Avdrag när garantin gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Minnerna är inte samma eller bättre. De är snäppet sämre.

Det blir: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Förut va det: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX

Och varför jag inte bytte dem tidigare var ju för att jag behöver datorn varje dag och jag har inte haft tillfälle förrens nu att byta utan att vara utan dator. Desstum lyckades jag få datorn stabil under flera månader men nu i slutet så bara slutade det fungera helt.

Missade att de var snäppet sämre. Läste för slarvigt. Men iaf, 9-9-9-24 istället för 8-8-8-24 ?

Min personliga åsikt: Så skulle jag vara glad om jag hade fått chans att göra om ett "dåligt köp" (där jag betalat så mycket extra för 'ingenting'). Dina gamla minnen är ju knappast 1100 kr (givetvis personlig uppfattning beroende på hur mycket pengar man har att kasta bort ) bättre än Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3.

Men iaf så finns det väl dessa 2 olika minnena att köpa också.
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR DHX - Inet.se <-- De där du hade innan?
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 DHX+ - Inet.se
Som du då köper 2 st "paket" av och fortfarande får 500-600 kr tillbaka.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

nah nyttjanderätten som finns gäller inte hemelektronikmarknaden på det sättet då hemelektronikbranchen gått ihop med bättre garantivillkor än det, så ARN lär döma till butikens nackdel dvs du ska ha alla pengarna tillbaka.

Jag tvivlar jag på att ARN dömer utanför konsumentköplagen. Det vore dock väldigt trevligt om branchen har bättre garantivillkor. Kan du komplettera med källa?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att dom försöker med en liten fidus här.

Säljaren har rätt att göra ett "nyttoavdrag" om du haft "betydande nytta av varan". Men detta gäller enbart om du vill häva köpet.

Men det vill du inte. Du har fått en felaktig vara och vill enligt konsumentköplagen ha felet avhjälp alternativet en ny felfri vara.

Att dom inte har varan i lager längre eller inte kan reparera den är inte ditt fel. Dom får då antingen ersätta dig för varan eller skicka en annan vara (dock måste du betala mellanskillnaden om varan är dyrare).

Men det är inte du som vill häva köpet, och då ska du inte acceptera ett nyttoavdrag.

Förresten så försöker dom flesta säljare utnyttja nyttoavdraget mer än vad som är avsett, eller som Konsumentverket skriver:

"Du kan som köpare i vissa fall, om du haft betydande nytta av varan, få betala en rimlig ersättning för detta. Normalt uppvägs dock nyttan av de besvär och kostnader du kan ha haft, men till exempel för bilar får du nästan alltid räkna med att betala nyttoavdrag."

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på hur snacket har gått.

När man reklamerar så är standardlösningen att leverantören reparerar varan eller förser dig med en ny likadan eller motsvarande. Detta ska ske utan avdrag för nyttjande osv. Kan inte leverantören leverera en vara som är motsvarande har du rätt att köpa den hos en annan leverantör på deras bekostnad.

Om DU däremot kräver att häva köpet och leverantören godtar det så har leverantören rätt att göra ett avdrag för den nytta du haft av produkten. Detta är inget som leverantören kan dra igång, utan det är DU som måste kräva hävning av köpet för att nyttjandeavdrag ska vara aktuellt.

Så om det inte är så att du sagt till leverantören att du vill häva köpet så ska de reparera varan eller leverera en likvärdig. Har de ingen likvärdig så får ni fixa fram det antingen genom att de beställer hem den eller genom att du köper den från något annat ställe och de står för notan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Skulle vilja säga att dom försöker med en liten fidus här.

Säljaren har rätt att göra ett "nyttoavdrag" om du haft "betydande nytta av varan". Men detta gäller enbart om du vill häva köpet.

Men det vill du inte. Du har fått en felaktig vara och vill enligt konsumentköplagen ha felet avhjälp alternativet en ny felfri vara.

Att dom inte har varan i lager längre eller inte kan reparera den är inte ditt fel. Dom får då antingen ersätta dig för varan eller skicka en annan vara (dock måste du betala mellanskillnaden om varan är dyrare).

Men det är inte du som vill häva köpet, och då ska du inte acceptera ett nyttoavdrag.

Förresten så försöker dom flesta säljare utnyttja nyttoavdraget mer än vad som är avsett, eller som Konsumentverket skriver:

"Du kan som köpare i vissa fall, om du haft betydande nytta av varan, få betala en rimlig ersättning för detta. Normalt uppvägs dock nyttan av de besvär och kostnader du kan ha haft, men till exempel för bilar får du nästan alltid räkna med att betala nyttoavdrag."

Nja det fetstilta understrukna gäller inte för det är så att om likvärdig vara är dyrare så ska jag som kund inte betala någon mellanskillnad för jag har redan köpt en vara med specificerad prestanda och kan inte säljaren leverera annan vara än en dyrare med samma prestanda så är det säljarens problem.

Nu brukar säljare vara pigga på att minimera skadan så är ersättningsvaran dyrare så får du tillbaks pengarna men är den billigare så levererar dom den till dig vilket i sig är en intressant diskussion men den hör inte hemma i denna tråd tycker jag.

Permalänk

Orkar inte läsa allt vad folk skrivit men det här är ett garanti ärende dom kan ta ut en undersökningsavgift om det är så att produkt problemet inte faller under garantin, dom får inte ta någon avgift i förskott. Det här skall upplysas utav dem vid inlämning.

Det viktiga inom reklamationsrätten är att anmäla det inom skälig tid från det att problemet upptäcks ( har bedömts tidigare i tingsrätt till 2månader )
Har du gjort det, faller problemet under garantin och har det kommit fram inom 3år från det du köpt varan ( i sverige från butik ) så har du gjort det du kan, läst manualen är alltid bra också vid ett reklamationsärende.

Att garantitiden ev har gått ut när felet reklamerades saknar betydelse, eftersom konsumenten enligt 23 § konsumentköplagen alltid har rätt att göra felaktigheter gällande inom tre år från det att han har tagit emot varan. Detta gäller from 2005.

"Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning. "

Dom får inte ta 15% i någon slitage avgift på något som faller inom garantin ifrån dig som konsument, såg någon nämna arn och konsumentvägledare, det är båda väldigt bra råd

"Nyttoavdraget" ska inte tillämpas i det som är beskrivits!

"44 § Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan.
Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen. "

Visa signatur

I7 960 | Gig X58A Ud7 | 5970 Be | 6gig Dom 2000mhz | H50 | Intel 80gig SSD | Win 64 oem | Diverse 1tb hdd, externa | SteelSeries Xai Laser |

Permalänk
Medlem
Skrivet av olirc:

Nja det fetstilta understrukna gäller inte för det är så att om likvärdig vara är dyrare så ska jag som kund inte betala någon mellanskillnad för jag har redan köpt en vara med specificerad prestanda och kan inte säljaren leverera annan vara än en dyrare med samma prestanda så är det säljarens problem....

Jag menar givetvis inte en dyrare/likvärdig vara utan en dyrare/bättre vara vilket brukar vara det vanliga. Varan har utgått, den som finns är bättre men också dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Jag menar givetvis inte en dyrare/likvärdig vara utan en dyrare/bättre vara vilket brukar vara det vanliga. Varan har utgått, den som finns är bättre men också dyrare.

Spelar i sig ingen roll för kan inte säljaren leverera en likvärdig vara så får han antingen leverera en bättre vara som om den är dyrare är något denne får stå för eftersom jag som kund skall hållas skadeslös som skrivningen säger i KKL.

Nu brukar säljaren vara selektiv och välja ge tillbaks pengarna eftersom dom vill undvika ovanstående scenario för även motsatsen inträffar att säljaren skickar en bättre men billigare vara men inte får man igen några pengar då och det är precis som det ska vara för jag har köpt en vara som levererar en viss prestanda/tjänst o s v.