Frågor att ställa till okunnig sibapersonal.

Permalänk

Frågor att ställa till okunnig sibapersonal.

.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Är ju dock lite svårt för dom att komma ihåg såpass specifik information om ALLA deras produkter.. Lär ju en enormt insatt person också ha svårigheter med.. Siba och andra större kedjor har ju ett väldigt stort och varierat sortiment.

Så - I don't blame them

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | NVIDIA RTX 5080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Är ju dock lite svårt för dom att komma ihåg såpass specifik information om ALLA deras produkter.. Lär ju en enormt insatt person också ha svårigheter med.. Siba och andra större kedjor har ju ett väldigt stort och varierat sortiment.

Så - I don't blame them

Klart att dom inte kan ha någon superkoll. Men jag har hört om okunnig personer som gått in och velat ha en speldator och kommer ut med en dator som har typ ett gts 240 kort på en gig!. Det borde ju inte direkt få hända tycker man

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Klart att dom inte kan ha någon superkoll. Men jag har hört om okunnig personer som gått in och velat ha en speldator och kommer ut med en dator som har typ ett gts 240 kort på en gig!. Det borde ju inte direkt få hända tycker man

Ja, Precis!
Innan jag bestämde mig för att köpa från Inet och köpa byggnation. Så hade jag tänkt inhandla en dator som en av Siba. Jag kom dit med ett leende fastklistrat på läpparna och gick och frågade efter en speldator. Mannen som säkert var i 25 årsåldern tog mig till denna dator (under) och sa att den var lämpad för spel med sina 8 gig RAM. Grafikkortets namn visste han tyvärr inte. Jag tackade så vänligt för hjälpen. Och gick hem.
Kollade upp den senare på deras hemsida och såg att den var mindre bra för spel

HP P6341SC

EDIT: Fråga vilken latens minnena körs i ?

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Ja, Precis!

EDIT: Fråga vilken latens minnena körs i ?

Den är ju en klassiker! >: )

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Bockstensmannen:

Att personalen bara vill sälja och knappt kan ett skit på denna typ av butiker är ett faktum. Oftast iaf.
Min käre vän inix här på forumet brukar fråga ut dom ordentligt för att sedan skratta åt deras okunnighet.
Vi skulle behöva lite tipps på frågor inte allt för oseriösa såsom om vilken tillverkare som gör orginalkylpastan som följer med på stockkylaren. Utan snarare frågor som: vad är det för CL på minnena?, vilken frekvens körs minnena i osv...

Hoppas ni kan dela med er utav era kluriga frågor ni använder för att fullkomligt knäcka sibapersonalen
peace!

Vad är det för märke på grafikkortet? Nej, inte NVidia, vem tillverkade det? Nej, NVidia gör bara GPUer, vem gjorde KORTET.
Vad är det för märke på hårddisken? Mängd cache-minne? (står aldrig i deras produktmanualer)
Kör den SATA2 eller SATA3?
Får man sämre bildkvalitet med DVI>HDMI-adapter? (lol)
Kan den skicka ljudet via HDMI också?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Syftade inte på att de skulle veta specifika detaljer på varenda dator syftade på att de inte ens vet va de specifika detaljerna är för något xP Lite kul att fråga: Vad är det för CL på minnena? öhh den är bra.. eller va sa du?! vänta lite ska fråga min kolega

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vad är det för märke på grafikkortet? Nej, inte NVidia, vem tillverkade det? Nej, NVidia gör bara GPUer, vem gjorde KORTET.
Vad är det för märke på hårddisken? Mängd cache-minne? (står aldrig i deras produktmanualer)

"mängd cache-minne" brukar man få svar i hur stor hårdisken är. 1TB L1 Cache?

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Haha nu jävlar ska vi trolla efter skolan imorgon ;P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det dubbelkanalig lvl 2 pipelineburstcache i processorn?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det är precis som TS säger, de är säljare och deras jobb är att sälja. Ingen BRA säljare kan ALLT om produkterna de säljer, då skulle ju all tid gå åt forskning och studier istället för att faktiskt sälja och utvecklas. Jag brukar säga att en medelmåtta som får saker gjorda är 100 gånger bättre och effektiv än ett geni med storslagna idéer och planer som sällan får tummen ur, vilket kan appliceras på en del personal. Sedan kan man tycka att de är okunniga men ingen som kan något om datorer handlar på stora elektronikkedjor vad jag vet. Det är postorder som gäller från e-handelbutiker. Men visst håller jag med om att det är fräckt att sälja en "speldator" för 10Kkr och så får man ett luffigt grafikkort. Visst, den GÅR att spela på, men Kalle, 12 år, blir besviken och hans pappa vill inte lyssna när han säger att han vill ha ett nytt graffe efter att ha köpt en dator för sådana summor.

Men vad ska Siba göra åt saken? De säljer ju färdigbyggda datorer och tänk om GTS 240 faktiskt är det kraftfullaste graffet som sitter i butikens datorer? En säljare säger ju ogärna att de ska gå hem och läsa om bättre grafikkort man kan köpa nån annanstans..

EDIT: Kan iof tycka att elektronikkedjorna inte bör marknadsföra vissa datorer som speldatorer, det är ju fan falsk marknadsföring. Och givetvis ska personalen kunna stå till svars för vissa frågor, men inte hur mycket L2-cache prollen har eller hur många ROPs graffet har...

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa butiker kan ju fortfarande inte ens skilja på hårddisk och RAM i sina annonser
Oftast är datorerna de säljer skit, så mycket möjligt att du får just skit även om du frågar efter speldator eller så.

Skrivet av Zcenicx:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12800-nvidia-saljer-grafikkort-under-eget-varumarke

Föga troligt att du hittar ett i Sverige såklart men att de inte har kort är ju fel

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Fråga hur många trådar datorn har, och nämn inte CPU'n.... en till kul sak är att alltid använda alla slags förkortningar som finns t.ex VGA, ODD, vRAM osv osv

Permalänk

Fråga hur mycket det skiljer sig i IPC mellan en amd och intel cpu i två bärbara modeller som du tittar på, säg att detta är avgörande för ditt köp.

Permalänk
Medlem

Nu kan man ju tycka att den här tråden faktiskt är både rolig och sorglig.

Sätt er in i situationen själva, att ni som säljare blir anställd för att sälja ett företags produkter, vet allmänt hur det fungerar men har inte den ingående kunskapen om vad det är man säljer, för man förmedlar just ett en vara och inget annat.
Visst, säljaren ska ha kunskaper om vad han säljer, men det åligger ju även dig som köpare att ha kunskap och det finns faktiskt något som heter egenansvar, inte sant?
Blir ju ganska svårt att skylla på säljaren på affären när det är du som köpare som är puckad och går på reklamen...

Ett känt citat förklarar det bra "Det är inte MITT fel att DU är dum i huvudet"

Har TS inget bättre för sig än detta...ja då tycker jag nog mest synd om hans fritidssysselsättningar är så dåliga att han tycker det är kul att göra det här.
Tänk om säljaren ni möter vet exakt (om än inte troligt) vad det är han säljer och rekommenderar er att köpa annorstädes pga det ni söker inte finns hos dem?

Hitta på något roligare istället, köp en biobiljett eller starta ett lan eller vad som helst..det här är mest sorgligt och gagnar varken dig TS eller säljarna på ovan nämnda butik.
Men antar att eftersom ni går i skolan är åldern låg , men det ursäktar inte ett korkat beteende

Svenssons är tyvärr okunniga och går på säljarnas snack..ni kanske skulle ställa er utanför istället och berätta att de lurar folk som vill köpa speldatorer?

Tycker rent ärligt att moderatorerna ska ta väck den här tråden, den är inte konstruktiv på något sätt, det ni uppmanar till kan man faktiskt på sätt och vis uppfatta som mobbning

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Varför skulle ni hålla på så? Butikspersonalen är väl bara glada för att de har ett jobb, vilket inte är så jävla lätt att få idag. Ofta tvingar arbetsförmedlingen en att söka jobbet - trots att man inte själv tycker att man är kompetent.

Ring hellre upp butikscheferna och fråga varför de inte har högre krav/bättre utbildning av sin personal.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av tofupunk:

Varför skulle ni hålla på så? Butikspersonalen är väl bara glada för att de har ett jobb, vilket inte är så jävla lätt att få idag. Ofta tvingar arbetsförmedlingen en att söka jobbet - trots att man inte själv tycker att man är kompetent.

Ring hellre upp butikscheferna och fråga varför de inte har högre krav/bättre utbildning av sin personal.

Svaret är enkelt - det behövs inte, för de kan (sorgligt nog) mer än 99% av kunderna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Fast när man jobbar på datoravdelningen så ska man veta vad det är i datorerna?
Att veta vad minnena har för frekvens borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Fast när man jobbar på datoravdelningen så ska man veta vad det är i datorerna?
Att veta vad minnena har för frekvens borde inte vara några problem.

Ptja, det viktigaste är väl att veta hur man tar reda på det. Dessutom lär väl någon som är intresserad av att veta specificerad minnesfrekvens vara insatt nog att ta reda på det. Säljarna är nog inte där främst för experterna utan för Adam Svensson som vill uppdatera hårddisken för att få större megahertz, typ.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Nu kan man ju tycka att den här tråden faktiskt är både rolig och sorglig.

Sätt er in i situationen själva, att ni som säljare blir anställd för att sälja ett företags produkter, vet allmänt hur det fungerar men har inte den ingående kunskapen om vad det är man säljer, för man förmedlar just ett en vara och inget annat.
Visst, säljaren ska ha kunskaper om vad han säljer, men det åligger ju även dig som köpare att ha kunskap och det finns faktiskt något som heter egenansvar, inte sant?
Blir ju ganska svårt att skylla på säljaren på affären när det är du som köpare som är puckad och går på reklamen...

Ett känt citat förklarar det bra "Det är inte MITT fel att DU är dum i huvudet"

Har TS inget bättre för sig än detta...ja då tycker jag nog mest synd om hans fritidssysselsättningar är så dåliga att han tycker det är kul att göra det här.
Tänk om säljaren ni möter vet exakt (om än inte troligt) vad det är han säljer och rekommenderar er att köpa annorstädes pga det ni söker inte finns hos dem?

Hitta på något roligare istället, köp en biobiljett eller starta ett lan eller vad som helst..det här är mest sorgligt och gagnar varken dig TS eller säljarna på ovan nämnda butik.
Men antar att eftersom ni går i skolan är åldern låg , men det ursäktar inte ett korkat beteende

Svenssons är tyvärr okunniga och går på säljarnas snack..ni kanske skulle ställa er utanför istället och berätta att de lurar folk som vill köpa speldatorer?

Tycker rent ärligt att moderatorerna ska ta väck den här tråden, den är inte konstruktiv på något sätt, det ni uppmanar till kan man faktiskt på sätt och vis uppfatta som mobbning

Haha anledningen till denna tråd var att jag och en viss Inix diskuterade hur kass och ovetande personalen på tex siba oftast är. Hur kan ni överhuvud taget sympatisera med dessa djävulens säljare som sålde en "speldator" till min halvbror som inte klarade batlefield badcompany 2 på medium för 12tusen?! Eller blåste min morfar på 9tusen för att om han valde "just den här laptopen" skulle passa hans endamål perfekt! Medans hans ändamål var att skriva brev i wordpad. Självklart "Behövde han" en skrivare till det för 4tusen :S
Nödvändigt när man skall skriva ut brev i svarvitt..
Men tycker jag vart lite otrevlig här i tråden och jämfört sibaförsäljare med människor, va lite dumt gjort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Haha anledningen till denna tråd var att jag och en viss Inix diskuterade hur kass och ovetande personalen på tex siba oftast är. Hur kan ni överhuvud taget sympatisera med dessa djävulens säljare som sålde en "speldator" till min halvbror som inte klarade batlefield badcompany 2 på medium för 12tusen?! Eller blåste min morfar på 9tusen för att om han valde "just den här laptopen" skulle passa hans endamål perfekt! Medans hans ändamål var att skriva brev i wordpad. Självklart "Behövde han" en skrivare till det för 4tusen :S
Nödvändigt när man skall skriva ut brev i svarvitt..
Men tycker jag vart lite otrevlig här i tråden och jämfört sibaförsäljare med människor, va lite dumt gjort.

-----------------
Är som sagt inte säljarens fel att ni suger på att göra datorköp inom er familj, eller?
Du som "förstå-sig-på-are" kanske borde följt med din bror och din morfar vid köpet..mage till dumhet har sällan skådats ifall du nu är så duktig som du påstår dig vara och bättre än säljarna, om du nu var med ändå, det får vi aldrig veta, men förmodligen var du det och är sur på säljarna för att du också gick på tugget.

Säljarna på affärerna ni köpt era maskiner på, måste ju jubla varje dag folk som er handlar på såna ställen, ägarna till affärerna jublar varje dag de går till banken mest troligen.

Tycker bara det är rätt åt er isåfall, som sagt, inte säljarnas fel att ni är dumma nog att gå på deras snack.

Lite efterforskningar före köp kanske nästa gång, eller?

Ursäkta mina kära medmänniskor men nu sänkte jag mig till TS nivå.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Detaljfrågor (såsom frekvens/latens på minnet, vem det är som gjort grafikkort, tillverkaren av kylpastan) tycker jag är rätt så meningslösa frågor, de som handlar från SIBA är vanligtvis inte intresserade utav det. Det har oxå mindre betydelse om man ser till helheten.

Däremot borde de ha bättre koll på vad som krävs för vissa användningsområden, vad som krävs för en bärbar dator för vardagsbruk, vad som krävs för att spela de tyngre spelen. Se inlägg från benjamin larsson och Encho5.

Idag behöver man tyvärr veta det själv, annars finns det hju alltid risken att man går dit för en speldator och får en...

Fujitsu ESPRIMO P1500 54

...där "Grafikkortet är lämpat för majoriteten av spel som finns ute på marknaden.". Iof är det säkert sant om man ser till alla spel som någonsin gjorts men jag tror inte att det stämmer för de flesta spel som finns ute på marknaden idag (jag är ingen gamer men 220GT är väl inte ngt starkt kort idag?).

Har man lite distans kan deras reklamblad däremot vara rolig kvällslektyr om man sitter och slötittar på TVn.

Permalänk
Medlem

220 klarar väll o starta de flesta spel men kan inte påstå att det lämpar sig till spel fungerar utmärkt i en media dator dock.

Att jobba med att lura på saker de inte behöver eller inte vill ha tycker jag e fel oberoende om de har någon i familjen som kan dator.

trollar de kunder så tycker jag man ska få trolla de me.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄