Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

I samba, antar att du satt read only = no för vajre mapp
Torrentprogram, där måste jag slå ett slag för µTorrent som släppt en officiel portning till linux nu. Den är i "betastadiet" men jag har en uptime en så länge på sju dagar utan problem. Du får tillgång till ett lite bantat webgränssnitt men den har fortfarande stöd för rss-nerladdning och allt annat man älskar.

hmm uTorrent kanske skulle vara något skall kika in det

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

hehe det var nog en omstart som krävdes för att det skulle fungera

hade varit smidigare att bara starta om samba men har inte hittat den demonen än. Letar vidare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

hehe det var nog en omstart som krävdes för att det skulle fungera

hade varit smidigare att bara starta om samba men har inte hittat den demonen än. Letar vidare

/etc/init.d/smbd reload

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

/etc/init.d/smbd reload

tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ahhh får adhd på den här samba!

Ibland funkar det och ibland inte. Efter att provat att installera 10.04 och gjort en uppgradering så sket sig mitt system-config-samba trodde det var något skumt med 10.04 så jag la in 10.10 igen. Nu orkar jag inte installera fler gånger så jag kör på 10.10. Men efter att kört sudo apt-get upgrade i 10.10 såg jag att samba uppdaterades och jag gissar att system-config-samba inte lirar med den nya versionen.

Efter denna upptäckt så blev det till att editera smb.conf och lägga till mina shares. hittade några rättigheter i den filen. ändrade dem till 0755 funkade bra men inte på alla mappar. riktigt störigt. blir till att se om jag kan ändra lite till ikväll.

Att det skall vara så svårt. Trodde jag skulle vara up n running vid det här laget. skall försöka posta min smb.conf ikväll så ni kan läsa.

Det skall tilläggas att jag försöker nå servern med en macbookpro om det nu skall göra någon skillnad och det är över tcp/ip jag pratar med servern. Har inte fått grepp på netatalk och avahi än.

frustrerad är jag iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jaha nu funkade alla utdelningar. jag blir inte klok på det här!

måste tydligen låta smb ligga och jobba lite. Får se vad som händer om någon dag!

well på med nästa projekt. xboxen skall kunna läsa filerna.

samt torrent nedladdningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok xboxen med xbmc funkar fint med servern nu. Nu vill tydligen samba funka fint. En fråga är ju om jag skall uppgradera min server hur det blir med inställningarna då. Efter som jag inte har partionerat upp OS disken lysand. / och /home. Blir att undersöka det hela

Kvar att ordna nu:
-Musik utdelning till iTunes
-Torrents
-Backup lösning.
-Utomstående åtkomst

Musik delen har jag inte en aning om hur jag skall få till. Tydligen verkar det vara strul med de senaste iTunes versionerna. Något tips?

Torrent vet jag inte hur jag skall få till. Men rTorrent verkar ju vara något men hittar fortfarande inte någon vettig guide.

Well på att igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm är inne på itunes delningen. Verkar vara rejält struligt med itunes 10. Måste hitta någon lösning på det här. Lite tråkigt att behöva vänta på att en lösning skall komma. Hur gör ni där hemma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok nu får det vara för ikväll.

Börjar bli mer och mer sugen på att skaffa en apple server. Tur att jag inte har något annat att lägga pengar på

Kommit på en tråkig lösning på itunes problemet.

Lägga till filerna på servern i mitt itunes biblotek utan att kopiera in filerna.
Fungerar men är inte en optimal lösning. Provade att installera senaste versionen av itunes i wine för att dela på så vis men itunes vägrade att starta. Känns tråkigt om jag måste virtualisera windows för att kunna köra en apple produkt på en linux burk. En härlig soppa.

Jag lyckas inte hitta något sätt att få itunes bevaka musik mappen efter nya filer som automatiskt lägger till dem i bibloteket. Blir att klura lite till men får köra på min tråkiga lösning just nu.

Hoppas någon hittar en lösning snart.

Blir nog till att köra ett dataförflyttningsrace snart om jag inte ångar mig och kör på 10.04 istället.

då är det bara torrent problematiken och backup problemen kvar.

En tanke som susar i huvudet är att jag kommer nog sitta där med amahi i servern om ett litet tag.
Funderar även på om jag byggt mig en stor extern hårddisk. för en massa pengar som kan klara en massa konster.

god natt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[www]
path = /var/www
browseable = yes
read only = no

och sen kör jag 755 på /var/www

Permalänk
Medlem

jaha då för jag köra allt via ssh då. Lillgrabben körde lite bilar och tuggade även lite på det blir spännande det här. Tur att lynx finns. Sitter och härjar med rtorrent nu. Det verkar inte omöjligt. Efter att läst lite på deras hemsida och i config filen så skall det nog gå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ahhh jag får panik

får inte rtorren att bevaka en viss mapp.

nu går jag och lägger mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

ahhh jag får panik

får inte rtorren att bevaka en viss mapp.

nu går jag och lägger mig

Varför inte µTorrent? kände att med webgränssnittet där så tycker jag den utklassar rtorrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

Varför inte µTorrent? kände att med webgränssnittet där så tycker jag den utklassar rtorrent

f_n det hade jag glömt! Skall prova det. tack för att du påminde mig. Hoppas det här är räddningen.

Blir mer och mer sugen på att prova amahi kan de inte släppa det för fedora 14 snart! mot utorrents hemsida

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmmm blir inte klok på detta!

nu har mina samba shares havererat! utorrent startade ok. men efter att ha aktiverat guest så har det lagt av med.

jag blir så trött.

i natt blir det amahi

Det som ligger och gnager är om min HW är instabil. Tycker inte det borde vara det men man vet aldrig. Blir till att testa amahi och ta min redhat allergi och lägga den underst i någon låda.

Blir säkert så att jag sitter med ubuntu server om ett litet tag igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ge inte upp med rtorrent, så här ser watch dir ut för mig (precis enligt kokboken):

schedule = watch_directory,5,5,load_start=./downloads/watch/*.torrent
schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

Viktigt är att du rtorrent startar i din home om configen ser ut så här, annars kan du ju alltid skriva ut t.ex. /home/zeem/downloads/watch/*.torrent men oavsett så måste du starta rtorrent där du gömt din config (standard i ubuntu i .rtorrent.rc i din home). Para den sen med Flexget för RSS och det är guld, och du slipper köra X (vilket krävs för uTorrent?).

Samba är lite av en bitch men ge inte upp på den, det går att fixa!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Ge inte upp med rtorrent, så här ser watch dir ut för mig (precis enligt kokboken):

Viktigt är att du rtorrent startar i din home om configen ser ut så här, annars kan du ju alltid skriva ut t.ex. /home/zeem/downloads/watch/*.torrent men oavsett så måste du starta rtorrent där du gömt din config (standard i ubuntu i .rtorrent.rc i din home). Para den sen med Flexget för RSS och det är guld, och du slipper köra X (vilket krävs för uTorrent?).

utorrent körs via cli och en fin config-fil, sen att den har inbyggt stöd för webinterface är bara en bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Tack för tipset men min config är liknande dock med /home/... istället för ./ blev inte klok på kommandona heller tyckte jag körde enligt manualen.

utorrent var smidigt att få igång synd att det sket sig så fort. annars var det en smidig lösning.

Samba blir jag inte klok på överhuvudtaget. Tycker att det borde funka lite bättre nu efter såhär många år.

Iaf. Bootat fedora 12 nu iaf. Trodde det skulle funka bättre. Men jag får se lite. Deras gnome uppdatrerar crashar hela tiden. Likadant är det skumt med att inte sudo fungerar ordentligt heller. Uppdateringarna verkar funka nu med yum. Aaaahh allt är så lika men ändå inte.

Jag kommer bli gråhårigare när detta är över. Tur att jag installerar ett system som skall bytas ut när som helst

Får se hur det går under natten. Skall ju in i min trött router och mecka för att få amahi att fungera fullt ut

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dEnnA:

utorrent körs via cli och en fin config-fil, sen att den har inbyggt stöd för webinterface är bara en bonus

utorrent finns väl inte nativ till linux (framför allt med en ok CLI)? Var tvungen att kolla deras hemsida och då hänvisar de till att man skall köra det i wine vilket jag inte förstår varför man skulle vilja göra när rtottrent funkar klockrent och ger en uppsjö med olika web gui att hänga på tex rutorrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

utorrent finns väl inte nativ till linux (framför allt med en ok CLI)? Var tvungen att kolla deras hemsida och då hänvisar de till att man skall köra det i wine vilket jag inte förstår varför man skulle vilja göra när rtottrent funkar klockrent och ger en uppsjö med olika web gui att hänga på tex rutorrent.

Såg också det. Men den där alpha versionen som de erbjuder är "terminal"baserad. Funkade fint och enkelt att få igång. Dock funkade det inte för mig men allt var där direkt. Skönt för en som inte kan något om påhängs program etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok

Nu är amahi installerat! Det är lite ledsamt att överge ubuntu så här. Men att få igång en smidig hemma server är för mycket jobb tyvärr iaf i server utförandet av ubuntu.

Det som gjorde att jag lämnade ubuntu-server var samba och torrent. Samba hängde sig mycket och funkade lite ibland. rtorrent blev det som jag valde men ville inte heller komma igång som jag ville. Mina begränsade kunskaper satte stopp tyvärr. Dock anser jag att ubuntu är en smidig distro att jobba med. Kommer vara första valet på min ena laptop.

Nu är det dax att sätta sig in i fedora istället. Installerade det i version 12 med amahi tillägg. Installationen gick nästan smärtfritt. Av någon anledning så startade inte installationen av os:et förens jag bytt batterier i mitt trötta trådlösa tangentbord. Lagom kul innan jag kom på det. Med amahi så funkade allting direkt tyvärr inte så som jag ville riktigt men det funkade. Det som tog lite tid att sätta sig in i var hur yum fungerade när man är van vid ubuntu's smidiga apt.

Ett annat problem jag upplevde var att jag inte var sudo'er. Men efter lite trixande och surfande kom det igång. Jag la till texten mitt_username ALL=(ALL) NOPASSWD:ALL sist i filen /etc/sudoers.

Dock har jag funderingar på hur man skall partionera en linux distro det var ett problem jag upptäckte i natt. Amahi rekommenderar att använda en stor partition till installationen såg jag. Dum som jag var tänkte jag under installationen att det är klart man skall ha en stor home partition men det är tydligen en stor /var man skall ha istället.

Efter lite trixande så insåg jag att jag fattar inte hur greyhole fungerar eller varför det är så himla bra. En funktion som jag såg var mappdubblicering som verkade smidigt. Men annars så förstår jag inte varför det är så mycket bättre än LVM. Tillsammans så verkar de ta ut lite funktioner som om jag skapar en stor logisk partition så kan jag inte använda mig av mappdublicering? Det är något som jag får klura lite på.

Well amahi är något som är sjukt smidigt verkar det som så jag rekommenderar det till alla. Kör lite på amahi 5 nu för att sedan gå över till 6:an snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

http://www.utorrent.com/downloads/linux
µTorrent Server alpha (3.0 build 24118)
Download Alpha
For Linux (1.28 MB)
English (US) - January 20, 2011
Discussion

Inte ett ord om wine

Permalänk
Skrivet av dEnnA:

http://www.utorrent.com/downloads/linux
µTorrent Server alpha (3.0 build 24118)
Download Alpha
For Linux (1.28 MB)
English (US) - January 20, 2011
Discussion

Inte ett ord om wine

Intressant. Uppenbarligen har de bommat att uppdatera sin FAQ.
http://www.utorrent.com/faq#faq3

Permalänk
Medlem

Nu går jag bara och väntar på amahi 6 för att köra igång på allvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm varit borta någon dag. Men fick inte igång min vpn anslutning till servern dock lyckades jag köra ssh in i den. Undrar om det är något som jag glömt att (av)aktivera i routern. Tyckte det såg bra ut. Men inte då, tydligen.

Nu hoppas jag att jag fått igång transmission ordentligt. Dock har jag ett problem kvar. Det är ett script som sorterar ut vad det är som transmission har laddat ner till olika mappar. Har inte scriptat i bash någon gång vad jag kan minnas. Men jag tycker det borde gå att göra det i transmission på något smidigt sätt. Får googla runt lite till.

Just nu sitter jag och avnjuter en mtn dew. Bästa läsken som kommit ut från jänkien. Det känns härligt nördigt att sitta och skriva ls i terminalen och dricka läsk!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

rtorrent har väl bättre webui än utorrent, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

rtorrent har väl bättre webui än utorrent, eller?

har inte mycket erfarenhet av någon av dem. rtorrent vet jag inte om de har något webui. Jag använder mig av transmission i amahi vilket jag tycker fungerar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

ok

Efter lite trixande så insåg jag att jag fattar inte hur greyhole fungerar eller varför det är så himla bra. En funktion som jag såg var mappdubblicering som verkade smidigt. Men annars så förstår jag inte varför det är så mycket bättre än LVM. Tillsammans så verkar de ta ut lite funktioner som om jag skapar en stor logisk partition så kan jag inte använda mig av mappdublicering? Det är något som jag får klura lite på.

Well amahi är något som är sjukt smidigt verkar det som så jag rekommenderar det till alla. Kör lite på amahi 5 nu för att sedan gå över till 6:an snart

Jag har använt AMAHI ett tag nu och det är en skillnad mellan LVM och greyhole.

Enkelt förklarat så LVM slår ihop alla diskar till en virtuel disk, du vet alltså inte på vilken fysisk disk som filen eller mappen ligger på, vilket gör att det blir svårt att skydda sig mot diskfel. Greyhole ser till att mapparna eller filerna kopieras på de fysisk olika diskarna, vilket skyddar dig mot disk krascher. LVM och greyhole fungerar inte bra ihop och AMAHI rekommenderar att man inte använder LVM eftersom det kan begränsa än när man skall använda greyhole och försvår vissa andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tischan:

Jag har använt AMAHI ett tag nu och det är en skillnad mellan LVM och greyhole.

Enkelt förklarat så LVM slår ihop alla diskar till en virtuel disk, du vet alltså inte på vilken fysisk disk som filen eller mappen ligger på, vilket gör att det blir svårt att skydda sig mot diskfel. Greyhole ser till att mapparna eller filerna kopieras på de fysisk olika diskarna, vilket skyddar dig mot disk krascher. LVM och greyhole fungerar inte bra ihop och AMAHI rekommenderar att man inte använder LVM eftersom det kan begränsa än när man skall använda greyhole och försvår vissa andra saker.

Det var det jag har kommit fram till. Dock tycker jag det var konstigt när jag gjorde installationen av fedora var att LVM var förvalt. I min installation. Jag vet inte om det beror på att jag hade två stycken partitioner med LVM eller om det är förvalt av fedora.

Eftersom Jag nu kör amahi med greyhole så lägger jag LVM på is. Dock ser jag många fördelar med LVM iom det går att raida de logiska partitionerna. Verkar vara smidig när man skall utöka sin raid. Dock vet jag inte om det går att göra så men så långt som jag har förstått det så verkar det gå. Hade varit skönt att slippa bygga om raiden.

Greyhole är tyvärr lite långsamt. Det enda som är långsamt är att flytta runt filerna på servern dock har jag inte gått över till det andra SQL vilket skall vara flera gånger snabbare. Det här är ju i verkliga livet inte ett problem om man skall ransaka sig själv. Det är det enda negativa jag kan hitta om denna smidiga lösning.

Jag är fortfarande mycket nöjd med amahi som server programvara.

Visa signatur

Permalänk

När det gäller torrent måste jag slå ett slag för deluge.
Daemon på servern och tunn-klient på dektop/laptop, kan ju inte bli bättre.