Lite framåt går det.
Ett högt problem just nu är att jag inte har någon steg så jag kan komma åt att koppla in patchpanelen och sätta servern där den skall stå.
Annars går det framåt har funnit mig i Ubuntu nu. Trodde amahi skulle gå på ubuntu spåret helt med 7 releasen men verkar som de håller hårt på fedora. Inget som jag gillar så ubuntu blir det för mig. Dessutom så ville inte installationen fungera på något av mina 5 installationsförsök. så...
Dessutom lyckades jag köpa en HP 40 microserver genom detta forum. Inte riktigt vad jag hade trott att jag skulle köpa men så blev det och jag är jätte nöjd. Har tryckt in 4st 2TB WD RED diskar som just nu rullar i raid 5. Skaffade även mer ram-minne till den så det är 8GB ram, tror inte att jag någonsin kommer att använda dem fullt ut någon gång men kan man så kan man. Det jag letar efter är ett kort till servern så jag kan fjärrstyra servern ännu mer. Så den här riggen kommer bli den nya hemma servern.
Vad det gäller raid 5 så är det första gången som jag har en raid så det är mycket och lära sig här. Tanken är att det skall bli någon form av meddelande skickat när något händer med raiden.
Samba utdelningen verkar fungera.
För media streamning kommer jag att använda mig av PLEX. Verkar vara en smidigplattform för en blandad miljö.
Backup av datorer har jag inte löst än men orkar inte riktigt lura på det just nu. Får bli ett senare problem.
LAMP är igång vilket kommer att nyttjas längre fram när jag skall försöka lära mig att presentera data.
DNS och DHCP får vara avstängt tillsvidare men skall igång.
Ett problem jag har är att jag har inte riktigt förstått hur man skall göra för att dela filer. Att få igång samba, transmission, m.m. är inte det konstiga utan det är snarare behörigheter. Som jag tänkt det just nu eller snarare kommer att göra inatt är att skapa en användare som har allt i sin hemkatalog. Denna användare knyter jag sedan till alla program som vill åt datan. Tex Plex och transmission. Sedan får man logga in med den användaren när man vill åt samba share. Vet inte om det är såhär man gör eller är det något annat sätt som är "standard". Just nu slipper jag montera extra hårddiskar eftersom jag kör raid5. Borde finnas något som man skall göra här eller är det något som jag missar?
Well åter till att skriva mkdir och sudo