghz på processron och grafikkortet öär itne klockat samt att jag har vattenkylning på processorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pokelia:

läste en del och började folda på grafikkort (sign) och den ger 720 PPD är det ok? och kortet började tjuta som ett ilsket bi och så ska det väl inte göra?

borde jag folda på min CPU istälelt? ligger på 4.0 ghz på processron och grafikkortet öär itne klockat samt att jag har vattenkylning på processorn

720 PPD låter för lite, jag har ingen större koll på GPU-foldning så jag låter någon som faktiskt foldar med dessa hjälpa dig med det.

Du kan folda på både CPU och GPU, för att SMP-folda på CPU kan du köra med dessa instruktioner. De är uppdaterade för senaste klienten (v.6.30).

Permalänk
Medlem

min CMD står coh säger "completed 0 of 250 00000000 steps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pokelia:

min CMD står coh säger "completed 0 of 250 00000000 steps

Som det ska vara, arbetet är igång.

Jag rekommenderar starkt att du installerar HFM.net om du inte redan har det inlagt, används för att övervaka foldklienten/klienterna. Denna guide går bra även om den är skriven för FahMon, programmen är rätt likadana. Anledningen till att man vill använda HFM.net är för att få med bonusen i beräkningen.
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...

Permalänk
Medlem

det går fett långsamt -.- jag letar upp hfmnet!

Permalänk
Skrivet av pokelia:

det går fett långsamt -.- jag letar upp hfmnet!

Vissa WU's mer mer tungjobbade än andra. har fått allt ifrån de jag gör klart på en 6 timmar till 4 dagar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

kör på min GPU jsut nu..mend en tjuter -.- och SMP för cpu funkade inte.-....... mitt tålamod ligger på -10

§1, tänk på språket.
Permalänk
Medlem

Mina CPU WU's tar 4-6 timmar eller över en dag att göra.
Och som sagt så tävlar man ju med Fullmoon

Har en kompis (Aluminium här på swec) som har runt 11k PPD med sitt gtx470 har jag för mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det som tjuter kallas coil whine.
Du kanske fixar det genom att klocka kortet lite eller underklocka det lite.

Permalänk
Medlem

Hur vet de som foldar att man gör nått bra? Det kan lika väl vara en täckmantel för simulering av atombomber som man lånar ut sin datorkraft tilll

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Hur vet de som foldar att man gör nått bra? Det kan lika väl vara en täckmantel för simulering av atombomber som man lånar ut sin datorkraft tilll

Det har jag faktiskt tänkt lite grann på också. Det skulle vara hemskt :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

vad tjänar man mest på?`grafikkort eller CPU?

Permalänk
Medlem

hur gör jag för att få högre ppd på ,mitt gtx 460? är coil whine farligt?

Permalänk

Coil while är de bara inte att på vissa ex så sitter komponenterna och vibrerar när de jobbar som skapar oljud. brukar lösas med att klocka lite eller genom att sätta en limklick som håller de på plats.

GPU bör ge mer men nu har CPU'erna kommit ifart rätt bra.. har inga siffror men en 10K för ett bra grafikkort bör inte vara några problem tycker jag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

konstigt att jag bara ligger på 720 : /

det står performance: 720.793 ns/day

Permalänk
Medlem

Dom stora poängen trillar in när du börjar få bonus. Efter 10 WU's.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Som sagt så får man ett par skit arbeten först .. är väl tanke kanske att man ska testa stabilitet och om det är något för en.. som sagt efter en 10arbeten eller vad det är bör det höjas en bit.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ladda hem och kolla dina poäng med HFM hfm-net - Project Hosting on Google Code

Permalänk
Medlem
Skrivet av yogge:

Ladda hem och kolla dina poäng med HFM hfm-net - Project Hosting on Google Code

klarade inte av det -.-

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, kör du folding på CPU eller GPU? Om du kör på GPU finns ingen bonus, med din CPU skall du dock få en rejäl bonus. FahMon funkar bra om man inte behöver ha koll på bonusen.

Sen kan du väl berätta var du fastnar på HFM så kan säkert nån hjälpa dig.

Sen så låter det som du använder veiwern, gör inte det den är buggig och kan krascha om du har otur och dessutom säker den prestandan rätt så mycket. Siffran som man får via den är inte representativ mot den PPD man har.

Angående vad man kan förvänta sig för PPD brukar jag kolla bl.a. dessa listor(alla siffror tas dock med en nypa salt):
CPU
GPU
och med ditt GTX460 borde du få ~9-11k beroende på klock(uppåt 15k med -advmethods-flaggan) och med en i7 860@4Ghz borde kunna ge allt mellan 10k och över 20k om man kör -bigadv, beroende på projekt och övrig användning.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10