Permalänk
Medlem

DMZ dödar FTP på dir-655

Jag undrar om någon kan förklara detta. Jag har satt min dator som 192.168.1.42, portar för ftp är öppna i routern till detta IP. Mitt Wii är 192.168.1.62 och ligger i DMZ för att jag är lat och inte orkar öppna varje spels specifika portar.

När jag har dessa inställningar kan jag omöjligt komma in på min FTP-server, inte någon annan heller för den delen. Däremot om jag istället stänger av DMZ så fungerar helt plötsligt FTPn. Läste loggar och såg att routern hänvisade port 21 trafiken till 62, alltså mitt Wii. Lovar att FTPn inte är där...

Roligaste är alla timmar jag tidigare lagt ner på att leta fel och upptäcker att detta är problemet. Givetvis är problemet kvar att båda inte kan vara igång samtidigt, det är mer en principiell fråga just att båda ska fungera. Alltså undrar jag bara om någon haft problemet eller vet någon lösning. Kör med Firmware 1.31EU, 2010/01/14. Allt annat fungerar utan problem, TS3 servern fungerar utan problem bland annat.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Kanske en static route mot portnumret kan lösa det, om det går att ställa in i den.

Permalänk
Medlem

DMZ funktionen i en router utan flera lokala zoner gör helt enkelt så att den pekar in samtliga inkommande portar mot adressen du har valt att sätta i DMZ. Mao kan du inte få det att fungera som du vill med den routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

DMZ funktionen i en router utan flera lokala zoner gör helt enkelt så att den pekar in samtliga inkommande portar mot adressen du har valt att sätta i DMZ. Mao kan du inte få det att fungera som du vill med den routern.

Borde det inte då påverka alla inkommande anslutningar på alla de portar jag öppnar? Det drabbar alltså enbart port 21 för FTP, varken inkommande för exempelvis Teamspeak servern eller VNC-programmet. Hade det drabbat allt rakt över hade jag mer varit i förstånd med det. Har inte kollat ingående på det mer sedan jag fick FTP-servern att fungera, men känns lite knepigt. Förre routern, DI-524, hade inga problem med det och förstår inte varför de i så fall skulle försämra det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nu kan det ju iof vara så att specifika port forwards har "högre prioritet" än DMZ, dvs att bara de portar som specifikt inte har blivit pekade någonstans går mot DMZ. Det vet jag faktiskt inte hur är på 655an, men om det är som du säger verkar det onekligen så.

Jag hade nog funderat på att skippa DMZ och eller kontaktat D-Link för att reda ut begreppen...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Verkar knepigt, har inte DMZ påslaget för tillfället. Så mycket är jag inte online med mitt Wii direkt, men tycker det ska fungera.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Provat att öppna en passiv connection till ftp servern? Det låter som Om detta är problemet eftersom du får samma fel även på andra servera. Om det fungerar med PASV, räknar Jag med att du glömt öppna resterande ftp portar annat än just 21.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Lösningen på problemet verkar vara att uppdatera med en nyare firmware. Jag var naiv och trodde den senaste skulle finnas under produkten på deras webbsida. Misstog mig och har nu 1.34EUb07beta istället och verkar än så länge lösa problemet med DMZ.

EDIT: Felet uppstod någon vecka efteråt igen. Inte kontaktat supporten på D-link än heller om det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar