köpa 4 nya lagringsdiskar o köra Raid 0. vilka passar bra? 3k+

Permalänk

köpa 4 nya lagringsdiskar o köra Raid 0. vilka passar bra? 3k+

som ruruken säger, tänkte ha 4 diskar i raid för både lagring, uppackning, quickrar etc.. inga uberviktiga filer som behöverlagras så annan raid config är inte aktuellt, vill ha de hyffsat snabbt me!

krav: tysta, mest tb för pengarna!

bara köra dom billigaste 2tb samsung x4 ?

Permalänk
Inaktiv

Om du inte behöver RAID0 hastighet är det nog smartare att köra JBOD så när en av diskarna dör (Det kommer hända förr eller senare) kan du i alla fall komma åt informationen på de andra diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Om du inte behöver RAID0 hastighet är det nog smartare att köra JBOD så när en av diskarna dör (Det kommer hända förr eller senare) kan du i alla fall komma åt informationen på de andra diskarna.

RAID0 är snabbare/effektivare än JBOD, dock är båda osäkra...

MEN...

Har du backup kan klarar du en diskkrasch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jookeer:

RAID0 är snabbare/effektivare än JBOD, dock är båda osäkra...

MEN...

Har du backup kan klarar du en diskkrasch

Det går återfå en del data när man kör JBOD. Med RAID0 är det helt kört. Frågan är om hastigheten är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det går återfå en del data när man kör JBOD. Med RAID0 är det helt kört. Frågan är om hastigheten är värt det.

Jo, men varför köra utan backup?

Din synpunkt kan leda till falsk säkerhet om man tror att viktiga data går att återfinna om en JBOD-disk kraschar. Hur vet man vilken disk som kraschar och att viktiga data finns på den andra disken som inte kraschat?

Jag menar att RAID0 är snabbare OCH att man skall ha backup oavsett singledisk, JBOD, RAID0.

Backup har alltid högsta prio, därefter prestanda.

Permalänk
Medlem

Det finns ju andra skillnader mellan RAID 0 och JBOD.

RAID i allmänhet bygger på att man har diskar som är lika stora, diskar som är större än diskarna i arrayen är bara massa waste space. Diskar som är mindre kan inte användas.

JBOD är som förkortningen säger, ta vilka diskar du vill och slå ihop dem till en stor.

Så AxMi-24 har rätt, filer som sparas på en JBOD kan finnas kvar om en disk går ner. Det är lite vanskligt för man vet inte vilka filer som ligger på vilken disk eller om ens hela filen ligger på samma disk.

jookeer din fixering kring backup är fascinerande. Det finns många tillfällen där man tillåter att data försvinner till förmån för prestanda, kostnad och/eller enkelhet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Om data inte är tillräckligt viktig att backas upp så kan du köra hur du vill. Köp billigaste smegget du kan och kör RAID0 om du vill. Pajar det så vad gör det (?)
Personligen tycker jag JBOD är ointressant, bättre köra singlediskar och montera filsystemen smart.
Frågan är dock: Varför behöver man snabb tillgång till skit-data? Om man agerar backbone till Youtube, men annars?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det finns ju andra skillnader mellan RAID 0 och JBOD.

RAID i allmänhet bygger på att man har diskar som är lika stora, diskar som är större än diskarna i arrayen är bara massa waste space. Diskar som är mindre kan inte användas.

JBOD är som förkortningen säger, ta vilka diskar du vill och slå ihop dem till en stor.

Så AxMi-24 har rätt, filer som sparas på en JBOD kan finnas kvar om en disk går ner. Det är lite vanskligt för man vet inte vilka filer som ligger på vilken disk eller om ens hela filen ligger på samma disk.

jookeer din fixering kring backup är fascinerande. Det finns många tillfällen där man tillåter att data försvinner till förmån för prestanda, kostnad och/eller enkelhet

Jag har INTE sagt, som framgår för den läskunnige, att AxMi-24 har fel, jag säger ju att risken är att man invaggas i falsk säkerhet om man tror/hoppas att viktiga filer råkar finnas kvar på den/de diskar i JBODEN som inte kraschar. MFT'n brukar finnas på första disken och kraschar den har du rejäla problem.

Sen kan man undra varför så många trådar handlar om förlorade data på kraschade diskar som saknar backup, ett begrepp som många med all tydlighet alltför ofta glömmer - att särskilt påminna om detta i RAID0/JBOD-sammanhang kan knappast kallas för "fixering", tvärtom.

Man kan mycke väl köra JBOD/RAID0/singledisk eller va fan som helst utan backup om man är medveten om riskerna. Har själv kört RAID0 i några år på 4 diskar i nollor och prestanda blir ruggigt bra avseende öveföringshastigheten, jag var ute efter prestanda men backade viktiga filer. Man kan mao mycket väl köra nollor ända in i kaklet + klara krascher utan dataförlust mha backup. Fascinerande eller hur!

Permalänk
Medlem

Mest pris/tb är 1.5 tb diskar. 40 öre gb tror jag.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12891-harddiskar-under-50-or...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Nu har RAID 0 samt JBOD diskuterats flitigt... och eftersom jag inte är någon hejar på raid vill jag bara ställa en kontrollfråga: Varför är det ingen som nämnt RAID 5?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

...för att vill du ha vettig 5/6 och inte hogga ner CPUn behöver du köpa ett dyrt kort.
Att köpa ett kort för 3k+ och däröver för data som inte är viktig till att börja med verkar dyrt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

...för att vill du ha vettig 5/6 och inte hogga ner CPUn behöver du köpa ett dyrt kort.
Att köpa ett kort för 3k+ och däröver för data som inte är viktig till att börja med verkar dyrt.

Kan man få förslag på ett bra RAID-kort?

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Areca, LSI/3Ware, Adaptec ska du kolla efter.
Välj efter plånbok.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Jag kör flera femmor på ichxR och CPU-lasten vid skrivning är 5-12% på mediokra 500-spänns CPUer, över chipsetGBLAN får jag 60-90 MB/S.

Duger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag kör flera femmor på ichxR och CPU-lasten vid skrivning är 5-12% på mediokra 500-spänns CPUer, över chipsetGBLAN får jag 60-90 MB/S.

Duger det?

räknas det där som dubbelpostning iom:
#10470918

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

tycker ni avhandlar mest annat än vad jag efterlyste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

tycker ni avhandlar mest annat än vad jag efterlyste!

köpte mig idag ett enkelt ITX moderkort och 4x samsung 2tb diskar för lagring av media

backup är inte viktigt för den typen av lagring så jag skall köra raid0 för att kunna packa rar snabbt

frågan är väl mest hur hög hastighet du behöver? jag raidar i windows miljö, inte helt bäst men det duger för den lilla prestanda ökningen jag behöver.

finns ju raidkort för 200spänn men även de för flera tusen

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pr0zaxz:

köpte mig idag ett enkelt ITX moderkort och 4x samsung 2tb diskar för lagring av media

backup är inte viktigt för den typen av lagring så jag skall köra raid0 för att kunna packa rar snabbt

frågan är väl mest hur hög hastighet du behöver? jag raidar i windows miljö, inte helt bäst men det duger för den lilla prestanda ökningen jag behöver.

finns ju raidkort för 200spänn men även de för flera tusen

Du menar packar ner/komprimera RAR? Inte packa upp? Själva komprimeringen är i princip helt CPU/minnesbandbreddsberoende, kvittar vilka diskar du har. CPU/minnen avgör helt hastigheten.
Packa upp däremot spelar diskarna stor roll eftersom det CPU/minnen inte är flaskhalsen längre.

Jag har inte kollat benchmarks på ett tag, men kan tänka mig att värsta i7 ger överlägsen prestanda. Undvik gamla sura dualcores vad du än gör. Nu talar vi alltså om att komprimera. WinRAR är duktigt flertrådat, så kanske en hexacore AMD är ännu bättre till betydligt mindre pengar?

Edit: Tydligen inte: Charts, benchmarks Desktop CPU Charts 2010, Archiving: WinRAR 3.92 x64
AMD är chanslösa mot i7 i WinRAR oavsett och med marginal.

Tillägg och förtydliganden
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

tror nog att olika raid0 för packad resp uppackad data ger bättre prestanda än båda på samma...
Är det sen mycket hård komprimering som gäller, så duger säkert singel disk lösning...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

tycker ni avhandlar mest annat än vad jag efterlyste!

Jag har en Samsung F3 1TB som är tyst och snabb. gillar dom. den var mycket snabbare access tid på en WD 640gb disk.

kolla efter en 7200rpm disk. sen Samsung F3 eller F4 vet inte vilken skillnad det är på just dom 2 modellerna tror F4 är nån eco variant.. men det är helt ok på F3 diskarna 13.2ms accesstid och har bra snabb dataöverförin, vart lite förvånad när jag körde den i hd tunes.

sen behöver du 8TB lagring? 2 st i raid0 så ökar du din prestanda på läs och skriv med teoretiskt 100% 3 diskar så är du på 150% och 4 diskar så ligger du på 175%

Backup kan ju skötas externt oxo. allt beror på vad man lagrar eller hur viktigt det är.

har ditt moderkort Raidstöd ? så funkar det helt ok om du har tillräckligt många sataportar.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweloop64:

tror nog att olika raid0 för packad resp uppackad data ger bättre prestanda än båda på samma...
Är det sen mycket hård komprimering som gäller, så duger säkert singel disk lösning...

Jag förutsatte (dumt nog, så tack för påpekandet) att ingen försöker köra singeldisklösning med komprimeringsprogram öht. Singeldisk är odugligt om man packar ner/packar upp mycket.

Förtydligande
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

menar givetvis flera singeldiskar(olika för källa/mål), syftade mer på att raid0 inte behövs ifall det är hård komprimering som gäller....

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Mycket komprimering av stora rar-filer är väl mest semesterfilmer?
De packar jag aldrig upp utan spelar upp direkt genom arkivet.
Packa upp orkar man aldrig.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk

kör med gigabyte UD7 x58 moderkort, har ju inbyggt stöd för raid och 2 olika kontroller för detta! kör just nu 2x intel ssd g2 80gb i raid 0 för system disk/speldisk. (via det inbyggda inte ich chippet)

tänkte köra 2-4 diskar i raid0 på det inbyggda marvel!? vill ha 4-8tb utrymme, där det mest ska packas UPP rar (sitter på i7 930@4ghz) aven en del spel ska installeras där då de 2 ssd`na inte riktigt räcker till längre!

snabba, billiga, TYSTA samt SVALA är ledorden i detta köp!