Keyboard config FPS-spel (varför WASD?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Tja man körde väl också så ett tag får man väl erkänna, men dom flesta spelen som kom hade ju standard knapparna WASD så man lät sig dras med i strömmen, dels för att slippa ändra binds varje gång, och dels för att prova ifall det kanske var bättre. Nu börjar jag tro att det inte finns nån "perfekt" uppsättning längre, den bästa är den man är van vid.

PS: Kör fortfarande alla bilspel med piltangenterna och växlar med CTRL & SHIFT.

Wow den va ny haha, men då måste du ha ett gammalt t-bord? för CTRL knappen ligger ju hur långt bort som helst från mitt pekfinger med windows tangenten och nån annan okänd knapp emellan, elr så har jag nån cp-skada på mina händer som ingen har berättat för mig

Edit: Eller så är du vänsterhänt?

Det är jag och min 10 år äldre bror som använder detta. (Han 35, jag 25).

Jag kör med Logitech Wave som tangentbord.
Är inte vänsterhänt
Flyttar bara tangentbordet lite till vänster så passar det perfekt.

Pekfinger på ctrl, långfinger på shift, ringfinger på . , lillfinger över space och på ,.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Inaktiv

Vänster hand:

q - föregående vapen
w - framåt - långfinger
e - use
r - ladda om
a - strafe vänster - ringfinger
s - bakåt
d - strafe höger - pekfinger
f - lampa
shift - smyg - lillfinger
ctrl - ducka
space - hoppa - tummen

Höger hand:

mb1 - skjuta - pekfinger
mwup - ducka
mb3 - ventrilo - långfinger
mwdwn - hoppa
mb2 - zooma - ringfinger
mb4 - macro - tummen
mb5 - macro

Musen är en razer copperhead.
Har handleden på handledsstödet, fingrarna lätt böjda.

Tidigare använde jag esdf men sen jag bytte tangentbord har jag gått över till asdf för lillfingret ligger så skönt mellan shift och g11 knappen på mitt Logitech g19.

Permalänk
Medlem

När jag spelade wow använda jag QWE för movement, använde väldigt sällan A och D

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Det är jag och min 10 år äldre bror som använder detta. (Han 35, jag 25).

Jag kör med Logitech Wave som tangentbord.
Är inte vänsterhänt
Flyttar bara tangentbordet lite till vänster så passar det perfekt.

Pekfinger på ctrl, långfinger på shift, ringfinger på . , lillfinger över space och på ,.

Jaha då förstår jag, ser ju lite annorlunda ut det t-bordet, ctrl är där fn knappen på mitt t-bord är ungefär. Det har varit fascinerande att se hur många som har olika sätt att spela på får jag säga. Undrar vart OP tog vägen

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk

Ni säger "höhö" åt inverterad mus. Jag kör med inverterad mus! Skulle det vara någon nackdel eller?

Till den som tror jag trollar med VCXZ, nä det gör jag inte. jag kör faktiskt så. Sprint har jag på < som jag skrev innan. Eller SHIFT om inte < funkar (gör inte det i alla spel). Ja jag använder lillfingret till SHIFT och måste därmed släppa "strafe left" när jag sprintar. Sprintar du och strafear någonsin? Det gör inte jag iallafall...

Permalänk

Bara jag som använder numpad för rörelser? Så man får händerna närmare varandra

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Vet en del människor som fortf använder piltangenterna på FPS spel xD Då har dom "hoppa" knappen på musknapp 2 och så har dom ett tangentbord som har INS,DEL,END, etc nära piltangenterna som dom använder till genvägar

jag kör det lite fortfarande, men wsad börjar ta över för det behövs betydligt mer knappar nu än förr, sen är det så jäkla jobbigt att ställa om knapparna också

Permalänk
Medlem
Skrivet av passionmasteR:

Bara jag som använder numpad för rörelser? Så man får händerna närmare varandra

Jag flyttar isär musmatta och tangentbord när jag spelar för jag tycker det blir trångt, WASD spelare.
Antagligen vanskapt då jag tycker det är jobbigt och ansträngande att sitta med händerna ihop i långa tider.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

WASD såklart.

Man använder 3 fingrar till "movements"
Har nära till CTRL, ALT, TAB, SPACE

Lagom avstånd mellan båda händerna, man får sitta med båda armar rakt fram, perfekt, Piltangenterna gör ju så att man får sitta snett och även göra det jobbigt för ryggen och axlar, om man inte är supersmal / har anorexia..

VCXZ ger ju 4 upptagna fingrar, korkat i mitt tycke.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

kan inte leva utan den Zboard

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]