Permalänk
Medlem

Deluge är dessutom väldigt mycket mindre krävande för CPU och hårddisk än rtorrent. Riktigt trevligt webbgränssnitt.

Permalänk
Medlem

Det finns säkert mycket bra alternativ till transmission MEN transmission är oerhört bra integrerat i amahi som jag använder. Pillandet minimerades oerhört. Den smidigaste lösningen som jag har hittat. Det som var lite pillande var att få till rättigheterna på de nedladdade filerna. Men löste sig genom att editera lite /etc/group.

Jag vet inte om det är något som jag skulle vilja ändra på i transmissions kanske för att jag inte sett så många andra torrentlösningar. Men det fungerar tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd och inte leta efter något annat.

Det där med minneshungriga torrentprogram vet jag inte om det blir relevant för en vanlig användare. I mitt fall köpte jag 4 GB ram. Räcker långt oavsett server man kör för hemmabruk.

Utdrag från min server:

MINNESANVÄNDNING
Typ Kapacitetsutnyttjande Ledigt Använt Storlek
Fysiskt minne 80% 777.42 MiB 2.86 GiB 3.62 GiB
Kernel + applications 22% 789.75 MiB
Buffers 2% 56.85 MiB
Cached 57% 2.03 GiB
Växlingsfil 1% 997.47 MiB 2.52 MiB 999.99 MiB

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Det var det jag har kommit fram till. Dock tycker jag det var konstigt när jag gjorde installationen av fedora var att LVM var förvalt. I min installation. Jag vet inte om det beror på att jag hade två stycken partitioner med LVM eller om det är förvalt av fedora.

Eftersom Jag nu kör amahi med greyhole så lägger jag LVM på is. Dock ser jag många fördelar med LVM iom det går att raida de logiska partitionerna. Verkar vara smidig när man skall utöka sin raid. Dock vet jag inte om det går att göra så men så långt som jag har förstått det så verkar det gå. Hade varit skönt att slippa bygga om raiden.

Greyhole är tyvärr lite långsamt. Det enda som är långsamt är att flytta runt filerna på servern dock har jag inte gått över till det andra SQL vilket skall vara flera gånger snabbare. Det här är ju i verkliga livet inte ett problem om man skall ransaka sig själv. Det är det enda negativa jag kan hitta om denna smidiga lösning.

Jag är fortfarande mycket nöjd med amahi som server programvara.

För fedora så är det visst jämt LVM förvalt så det har inget med amahi att göra, dock tycker jag att de kan vara lite tydligare att LVM inte är något som de rekommenderar även fast det fungerar med LVM.

Själv störs jag inte av Greyhole's prestanda när man väl har kopierat över en fil så finns den där sedan tar greyhole över och kopierar filerna till olika fysiska diskar. Är du intresserad av RAID så kanske denna beta är något för dig FlexRAID verkar vara intressant men själv har jag inte provat det.

Tycker själv att Express CD verkar vara riktigt intressant för de som skall börja använda amahi

Jag håller med dig, jag är också mycket nöjd med amahi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tischan:

För fedora så är det visst jämt LVM förvalt så det har inget med amahi att göra, dock tycker jag att de kan vara lite tydligare att LVM inte är något som de rekommenderar även fast det fungerar med LVM.

Själv störs jag inte av Greyhole's prestanda när man väl har kopierat över en fil så finns den där sedan tar greyhole över och kopierar filerna till olika fysiska diskar. Är du intresserad av RAID så kanske denna beta är något för dig FlexRAID verkar vara intressant men själv har jag inte provat det.

Tycker själv att Express CD verkar vara riktigt intressant för de som skall börja använda amahi

Jag håller med dig, jag är också mycket nöjd med amahi.

RAID är inget alternativ iom att greyhole funkar så pass smidigt som det gör. Men det jag pillat med det var det riktigt smidigt med mjukvaru raid. Dock är det inget att rekommender när det funkar så smidigt som det gör i greyhole.

Jag har ett problem som jag sitter och försöker reda ut. Det har med transmission att göra. Jag skulle vilja ha ett script som sorterar in de nedladdade filerna i sina respektive shares och jag är rätt handfallen vad det gäller att lösa det hela.

Hittils så verkar det vara rätt så smidigt att mountera de olika sharesen antingen med smbmount eller lägga in dem i fstab direkt. För att prova scriptet tror jag det räcker att man montera dem med smbmount för att senare göra det mer permanent. Med detta slipper jag hålla på att scripta med smbclient vilket jag inte hittar något om. Samt att det skall ju ändå bara flyttas filer inom servern. Detta måste jag göra för att det verkar som att flytta filer utan att smb är med i det hela så havererar det med greyhole.

Att initiera scriptet hittade jag en rad som verkar starta script i json.config filen.

Det som jag har stora problem med är att knacka kod. Har läst nu om BASH scripting så att ögonen blöder. Men jag är ingen erfaren "knackare" så jag har stora problem. Lyckast göra "Hello world!" än så länge Det som scriptet skall göra är och ta reda på vad det är för typ av fil/er som ligger i mappen/filen och sedan kopiera det till sin rätt share alternativt flytta. Det jag hittat för att flytta filerna är:
cp
mv
rsync

Men att ta reda på vilka filer som ligger i mappen samt ta reda på vilken share den skall till vet jag inte. Det går ju att hitta en viss filtyp med ls *.pdf, find

Jag kan skicka resultatet till en fil med ls *.pdf > pdf då hittar jag vilka pdf:er som finns men att få scriptet att välja om det ligger flera filtyper i samma mapp. Det är en annan femma.

Det finns säkert någon smidig lösning och jag gör en riktigt stor grej av ett simpelt kommando som jag inte kan. Men det hade varit smidigt med ett sådant script.

En riktigt ful lösning är att köra olika torrentprogram för varje filtyp men det är jag inte så sugen på.

Iaf går jag bet för tillfället på det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det inte långt kvar. Nya amahi är nära förestående. Kanske bara några dagar kvar. Sitter och lurar om jag skall göra en hel ominstallation eller en uppgradering. Kanske är lite sugen på att göra om mina partitioner men får se. Jag har inte skaffat ihop så mycket data än så en ominstallation behöver inte vara så krånglig. Kanske bara en ursäkt för att köpa någon ny hd.

Script letandet har jag börjat med i en ny tråd Vet inte riktigt om det skulle tillföra denna tråd något innan någon färdig lösning finns att tillgå.

Nu går jag och lägger mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaha då var amahi 6 släppt. Tydligen med olika betalalternativ där man kan lagra lite data i molnet beroende på hur mycket man betalar. Jag kan se fördelen om man vill ha sin backup på ett annat fysisk ställe men det där molnet ger jag inget för innan jag har fått en ordentlig uppkoppling till mitt hus. Med ADSL ser jag inte hur det skall bli smidigt att köra något mot alternativt från internet. Well det är ju hypat så det står härliga till med molnet men jag vet inte. Inget för mig än iaf. Får se när jag får riktigt tråkigt någon dag.

Iaf vägen mot fedora 14 och amahi 6 har börjat. Blev att köpa en ny extern HD så jag kan mellan lagra filerna så länge. Tog en USB3 HD men jag är inte så imponerad av helheten. Kommer upp i 30.1 MB/s vilket jag inte är överdrivet imponerad över. Dock tror jag att jag vet att jag har en del flaskhalsar.

Iom att det är greyhole jag sysslar med så ligger datan sprid över mina 3 diskar. Detta länkas sedan ihop till "en HD" mha SAMBA en så kallad share. För att jag inte skulle behöva rota runt på alla diskarna för att hitta mina filer monterade jag helt enkelt min share i den avsedda "mountmappen" /mnt. Gick riktigt smidigt med kommandot mount. Trodde jag skulle behöva använda smbmount men det används tydligen inte utan något som kallas för cifs istället. Iaf kommandot

#sudo mount -t cifs -o username=<mitt inlogg> -o password=<mitt lösenord> //192.168.1.10/Music /mnt/music
En länk om kommandot

Nu hade jag allt samlat på samma ställe och sedan kunde jag enkelt använda mig av en gnome för att enkelt flytta runt till den externa HD:n. När jag började flytta runt såg jag att (som tur var) använde sig denna manöver av lo och inte eth0. Det var vad jag hade hoppats på men hastigheten på kopieringen av datan blev jag inte imponerad över. Känns nästan som om jag anslutit HD:n till fel port. Men jag gissar att det är HD:n som bottnar. Jag kan ha fel. Men är detta något som kommer vara bestående så börjar jag nog fundera över att använda mig av raid om de här "green HD" jag satt in är sega. Iaf får jag nog göra den här kopieringen över natten.

Nästa steg, ja vad blir nästa steg. Jag sitter och lurar om jag skall göra om min server från början och göra en fresh install eller göra en upgrade. Kanske skall prova en uppgrade men den verkar ta en jäkla tid. Jag vet inte heller om jag är nöjd med mina monteringar av systemet och hur jag har gjort det. Skall lura lite på det och se om jag vill ändra något. Det kanske skulle gå att rätta till utan att bygga om allt. Men jag vet inte riktigt hur man gör. Samt att min tid att lura på det här projektet är helt förlagt till nätterna.

Iaf så får jag lura vidare. Jag går runt om lurar på en HTPC också. Men vet inte riktigt vad och hur. Jag vill ju inte använda mig av MS grejer men det verkar vara det enda alternativet för att titta på blueray på ett smidigt sätt. Trodde i min enfald när jag köpte servern att det gick att se på alla OS men tji fick jag. Men när har jag haft behovet av att se blueray film? Kanske mycket smidigare att köpa sig en externspelare när de kommer till maxi om nu det blir något av blueray det är nog bara en fas.

Nu blir det att kolla till servern för jag ångrar att jag inte satte igång under det där underbara melodifestivalen. Hade sparat mig en massa ångest och tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm tror jag har hittat varför min usb3 hd inte vill riktigt. Tydligen är USB3 inte aktiverat i kernelen i fedora 14. Nu fattar jag inte riktigt hur jag får igång det hela. Får köra den som en usb 2 disk sålänge.

Är det någon som går i uppgraderingstankar för att köra fedora 14 och amahi 6 så säger jag vänta ett litet tag. Det finns inte många "appar" klara än. Vilket är lite surt för transmission genom amahi funkade riktigt bra. Nu blir det att leta upp något nytt och se om jag kan få igång något annat så länge. Går tydligen att skapa webapps i amahi men har inte fått grepp om hur jag gör det.

Nu har jag hittat ett smidigare sätt att kopiera filer på genom lokal montering. Tydligen fanns det redan ett script som man kan köra från amahi. HAHA gött att jag la tid på det hela. Iaf lärde jag mig lite på det.

Här är länken som kan vara värd ett besök. Mounting shares locally

På att igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har stört mig som f_n på att inte amahi kommer med transmission appen från start. Lite dåligt tycker jag nog det är. Men löste det genom att sätta igång fedoras transmission och satte igång webgränsnittet samt skapade en share där filerna hamnar. Lite segt men får kolla lite på det här med DNS om jag kan få till det så jag slipper skriva ipnr:port för att få igång det. Tog iofs lite tid innan jag hittade config filen för transmission men det gick. Den ligger i /home/ditt_användarnamn/.config/transmission.

Provade först innan jag kom på denna enklare lösnigen med transmission-daemon men funkade inte riktigt out-of-the box så skippade det.

Börjat störa mig på fedora igen. Då framförallt yum. I ubuntu kunde jag använda mig av dubbel tabb när jag ville hitta ett program över ssh. Ett exempel

& sudo apt-get install xbm(dubbel tab)

så hittade jag xbmc t.ex.

Men i fedora vill inte denna helt underbara funktion fungera. Framförallt inte med sudo framför. Stör mig som fanken.

Tycker även det är konstigt att i de flesta instruktioner jag hittar så loggar man in som root. Nu är jag ingen administratör till yrket så jag vet inte om det är så man brukar göra. Men när sudo finns så, varför?

Är lite sne på amahi ikväll men jag vill inte byta bort det änsålänge. Kanske om jag får igång greyhole i ubuntu. Vet inte om jag orkar hålla på att byta igen. Så jag kör på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej tänkte låna tråden lite hade en fråga om just nas o hitta inget annat vettigt

WD CAVIAR GREEN 1TB 3.5" SATA2 IP 64MB € 111,80 (2 stycken)
ASUS M4A78LT-M AM3 AMD760G VGA/DVI/HDMI mATX € 58,50
Ace ATX Java JAVA € 45,51
AMD ATHLON II X2 250 AM3 BOX 56,30€
WD CAVIAR BLUE 500GB 3.5 SATA3 7.2K 16M (OS disk)
Valueram/2GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM € 21,45
CORSAIR PSU 430W 12CM ATX12V2.2 80+ € 41,95
CM BLADE MASTER 12cm € 10,36
NEXUS THERMAL COMPOUND 30%SILVER 1G

Tror ni detta skulle funka bra till en nas som jag kan ha win7 på och streama allt ifrån?
Main burken ska endast ha SSD - windows och spel(kolla min signatur)

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Lägger inlägg så ja hittar tillbaks hit.

Väldigt informativ läsning och jag har själv funderat över att fixa en hemmaserver.

Lycka till

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Hej tänkte låna tråden lite hade en fråga om just nas o hitta inget annat vettigt

WD CAVIAR GREEN 1TB 3.5" SATA2 IP 64MB € 111,80 (2 stycken)
ASUS M4A78LT-M AM3 AMD760G VGA/DVI/HDMI mATX € 58,50
Ace ATX Java JAVA € 45,51
AMD ATHLON II X2 250 AM3 BOX 56,30€
WD CAVIAR BLUE 500GB 3.5 SATA3 7.2K 16M (OS disk)
Valueram/2GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM € 21,45
CORSAIR PSU 430W 12CM ATX12V2.2 80+ € 41,95
CM BLADE MASTER 12cm € 10,36
NEXUS THERMAL COMPOUND 30%SILVER 1G

Tror ni detta skulle funka bra till en nas som jag kan ha win7 på och streama allt ifrån?
Main burken ska endast ha SSD - windows och spel(kolla min signatur)

Efter att sysslat lite med det här nu så skulle jag säga att det är nog overkill. Det enda skulle nog vara om du måste göra om filmerna on-the-fly tex. till xbox alt ps3 så räcker denna server till hur mycket som helst.

Din os disk känns i överkant. Men vill man ha kort uppstartstid så varför inte en ssd istället.

Köp lite mer ram så kommer du att kunna göra allt. som du vill och lite till. Det som jag förstått är det som suger mest ram är virtualisering. Och skall du virtualisera en massa så. Men min rekomendation är nog 4GB ram. så är man lugn. Det kostar inte så mycket med lite extra ram.

det som jag märkt är att skall man köra amahi som jag gör så är till och med min uppsättning i överkant.

Köp dina grejer och du kommer ha en fin server

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Lägger inlägg så ja hittar tillbaks hit.

Väldigt informativ läsning och jag har själv funderat över att fixa en hemmaserver.

Lycka till

Tack och tack detsamma!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Efter att sysslat lite med det här nu så skulle jag säga att det är nog overkill. Det enda skulle nog vara om du måste göra om filmerna on-the-fly tex. till xbox alt ps3 så räcker denna server till hur mycket som helst.

Din os disk känns i överkant. Men vill man ha kort uppstartstid så varför inte en ssd istället.

Köp lite mer ram så kommer du att kunna göra allt. som du vill och lite till. Det som jag förstått är det som suger mest ram är virtualisering. Och skall du virtualisera en massa så. Men min rekomendation är nog 4GB ram. så är man lugn. Det kostar inte så mycket med lite extra ram.

det som jag märkt är att skall man köra amahi som jag gör så är till och med min uppsättning i överkant.

Köp dina grejer och du kommer ha en fin server

Okej nej men anledningen till bara 2gb ram är att jag har ett exakt likadant fungerande minne hemma, så det blir 4gb endå amahi? vad är det för program?
finns det någe serverprogram som du vet som är bra då? titta på WHS men det kosta ju, Freenas verka vettigt men förstår inget av det, unraid kunna man bara ha 3 diskar på gratis verisionen och verka lite småskumt. tips om serverprogram?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Okej nej men anledningen till bara 2gb ram är att jag har ett exakt likadant fungerande minne hemma, så det blir 4gb endå amahi? vad är det för program?
finns det någe serverprogram som du vet som är bra då? titta på WHS men det kosta ju, Freenas verka vettigt men förstår inget av det, unraid kunna man bara ha 3 diskar på gratis verisionen och verka lite småskumt. tips om serverprogram?

Läs igenom den här tråden så ser du vad jag har pillat med för olika varianter.

Lite snabbt så verkar freeNas verkar vara dött. Som jag har förstått det så har skaparen slutat och börjat på ett nytt projekt som verkar lovande men det händer inget där. Jag kom igång så där med det när jag provade det virtuellt. Men BSD världen alltså inte linux orkar jag inte sätta mig in i.

Om du verkar gilla WHS så är AMAHI något för dig. Det är linux men låt dig inte skrämmas! Tror det borde ta en 1h för att komma igång med det. Oerhört bra instruktioner för att installera det. www.amahi.org Det är det jag kör för tillfället.

De rena serverOS som finns är luriga att komma igång med om man inte är linux van. Men det går.

Så läs igenom det jag har sysslat med så får du nog en hyffsad uppfattning. Vill dock inte lova att det är rikstäckande men det är en bit på vägen.

Håller på dig och kör hårt. Ett bra tipps är att använda kommandot man i linux. Men amahi så är det knappt så det behövs egenteligen. De har en riktigt fin wiki klippa och klistra och man kommer långt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm sitter och lurar lite. Skall jag orka köra igång greyhole i ubuntu, någon som har provat. Är bra sugen iaf. Men får nog vänta och se lite. Tyckte jag läste att de/han vill bygga .deb paket vilket hade varit riktigt fint. Det hade varit fint att köra en apt-get och sedan hade det funnits där. Blir till att vänta lite till så kanske det finns där. Jag är inte riktigt komfortabel med att kompilera program men det är något som går att göra något åt.

För som min server fungerar just nu streamar den bara film och sköter en backup på mina bilder vilket iofs inte är fy skam samt tar emot mina torrents. Det jag tycker är riktigt tråkigt är att jag inte får igång mt-daapd dvs. streama till iTunes. I amahi's fall så heter den amahitunes.

Jag förstår verkligen inte vad det är som jag gör annorlunda. För jag får verkligen inte igång det. Får se hur det blir med min sömn här i veckan kanske provar att installera mt-daap i fedora istället och ser om jag får igång det där. Att det skall var så svårt. NAS historier har ju liknande funktioner och då funkar det säkert där. Att virtualisera ett helt OS bara för att kunna strema till itunes känns riktigt segt och onödigt resurs krävande.

Även om det låter rätt så kul vet jag inte om jag orkar det med. Jag får läsa på lite om det här med virtualisering. Tydligen kan man virtualisera för att isolera en tjänst man vill ha och det är ju nästan det jag vill. Mitt problem blir att de två os:en skall dela en musikmapp som om det var deras egen och då helst inte över nätverket. Blir en nöt att knäcka med ens klart begränsade intellekt. Vet inte om iTunes gillar att tro något sådant.

Hmm mycket att lura på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

läst igenom allt o tittat på amahi, jäkligt komplicerade grejjer.. är noob på nas, skulle villa ha det så simpelt som möjligt bara, streama filmer o serier från nassen till main, ha allt lager på nassen och win,spel på varsin ssd på main burken, går det inte att använda windows 7 som en grund på nassen alls till det? backup är onödigt enligt mig och isf klipper o klistrar jag självmant. Nassen jag kommer köpa blir endå så överkraftfull så tycker att om det går att man skulle kunna ha win7 på den bara helt enkelt...:/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

läst igenom allt o tittat på amahi, jäkligt komplicerade grejjer.. är noob på nas, skulle villa ha det så simpelt som möjligt bara, streama filmer o serier från nassen till main, ha allt lager på nassen och win,spel på varsin ssd på main burken, går det inte att använda windows 7 som en grund på nassen alls till det? backup är onödigt enligt mig och isf klipper o klistrar jag självmant. Nassen jag kommer köpa blir endå så överkraftfull så tycker att om det går att man skulle kunna ha win7 på den bara helt enkelt...:/

Som det låter så det enklaste för dig är nog att installera win7 på "nas"/"server" och sedan dela ut de mappar som du har dina filmer och serier i. Win7 är inte så fasligt krävande. Använder inte det själv men jag tror man kan göra såhär:

*Skapa en mapp som du delar ut genom fildelningen.
*I mappen lägger du in genvägar till de olika film-mapparna som du har på de olika hårddiskarna. Då har du allt samlat på ett och samma ställe.
*Anslut med din main till nas/servern
*Allt klart.

Varnig: Jag vet inte om genvägarna funkar såhär i win7 men borde det!

Att använda amahi är inte så krångligt för det du vill. Jag kanske får det att låta värre än vad det är. Det är super enkelt om man vet hur man bootar en dvd-installation och kan surfa.

Kör hårt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu är det kört för mig! dax för virtualisering!

virtualbox installerat och Ubuntu 10.04 på väg ner. Nu skall vi se om jag kan få igång forked-daapd eller vad det hette. Ahh blir mycket att lura på denna natt.

Det jobbiga är att jag vill inte hålla på med virtualisering men det verkar vara den enda utvägen just nu iaf. Det bästa hade ju varit greyhole på ubuntu. Antagligen så gör jag detta i onödan men jag kommer nog att lära mig lite på vägen. Skall nog håla mig till flugfiske istället och lägga lite slantar på en mac server.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Well det var en produktiv natt. NOT!

Efter att ha installerat virtualbox så trodde jag det vara var att starta det. Men inte då. Då visade det sig att man måste ha något som heter (tror jag) dkms. Well körde en yum install dkms och det gick fint. I mitt sinne tänkte jag att jag provar något som jag inte provat innan. yum reinstall på virtualbox och det fungerade. Men programmet vill fortfarande inte. Jag blir så trött. På det här fedora. I ubuntu var det bara att klicka några gånger så var jag igång med tre olika os på datorn. Likasamma i vmware fusion på macen.

Varför skall det vara så svårt det här och seg arbetat! Jag blir så trött, så trött, så trött.

Iaf det jag hade tänkt göra var att göra ett virtuellt os macosx alt. windows som skötte musik utdelningen i nätverket via iTunes. För att slippa hålla på och vänta på att en fix kommer till de olika daap användnings områdena. Problemet blir ju att få gäst operativet att få tillgång till nätverket men det skall nog gå att lösa. Det sket ju sig iofs friskt med virtualbox ändå så. Jag får nog lägga det här med musik lyssnande på is ett tag och köra spotify. Kanske leta fram en discman så man kan lyssna på lite talböcker där igenom istället.

Nej men jag är inte bitter.

och igen. Amahi funkar riktigt bra och det finns folk som får igång sina amahitunes. Greyhole är en underbar grej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jaha då har man letat lite i lådorna här hemma. Hittade två gamla usb hårddiskar som låg och skräpa. Tittade lite på dem och mycket riktigt där låg några filmer jag inte sett. Gött. då får jag prova använda en favorit service igen. Något som är helt underbart när man skall flytta mycket data. Glöm aldrig det! så jag skriver den igen.

service mount_shares_locally start

Skall se om jag orkar dra igång det här med virtualisering ikväll. Får se. Att stirra lite på progressbar's är nog så uttröttande. Får läsa på lite om virtualisering ifall det blir för tråkigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns andra sätt att virtualisera än VirtualBox. KVM är ett intressant alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns andra sätt att virtualisera än VirtualBox. KVM är ett intressant alternativ.

Hmm verkar lite krångligare än virtualbox. Men kanske kan vara något. Det jag är ute efter är att få iTunes up'n'running. Funkar det inte smidigt i vitualbox så kommer jag leta runt efter några alternativ.

KVM trodde jag bara gjorde sådana där swithchar så man slipper köpa så många tangentbord

Tack för tippset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja KVM kan betyda keyboard, video and mouse när det gäller KVM-switch. När det gäller virtualisering i Linux står det för Kernel Virtual Machine.

Som jag fattat det är KVM lättare än Virtualbox om man mest jobbar med terminalen medan Virtualbox är lättare om man jobbar i en skrivbordsmiljö. Men det finns även grafiska gränssnitt (virt-manager) och även webbgränssnitt för att hantera virtuella maskiner i KVM. Ärligt talat har jag inte testat KVM själv ännu men funderar på att försöka byta från VirtualBox till KVM för att minska ner beroendet av Oracle och få ett "friare" alternativ.

Permalänk
Medlem

Då är all dataflytt klar, hoppas jag. Segt med en hårddisk med massor av sektor fel men jag lyckades rädda det jag ville ha.

Virtualiseringen är i gång men en hel del att fixa till kvar. Målet med det hela är att dela ut musik till iTunes. Får inte mt-daapd att fungera någonstans så jag går på till pudelnskärna, iTunes. Jag använder mig av virtualbox det var det jag har stött på innan. Använde det genom ubuntu för att hitta det os jag ville köra.

Först provade jag med att virtualisera osx men det vägrade. Efter några guider så fortsatte det att vägra. Gick över till det jag vill undvika mest, Windows. Så nu är Win7 igång med itunes installerat. Håller nu på med att bygga itunes biblioteket. Det funkade smidigt att lägga till filer genom en funktion i vitualbox som heter shared folder. Nu återstår det "bara" att hitta alla datorerna. Har precis aktiverat följande portar i virtualbox:

TCP 3689
UDP 5353

Det hoppas jag skall lösa mina problem med att hitta mitt bibliotek. Men det är ju inte säkert. Skall prova imorgon om jag får någon ordning på det hela. Lägger testtiden på att skriva det här istället Jag tycker det borde fungera. Funkar inte det vet jag inte riktigt hur jag skall göra. En väg att gå är att köpa ett trött nätverkskort och lägga det till min vituella maskin vet inte riktigt vad det skall göra men jag inbillar mig att då slipper jag hålla på med port forwarding. Det blir även att leta något som ligger och stör trafiken. Jag vet att torrent program kan gå in och härja där.

Sedan blir det att lösa vad som händer om elen försvinner i huset. Måste sätta allt i auto start. Amahitunes måste stoppas. Som det är nu så utnyttjar jag att montera mina samba shares lokalt den monteringen (hoppas det är den svenska termen) försvinner när jag startar om. Kanske lägga in det i fstab?

Hoppas nu detta fungerar. Jag är riktigt nära att skaffa en macserver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kollar på nätverksinställningarna i VirtualBox så ska det finnas ett läge (Bridged networking) som gör att den virtuella maskinen hamnar på samma nätverk som dina verkliga datorer. Så om du då kör Windows virtualiserat så kommer det att se ut som en riktig Windowsdator på ditt nätverk. Standardinställningen (NAT) i VirtualBox är att de virtuella maskinerna hamnar bakom en brandvägg och endast kommer åt internet men inte det övriga datornätverket (de ligger på ett virtuellt nätverk bakom denna brandvägg). Antar att det är denna brandvägg som du öppnat portar i. Kör man bryggat nätverk slipper man denna extra brandvägg, men ibland kanske man vill ha denna brandvägg som en extra isolering mot omvärlden. Tänk även på att den virtuella datorn kan ha en egen mjukvarubrandvägg (t.ex. Windows brandvägg).

Här står det mera: http://www.virtualbox.org/manual/ch06.html

Så om du vill slippa port forwarding ställer du in bridged networking för din virtuella maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om du kollar på nätverksinställningarna i VirtualBox så ska det finnas ett läge (Bridged networking) som gör att den virtuella maskinen hamnar på samma nätverk som dina verkliga datorer. Så om du då kör Windows virtualiserat så kommer det att se ut som en riktig Windowsdator på ditt nätverk. Standardinställningen (NAT) i VirtualBox är att de virtuella maskinerna hamnar bakom en brandvägg och endast kommer åt internet men inte det övriga datornätverket (de ligger på ett virtuellt nätverk bakom denna brandvägg). Antar att det är denna brandvägg som du öppnat portar i. Kör man bryggat nätverk slipper man denna extra brandvägg, men ibland kanske man vill ha denna brandvägg som en extra isolering mot omvärlden. Tänk även på att den virtuella datorn kan ha en egen mjukvarubrandvägg (t.ex. Windows brandvägg).

Här står det mera: http://www.virtualbox.org/manual/ch06.html

Så om du vill slippa port forwarding ställer du in bridged networking för din virtuella maskin.

Tack!

Fixade en del av problemet iaf. Nu kommer jag åt klienternas bibliotek Jag blir vansinnig på det här!!! Fattar inte vad jag gör för fel med det här daap, itunes. Det funkar ju smidigt i vanliga fall och jag vill verkligen ha den här funktionen. Hade varit riktigt smidigt. Det slutar med att jag får lägga till filerna för hand via nätverket i itunes. Ett klart nerköp av denna servern isåfall. Börjar fundera lite om det är min macbook pro som är strulig men det har jag svårt att tro. Vill inte byta musikprogram. Det ställer till det för övriga familjen. ahhh får krupp, kolera och gikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är det hårdtänkning här.

Det som är det stora problemet just nu är att få igång iTunes!!! Jag lyckas inte få igång något som kan streama till min macbook.

* Lyckas inte virtualisera OSX i virtualbox. Det kanske skulle göra det hela smidigare men jag får inte det att fungera.
* Lyckats få igång win7 med itunes i virtualbox. Där hittade jag det macbookens itunes. Men tvärt om hittar jag det inte.
*AmahiTunes får jag inte igång.
*mt-daapd vill inte heller!!!

Just nu funderar jag på om det är något som ligger och blockar de portarna som man behöver. Vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga för att lösa detta. Lurar på att skaffa ett nätverkskort som blir dedikerat till vm men vet inte om det löser något. Jag vet inte riktigt hur portar fungerar men borde inte portarna bli dubbelt av i servern om jag dedikerar ett nätverkskort till ett vm? Jag vet inte riktigt

Jag fattar inte hur det här funkar!!! Vill bara ha igång en tjänst hur svårt kan det vara!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat bryggning på nätverket i Virtualbox så ska det som sagt inte vara någon skillnad mot att köra en vanlig dator på näverket. Men kanhända det är någon brandvägg inuti Windows som blockar? Prova inaktivera windowsbrandväggen. Finns det någon brandvägg i din macbook?

Har du koll på vilken ip-adress din virtuella maskin har fått på ditt nätverk? Annars kanske du kan ställa in en fast adress (inte samma som din servers adress utan en annan adress) i Windows som du kör i virtuella maskinen så kan du försöka ansluta itunes mot den ip-adressen.

Det ska inte behövas separat nätverkskort. VirtualBox ska kunna separera maskinerna så att din virtuella maskin får en egen unik nätverksadress på ditt nätverk

Permalänk
Medlem

hmm. Har blivit lite paus i denna tråd nu. Beror främst på att utesäsongen har satt igång, äntligen. Fisket tar överhand nu.

För tillfället står servern och går och går. Jag fyller lagringen lite till. Annars har jag inte kommit någonstans med det jag vill att den skall klara av.

Äntligen verkar apparn till amahi 6 vara på gång. Då kanske jag offrar någon natt på att köra igång med den igen. Väntar spänt på att amahi i ubuntu skall fungera. Verkar som att de jobbar lite mer på det nu än innan.

Kör hårt alla

Visa signatur

Permalänk

har precis satt upp en virtuell dator med ubuntu server 10.04 och amahi
är ju lite i betastadiet som du skrev, har inte fått greyhole att funka än och appar kommer inte upp riktigt. Hur som helst så väntar även jag spänt på att amahi ska funka fint i ubuntu, gillar det mycket mer än fedora

Kör för närvarande WHS v1 på min serverdator men funderar på att byta till ubuntu server med amahi så fort allt funkar. sedan hade jag tänkt att köra gnome på det och sedan virtualbox med windows server 2008 på det (det e ingen singel-core i denna server ), så jag kan göra det som bara går i windows, men även ha en stadig linuxbas med bra lagringsmöjligheter