Använda dragfjäder där det redan finns kabel

Permalänk
Medlem

Använda dragfjäder där det redan finns kabel

Kort fråga:

Jag ska dra en nätverkskabel genom en befintlig kanalisation med hjälp av en dragfjäder. Det ligger redan en telefonkabel i kanalisationen som är inkopplad i båda ändar. Kan jag köra igenom dragfjädern när telefonkabeln ligger kvar, eller är det dömt att misslyckas? Vill spara lite tid genom att inte koppla ur den, eftersom den skall vara där, men måste jag så får jag ju ta loss den och dra den efter dragfjädern samtidigt som den nya...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Om dragfjädern får tillräckligt med plats så är det inte omöjligt att det funkar. Prova, tror inte det är någon risk att du förstör telefonkabeln.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Om dragfjädern får tillräckligt med plats så är det inte omöjligt att det funkar. Prova, tror inte det är någon risk att du förstör telefonkabeln.

Jag är mest rädd att fastna eller kanske tvinna dragfjädern runt telekabeln, så att nätverkskabeln inte kommer igenom sedan... Det är ganska långt, kanske 10 m, och det är i vägg och tak i en lägenhet, så jag kommer liksom inte åt att öppna om det skiter sig...

Men, är det någorlunda safe om någon har provat så testar även jag..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Hedersmedlem

Det är normalt sett inga problem, var lite försiktigare bara om det börjar gå trögt. Vaselin/silikonspray eller liknande kan göra underverk.

Har någon spikat eller skruvat genom rören däremot...

Det finns riktigt tunn cat6-kabel för rördragning att köpa, mycket bra. Den jag använt har varit grön, minns ej märke. Kan ha varit Nexans eller så blandar jag ihop det. Elfirmor och liknande som drar kablar brukar ha sådan också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Glidmedel är ett måste, och mycket! När det börjar gå trögt är det för sent att lägga på mer.
Annars ser jag inga problem med detta. Gör vi ofta på jobbet för att spara tid. Kablarna tål mer än man tror, men var försiktig. Du känner ganska fort om det fastnar.
Mycket eltejp runt dragfjädersänden och kabeln för att slippa kanter som fastnar.

Permalänk
Medlem

Är det frågan om 5-6 meter så borde det gå, 10-15 meter och några böjar så blir det skoj, jag skulle inte ha chansat, det slutar kanske med att du får koppla loss kabeln ändå när det fastnat.
Glyserol/glyserin är väldigt glidigt, vi har det till monteringen av cylinderfoder på Scania 13 liters motorer, smörjer o-ringarna. Nästan samma glid som det hemma

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

hur stor är kanalen? 5,10,15,25,30 mm varför inte koppla loss din telefon kabel å dra ut den send dra igenom dragfjärden genom kanalisationen å dra båda kablarna samtidigt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yzzerman:

hur stor är kanalen? 5,10,15,25,30 mm varför inte koppla loss din telefon kabel å dra ut den send dra igenom dragfjärden genom kanalisationen å dra båda kablarna samtidigt!!

Mest av lättja ville jag inte koppla loss den.

Jag höll på rätt länge med att få dragfjädern på plats, men väl där så fick jag (över?)mod och tänkte att "wtf, jag testar med två kablar till!" så, jag drog alltså igenom två cat5e utp (inte extra tunna) när telefonkabeln satt kvar. Använde silikonspray, rikligt med sådan, och tejpade väl. Hör och häpna, det gick tillslut vägen!!

Enda kruxet är att slangen ned till "mediaskåpet", dvs sidan där jag hämtade in dragfjädern, släppte, så hela mediaskåpet är nu löst i väggen..! Jag blir samtidigt lite brydd över hur dåligt allt sitter, och hur enkelt byggarna måste gjort för sig när de satte de här prylarna på plats. Huset är byggt 2006... :S Jag läste att det är lag på att det ska vara nätverksuttag i varje rum. men inte dragen sladd.. :S

Men, allt gick iaf bra! Tack för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blev jag nyfiken. Vad menar du med att hela mediaskåpet är löst i väggen?