Permalänk

Mitt nätagg ger fel spänning!

Hej, jag körde occt gpu test och min 12V lina ligger på 11.65V! Är det inte skitfarligt för mina grafikkort?
Jag vågade bara köra en kort stund eftersom jag inte vill ta sönder mitt nätagg eller mina grafikkort. Ni kan se vad jag har i signaturen. Men jag skriver snabbt så att ni kan se det viktigaste: Corsair TX 650W och 460 SLI

PS/Jag kör med molex till det andra grafikkortet och jag har fördelat så att det är en molex till vardera lina.

Permalänk
Medlem

Det är inte farligt. Spänningen variera lite och de allra flesta elektriska komponenter har egna motstånd och kondensatorer som ser till att strömen blir på en bra nivå. Svårt att säga exakt vad som är skadligt för enskillda komponenter men hade du haft under 11v hade jag sagt att det är dåligt.

Dock kan de mycket väl vara så att ett 450w är lite för klent för din dator. En överklockad processor drar markant mer än en på orginanklock.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Skrivet av Xamin:

Det är inte farligt. Spänningen variera lite och de allra flesta elektriska komponenter har egna motstånd och kondensatorer som ser till att strömen blir på en bra nivå. Svårt att säga exakt vad som är skadligt för enskillda komponenter men hade du haft under 11v hade jag sagt att det är dåligt.

Ah, skönt att höra. Jag trodde värkligen att mina grafikkort skulle gå sönder. För enligt Sweclockers nätaggregatstest (visserligen ett annat TX nätagg men ändå ganska likt) så har inte TX så där mycket avvikelse på 12V linan.

Permalänk
Avstängd

Man ska inte lita på spänningar som blir avlästa med mjukvara, vill man ha exakta mått så är det multimeter som gäller!

Permalänk

Är det inte +/-5% som är inom ATX-specifikationerna? Så 12V bör inte ligga under 11.4V då är det för lågt och heller inte över 12.6V.

Samma gäller självklart 5V och 3.3V linorna, +/-5% felmarginal.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Man ska inte lita på spänningar som blir avlästa med mjukvara, vill man ha exakta mått så är det multimeter som gäller!

Jag har ingen multimeter. Och de är väl dyra också?

Skrivet av Calle Canin:

Är det inte +/-5% som är inom ATX-specifikationerna? Så 12V bör inte ligga under 11.4V då är det för lågt och heller inte över 12.6V.

Samma gäller självklart 5V och 3.3V linorna, +/-5% felmarginal.

Vad bra, då behöver jag inte oroa mig.
Men om nätagget rent hypotetiskt skulle döda mina grafikkort och kanske hela datorn. Ska corsair ge mig pengar då? ^^

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Vad bra, då behöver jag inte oroa mig.
Men om nätagget rent hypotetiskt skulle döda mina grafikkort och kanske hela datorn. Ska corsair ge mig pengar då? ^^

Det tror jag inte de har skyldighet till.
Så vitt jag vet så har de bar skyldighet att byta ut nätagget, men tror inte dina grafikkort pajjar.

Ang. multimeter så är det inte så himla dyrt, men jag har inte en aning om hur man mäter det när datorn är på, det är ju då man vill mäta för att få boot, idle, full load och shutdown värden.

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Avstängd

Vissa mioderkort har ju mätpunkter, mitt har MAXIMUS III FORMULA, där finns det en hel del punkter att mäta på. men borde gå att hitta på google..

MVH

Permalänk
Skrivet av Calle Canin:

Det tror jag inte de har skyldighet till.
Så vitt jag vet så har de bar skyldighet att byta ut nätagget, men tror inte dina grafikkort pajjar.

Ang. multimeter så är det inte så himla dyrt, men jag har inte en aning om hur man mäter det när datorn är på, det är ju då man vill mäta för att få boot, idle, full load och shutdown värden.

Men vem ska betala för alla komponenter som kan gå sönder? Corsair måste ta ansvar för vad deras produkter förstör? Jag vet inte riktigt hur mycket jag har lagt ut på datorn. Men om nätagget drar med sig mina komponenter så måste det kosta mig typ 15.000kr!

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Men vem ska betala för alla komponenter som kan gå sönder? Corsair måste ta ansvar för vad deras produkter förstör? Jag vet inte riktigt hur mycket jag har lagt ut på datorn. Men om nätagget drar med sig mina komponenter så måste det kosta mig typ 15.000kr!

Det är ytterst ovanligt att ett nätagg av denna kvalité förstör komponenter. Du kan ju titta runt lite på Corsairs hemsida och försöka hitta villkor ock sånt?

Visa signatur

|| ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 32GB 6000MT/s CL30 RAM | AMD Ryzen 7 7800x3D | Nvidia RTX 4090 | 1TB + 2TB NVMe SSD ||
|| Gigabyte Aorus FO48U 48" 120HZ OLED & LG 27GL850 27" 144HZ IPS ||

Permalänk
Skrivet av Calle Canin:

Det är ytterst ovanligt att ett nätagg av denna kvalité förstör komponenter. Du kan ju titta runt lite på Corsairs hemsida och försöka hitta villkor ock sånt?

Ok, det är väl så som du säger. Jag kanske tittar på deras villkor nån dag. Men om min dator går sönder då går väl det åtminstone på hemförsäkringen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Ok, det är väl så som du säger. Jag kanske tittar på deras villkor nån dag. Men om min dator går sönder då går väl det åtminstone på hemförsäkringen?

Nej det går inte på hemförsäkringen såvida du inte har någon drulledito då med klausul för detta. Du har ju garanti på grejjerna eller hur?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Oroa dig inte så mycket, du vet inte än om ditt nättagg verkligen ger för lite, många program visar fel och bara en trms multimeter kommer visa exakt rätt om du mäter på exakt rätt ställen.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nej det går inte på hemförsäkringen såvida du inte har någon drulledito då med klausul för detta. Du har ju garanti på grejjerna eller hur?!

Vi har drulleförsäkring i min familj, Muhahaha

Skrivet av Xamin:

Oroa dig inte så mycket, du vet inte än om ditt nättagg verkligen ger för lite, många program visar fel och bara en trms multimeter kommer visa exakt rätt om du mäter på exakt rätt ställen.

Okej, men om jag har försäkring på mina grafikkort kommer inte Gigabyte (grafikkortsmärket) säga att det var corsairs fel att grafikkorten gick sönder?