Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk

Hur söker man i Maps? När jag trycker på sökknappen kommer jag till Bing Search och det finns inget sätt att gå tillbaka till kartan och se resultat. Funkar det inte med sånt är ju kartappen helt och fullt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Hur söker man i Maps? När jag trycker på sökknappen kommer jag till Bing Search och det finns inget sätt att gå tillbaka till kartan och se resultat. Funkar det inte med sånt är ju kartappen helt och fullt värdelös.

Tryck på Search-ikonen i menyn precis under kartan. Men jag håller med, de borde använda den fysiska sök-knappen för sånt.

Permalänk
Skrivet av Spindel:

Tryck på Search-ikonen i menyn precis under kartan. Men jag håller med, de borde använda den fysiska sök-knappen för sånt.

Även den leder mig rakt in i gapet på Bing Search (samma funktion som den fysiska).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragnlord:

Även den leder mig rakt in i gapet på Bing Search (samma funktion som den fysiska).

Hmm... Kan det vara någon inställning som är fel? Om du går in under Settings -> region & language, har du då Region format = Swedish (Sweden) och System locale samt Browser = English (United States)?

Edit: Display language ska också vara English (United States)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Hmm... Kan det vara någon inställning som är fel? Om du går in under Settings -> region & language, har du då Region format = Swedish (Sweden) och System locale samt Browser = English (United States)?

Edit: Display language ska också vara English (United States)

Hade samma fel och nu funkar det, ändrade browser inställningen till english (UK) från sverige/svenska...
Va tusan ändras funktionaliteten beroende på inställningen för? :S

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Hade samma fel och nu funkar det, ändrade browser inställningen till english (UK) från sverige/svenska...
Va tusan ändras funktionaliteten beroende på inställningen för? :S

Tror (med stor sannolikhet) att svenska Bing (bing.se) inte har Bing Maps vilket amerikanska och engelska har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Grejen är ju den att vi lever i ett samhälle där man ska ha det senaste från Apple, annars är man ingen i skolan oftast. Små knatarna ska ha Apple produkter. Alla min kompisar som känt på W7 Phone har blivit imponerade av den framför allt skärmen och touchen, även att det är ett så pass enkelt system.

Har det här har resulterat i att 2/st än så länge har köpt W7 Phones, vilket känns lite positivt tycker jag personligen. Man börjar ju bli ganska trött på alla iPhone´s, visst det är en bra telefon men jag hatar iTunes verkligen hade jag sluppit det och att man inte det att man kan få testa programmen/spelen innan man köper dem är ju bara skamligt girigt.

Jag blir allt mer nöjd med min telefon det enda jag saknar är att kunna spara videoklipp som skickas via MMS, kanske har Microsoft glömt detta, det funkar ju med bilder. Jag kan heller inte skicka videoklipp utan endast bilder.

brukar du få testa spel/program som du köper till din dator i butik, innan du köper dem?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

brukar du få testa spel/program som du köper till din dator i butik, innan du köper dem?

Demo? Trial?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Skrivet av jens:

brukar du få testa spel/program som du köper till din dator i butik, innan du köper dem?

Mig vetigen så finns det trail till dem flesta program idag, demo till spel och trail versioner på Xbox Live Aracde redan så. Varför kan inte andra företag också göra så, man brukar väl test köra en bil innan man köper en ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Mig vetigen så finns det trail till dem flesta program idag, demo till spel och trail versioner på Xbox Live Aracde redan så. Varför kan inte andra företag också göra så, man brukar väl test köra en bil innan man köper en ?

absolut, men alla har det inte, speciellt inte i butiken. om vi snackar mjukvara alltså. bilar är väl en annan femma. o nej, trail eller demo finns inte till alla spel/program, om än en del.
lite OT egentligen. men anser som sagt att det där med att få testa sakerna först.visst vorre det utmärkt. men att man inte får det, men det är ju inte nått som bara är synonymt med app store.

för en som är oupplyst, får man pröva programmen i Microsofts "program butik"?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

absolut, men alla har det inte, speciellt inte i butiken. om vi snackar mjukvara alltså. bilar är väl en annan femma. o nej, trail eller demo finns inte till alla spel/program, om än en del.
lite OT egentligen. men anser som sagt att det där med att få testa sakerna först.visst vorre det utmärkt. men att man inte får det, men det är ju inte nått som bara är synonymt med app store.

för en som är oupplyst, får man pröva programmen i Microsofts "program butik"?

Har inte träffat på nått på "Marketplace" som inte går att prova innan man köper, än iallafall.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

absolut, men alla har det inte, speciellt inte i butiken. om vi snackar mjukvara alltså. bilar är väl en annan femma. o nej, trail eller demo finns inte till alla spel/program, om än en del.
lite OT egentligen. men anser som sagt att det där med att få testa sakerna först.visst vorre det utmärkt. men att man inte får det, men det är ju inte nått som bara är synonymt med app store.

för en som är oupplyst, får man pröva programmen i Microsofts "program butik"?

Vad menar du med Microsofts "program butik"? Marketplace för WP7? Ja, de flesta programmen där har Trial. De som inte har Trial-version brukar vara "bluff" appsen som man bör akta sig för. De bra programmen brukar ha Trial.

Permalänk
Medlem

låter ju trevligt. det är ju sånt de måste erbjuda för att slå sig in på marknaden, nu när de hamnat så på efterkälken

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hurvida de har trail eller inte är upp till Apputvecklaren. Det är ju inte så att Microsoft tvingar alla tredjepartsutvecklare att ha en trailversion, förutom möjligtvis till XBOX LIVE spelen.

Permalänk
Skrivet av jens:

låter ju trevligt. det är ju sånt de måste erbjuda för att slå sig in på marknaden, nu när de hamnat så på efterkälken

Jag tror att man är ganska dum ifall man tror att ett nytt OS kan ta störst andel av marknaden på endast ett par månader. Sen att man har trail versioner tror jag kommer ifrån att det är uppskatta på Xbox 360n med arcade spelen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag sitter precis och ska beställa en WP7-mobil men undrar några saker innan jag vågar slå till...

A. Jag är helt på det klara med att man får göra ett US- eller UK-konto för att komma åt marketplace, men kan jag köra min svenska MSN-adress eller sitter det någon form av regionsspärr i den också?

B. Hur funkar det sen när svenska marketplace släpps, kommer man få tillgång till appar släppta av svenska tillverkare också eller kommer jag bara ha tillgång till den amerikanska marketplace för all framtid? Har det sagts något om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melzas:

Jag sitter precis och ska beställa en WP7-mobil men undrar några saker innan jag vågar slå till...

A. Jag är helt på det klara med att man får göra ett US- eller UK-konto för att komma åt marketplace, men kan jag köra min svenska MSN-adress eller sitter det någon form av regionsspärr i den också?

B. Hur funkar det sen när svenska marketplace släpps, kommer man få tillgång till appar släppta av svenska tillverkare också eller kommer jag bara ha tillgång till den amerikanska marketplace för all framtid? Har det sagts något om detta?

a) Du kan använda ditt svenska konto men då kommer du inte åt Marketplace. Bästa är att skapa ett nytt US-konto och sedan lägga till ditt svenska konto under email & accounts. Då får du bästa resultat.

b) När svenska marketplace kommer så får du resetta din telefon och använda ditt svenska MSN-konto istället för det amerikanska. Att du vill använda US-konto nu är ju för att komma åt marketplace just nu, men när marketplace kommer till Sverige så vill du ju hellre använda det svenska. En temporär lösning under tiden med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

a) Du kan använda ditt svenska konto men då kommer du inte åt Marketplace. Bästa är att skapa ett nytt US-konto och sedan lägga till ditt svenska konto under email & accounts. Då får du bästa resultat.

b) När svenska marketplace kommer så får du resetta din telefon och använda ditt svenska MSN-konto istället för det amerikanska. Att du vill använda US-konto nu är ju för att komma åt marketplace just nu, men när marketplace kommer till Sverige så vill du ju hellre använda det svenska. En temporär lösning under tiden med andra ord.

Jag tänkte mest på MSN Messenger - borde givetvis skrivit det istället för bara MSN. Jag har ju en etablerad adress som jag använder till Messenger, det vore jäkligt trist att inte kunna köra den under de månader som jag är begränsad till ett amerikanskt konto.

Aha, ok - men det låter ju bra att det kommer vara möjligt att resetta luren! Det enda man går miste om det är väl lite applikationer men det lär ju inte bli några större summor.

Permalänk

B) var dock uppmärksam på att det du köper genom ditt US konto (mest troligt) försvinner när du återgår till ditt Svenska.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

B) var dock uppmärksam på att det du köper genom ditt US konto (mest troligt) försvinner när du återgår till ditt Svenska.

Jag inser det, men om prisbilden på appar till WP7 är som den till Android (är den det?) så är det ingen katastrof!

Permalänk
Skrivet av Melzas:

Jag inser det, men om prisbilden på appar till WP7 är som den till Android (är den det?) så är det ingen katastrof!

Dom flesta spel ligger på 2,49£.

Permalänk
Medlem

När kommer spotify till wp7 och vet ni om det finns nån app som funkar som tethering utan att jailbreaka? jag har en htc trophy

Permalänk
Skrivet av Melzas:

Jag inser det, men om prisbilden på appar till WP7 är som den till Android (är den det?) så är det ingen katastrof!

Nejdå, det är ju ingen större kostnad som oftast, tänkte bara nämna det då endel stör sig på det.
Här kan du kolla på priser/urval - http://wp7applist.com/

@fidde91 Tycker jag hörde något om att även HTC nu kan vara tethered - kolla xda-developers. Om inte får du byta till Dell, LG eller Samsung

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut idag för svenska utvecklare som vill publicera sina apps och ev. ta betalt?
Måste jag kanske använda mig utav "bakdörren" som man idag kan göra för att betala för apps, fast nu för att lägga upp och ta betalt istället?

Och hur blir det då sen när vi får full tillgång till market?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swejaf:

Hur ser det ut idag för svenska utvecklare som vill publicera sina apps och ev. ta betalt?
Måste jag kanske använda mig utav "bakdörren" som man idag kan göra för att betala för apps, fast nu för att lägga upp och ta betalt istället?

Och hur blir det då sen när vi får full tillgång till market?

Börjar själv fundera på att skaffa mig en ny mobil då 5800 börjar bli lite småtråkig, hur är WP7 telefonerna? När kommer vi svenskar få full tillgång till market? Har de sagt något om det

Permalänk
Skrivet av swejaf:

Hur ser det ut idag för svenska utvecklare som vill publicera sina apps och ev. ta betalt?
Måste jag kanske använda mig utav "bakdörren" som man idag kan göra för att betala för apps, fast nu för att lägga upp och ta betalt istället?

Och hur blir det då sen när vi får full tillgång till market?

nej, du kan registrera dig som utvecklare och ta betalt som svensk utan problem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimber:

Börjar själv fundera på att skaffa mig en ny mobil då 5800 börjar bli lite småtråkig, hur är WP7 telefonerna? När kommer vi svenskar få full tillgång till market? Har de sagt något om det

Har en Samsung Omnia 7 och är riktigt nöjd. Marketplace fungerar om man skaffar ett amerikanskt Live ID-konto (som är gratis) och använder det temporärt tills svenskt marketplace kommer. Finns inget datum på när svenskt marketplace kommer men det kommer _kanske_ avslöjas på MWC i Barcelona den här månaden. För länge sedan sade ryktet att det kommer i april men det är ett gammalt rykte.

De som skaffar WP7 nu i Sverige är early adopters. Är det något man identifierar sig som så ska man helt klart slå till med en WP7 nu. Alla WP7 telefoner får uppdateringar (så som Windows Update fungerar på Windows 7 PC) så man riskerar inte bli bortglömd som när man köper en Android-telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Har en Samsung Omnia 7 och är riktigt nöjd. Marketplace fungerar om man skaffar ett amerikanskt Live ID-konto (som är gratis) och använder det temporärt tills svenskt marketplace kommer. Finns inget datum på när svenskt marketplace kommer men det kommer _kanske_ avslöjas på MWC i Barcelona den här månaden. För länge sedan sade ryktet att det kommer i april men det är ett gammalt rykte.

De som skaffar WP7 nu i Sverige är early adopters. Är det något man identifierar sig som så ska man helt klart slå till med en WP7 nu. Alla WP7 telefoner får uppdateringar (så som Windows Update fungerar på Windows 7 PC) så man riskerar inte bli bortglömd som när man köper en Android-telefon.

Hmm, jag planerar att köpa en till sambon också - men hon kan knappast klassas som early adopter. Är det i så fall bättre att köpa någon annan lur till henne?

Permalänk
Skrivet av Melzas:

Hmm, jag planerar att köpa en till sambon också - men hon kan knappast klassas som early adopter. Är det i så fall bättre att köpa någon annan lur till henne?

Gissar på att du isf kan hjälpa henne med att fixa ett tillfälligt Live-konto som fungerar. Har man det fixat så är det ett väldigt användarvänligt OS, så jag tror inte det är något problem att köpa WP7 till sambon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Gissar på att du isf kan hjälpa henne med att fixa ett tillfälligt Live-konto som fungerar. Har man det fixat så är det ett väldigt användarvänligt OS, så jag tror inte det är något problem att köpa WP7 till sambon.

Det låter bra, då blir det en till henne också