Permalänk
Medlem

Existerande moderkort till 1155

Sammanfattat lite moderkort som ligger ute, med recensioner och länkar till prisjakt
Inet
Dustin
Webshoppen
Liontech
Prisjakt

SLI/CF konfigurationer
kort med 2X16 PCI-E Jämförelse på Inet

Kolla på moderkortet hur många fläktar den stödjer, kan vara mycket varierande
Asrock p67 Extreme4 har samanlagt 5 medans Asus värstingkort har totalt 8
Samt hur många PCI-E platser, ska du köra SLI/CF i framtiden?

Billigaste kortet med USB3? ASRock H67 ASRock P67 Pro3

ASRock Priser
ASRock P67 FATAL1TY Professional Hemsida | Recension ocworkbench.com
Youtube: Fatal1ty motherboards return by ASRock | Youtube: Fatal1ty P67 Motherboard Professional Series
"The Fatal1ty P67 Professional is expected to [...] and will cost about $250."1,721.68 SEK Källa
P67 Extreme6 Hemsida | Manual
P67 Extreme4 Hemsida| Manual | Recension - AnandTech | First Look ocworkbench.com

  • Fläktar 3 Chassi + 2 CPU + PowerFan

  • PCI-E 3st PCI Express 2.0 x16 2st PCI Express 2.0 x1

  • SATA3 2st

  • SATA2 4st

  • SLI/CF Ja

ASRock P67 Pro3

  • Fläktar 3 Chassi + 2 CPU +1 PowerFan

  • PCI-E 1st PCI Express 2.0 x16 3st PCI Express 2.0 x1

  • SATA3 2st

  • SATA2 4st

  • SLI/CF Nej

Alla ASROCK-kort har C.C.O (Combo Cooler Option) så moderkortet stödjer LGA775, LGA1155 / LGA1156 processorkylare

ASUS Priser

Maximus IV Extreme Hemsida

  • Fläktar 6(3+3) Chassi + 2 CPU

  • PCI-E - 4st PCIe 2.0 x16 (single @x16, dual @x8, triple @x8, x16, x16 ) 1st PCIe 2.0 x4 1st PCIe 2.0 x1

  • SATA3 2st

  • SATA2 4st

  • SLI/CF ja

P8P67 DELUXE Hemsida | Recension ASUS P8P67 Deluxe and P8P67 Pro | Sweclockers förhandstittar
SABERTOOTH P67 Hemsida Recension Gure3 (TUF) | Tactical coverSweclockers
P8P67 PRO Hemsida Recension ASUS P8P67 Deluxe and P8P67 Pro

EVGA
EVGA P67 SLI Hemsida $199.99
EVGA Classified Sweclockers

Gigabyte Priser

GA-P67A-UD7 Hemsida | Bjorn3d | NordicHardwareTweaktown
GA-P67A-UD5 Hemsida
GA-P67A-UD4 Hemsida Bjorn3D

MSI Priser
Samtliga nykomlingar innehåller UEFI i form av MSI - Clock Bios Guru3D
Får stöd för UEFI i framtiden

MSI Big Bang Sweclockers
P67A-GD65 Hemsida | MSI-Forum |
P67A-GD55 Hemsida
P67A-C43 Hemsida

Läs denna sida för stort test av de flesta moderkort!(flamländska)Länk
Tabellform över alla kort
Tabell

Den holländska siten har gjort ett sjyst tabell/kryssa-i-vad-du-vill-ha program här

Sammanfattningen
Guld
ASUS Maximus Extreme IV (€ 325,49)
Silver
MSI P67A-GD65 (€ 174,16)
ASUS Deluxe P8P67 (€ 213,59)
Brons
ASRock P67 Extreme4 (€ 140,57)

Lägger till mer och mer länkar
Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

esata/usb uttag

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ah! Tack, räcker och skriva 1155 så tittar alla...

Instant Boot verkar vara intressant, men som de står

Citat:

"This worked at stock speeds, but failed to enter a low power mode when we applied the overclock."

Speciellt med i5s och i7s's låga Idle watt-tal så kan det ha en funktion

Har deras USB-historia funnits tidigare till andra moderkort?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Avstängd

ASROCK rekommenderas inte är ett riktigt budgetmärke.
asus pro/evo eller gigabyte ud3/ud4 eller liknande lär finnas uppe snart.

släpps snart troligen fredag.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tycker ASROCK har blivit en spelare att räkna med, man kanske kan säga prisvärda budgetkort
kanske inte finns det allra sista i finesser, och militärklassade komponenter osv, men helt ok kort för en normalanvändare som inte kanske behöver det mest high end

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okey, som signaturen, är jag lite vilsen i hårdvaru djungeln.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av Flopper:

ASROCK rekommenderas inte är ett riktigt budgetmärke.
asus pro/evo eller gigabyte ud3/ud4 eller liknande lär finnas uppe snart.

släpps snart troligen fredag.

Har byggt mina senaste burkar på asrock och e väldigt nöjd med dem, sen vet jag ju iofs inte om detta innburit att jag missat något som de andra tillverkarna har.

Men för att citera ett flertal tester som gjorts (nej, jag pallar inte leta och länka), "det ända som känns budget är priset".

I dagsläget tycker jag personligen att tillverkar-val mest hänger på vilka färger man vill ha på de olika portarna samt vem som har bäst pris på vilken produkt för tillfället

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tester av moderkorten så att man får se vad det blir.

Siktar troligtvis på något billigare, likt asrock. Så länge det fungerar stabilt och ger en hyfsad överklockning lägger jag gärna 1000kr på något annat. Lite trist att anandtech inte lyckades få upp sin processor i någon högre hastighet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ASROCK rekommenderas inte är ett riktigt budgetmärke.
asus pro/evo eller gigabyte ud3/ud4 eller liknande lär finnas uppe snart.

ASRock är inte ett budget-märke på samma sätt som det var när det ägdes as ASUS (vilket de inte är längre). Nu konkurrerar de med ASUS, MSI och Gigabyte och korten tillverkas i samma fabriker som ASUS kort och korten har bra komponenter som borde hålla länge.

Det blir nog ett ASRock den här gången, ASUS är överhypat på den svenska marknaden, Gigabyte har rätt fina kort och bra priser fast layouten på alla kort för P67 under 1700 kr är inte så lyckad, MSI tror att de helt plötsligt är ett premium-märke och kan ta högre priser än alla andra märken, det kan de ju glömma.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det blir nog ett ASRock den här gången

Har funderat på en uppgradering ett bra tag och nu känns det som att AsRock P67 Extreme4 + i5 2500K både ger önskad prestandahöjning samt håller rätt pris. Kollar man sen på kylarhöljet med V8-märket på Asrock-bordet och jämför med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=430950 så misstänker jag antingen en liten designstöld eller någon typ av sammarbete. Om inget annat så blir det ganska spikat vilken kylare jag väljer om jag får igenom köpet med chefenn (läs frugan).

Permalänk
Medlem

Asrock P67 Extreme4 är jag väldigt intresserad av. Tvivlar på att man märker någon skillnad med något billigare Gigabyte eller Asus. Förutom själva mjukvaran då kanske. Tycker det är dags för fler recensioner av moderkort snart. För det är ju en väldigt stor djungel av just den varan. Var det ens något negativt om asrock kortet? Har inte kikat på recensionen än.

Permalänk
Skrivet av mapo:

Var det ens något negativt om asrock kortet? Har inte kikat på recensionen än.

Var väl att instant boot inte funka vid överklockning, dock inget jag gråter över eftersom det är det mest irriterande program jag testat. Sen ville de haft en fläktkontakt i nederkanten av kortet och något annat totalt betydelselöst. Kort sagt, inget av betydelse utan snarare "egna önskemål" som de nämnde.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter ju positivt ändå! Vad tror ni själva blir mest bang for the buck för max 1800 kr till sandy bridge? Känns som märket ändå spelar en viss roll nu, om man vill ha UEFI. Vad jag har hört skulle inte Gigabyte stödja det. Så det går nog bort för min del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

ASRock är inte ett budget-märke på samma sätt som det var när det ägdes as ASUS (vilket de inte är längre). Nu konkurrerar de med ASUS, MSI och Gigabyte och korten tillverkas i samma fabriker som ASUS kort och korten har bra komponenter som borde hålla länge.

Det blir nog ett ASRock den här gången, ASUS är överhypat på den svenska marknaden, Gigabyte har rätt fina kort och bra priser fast layouten på alla kort för P67 under 1700 kr är inte så lyckad, MSI tror att de helt plötsligt är ett premium-märke och kan ta högre priser än alla andra märken, det kan de ju glömma.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Har byggt mina senaste burkar på asrock och e väldigt nöjd med dem, sen vet jag ju iofs inte om detta innburit att jag missat något som de andra tillverkarna har.

Men för att citera ett flertal tester som gjorts (nej, jag pallar inte leta och länka), "det ända som känns budget är priset".

I dagsläget tycker jag personligen att tillverkar-val mest hänger på vilka färger man vill ha på de olika portarna samt vem som har bäst pris på vilken produkt för tillfället

Asrock väljer de billigaste av de som levererar komponenter.
för en normal användare funkar de säkert bra.
reser man till månen väljer man inte den billigaste leverantören.

Skrivet av mapo:

Okej, det låter ju positivt ändå! Vad tror ni själva blir mest bang for the buck för max 1800 kr till sandy bridge? Känns som märket ändå spelar en viss roll nu, om man vill ha UEFI. Vad jag har hört skulle inte Gigabyte stödja det. Så det går nog bort för min del.

1800kr då,
ga ud4, asus pro och sabertooth, msi gd65.

Gigabyte stödjer uefi, men har inte det idagsläget men det kommer då moderkorten stödjer det...med en flash.
kör man inte crossfire då kan man köra
ga ud3 eller liknande asus etc...och spara en slant till.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

får hoppas det kommer något bra mobo för runt 1500kr där jag tänkt lägga mig. behöver ej sli/CF så då kanske jag bör hitta något som lyckas dra upp cpu'n i ca 4.5ghz...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Asrock väljer de billigaste av de som levererar komponenter.
för en normal användare funkar de säkert bra.

Man använder japanska solida kondensatorer, nätverk och ljud från Realtek, SATA 3.0 från Marvell, etc precis som ASUS, Gigabyte, MSI osv. Samma fabriker som ASUS (Pegatron Corp).

Du kanske sitter på någon insiderinformation eller gissar du bara?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

asrock var budget förut kommer jag ihåg, hade någon bra bräda som hette asrock dual sata2 någonting minns jag till socket 939 men sen har det varit ganska tyst från dem. den brädan led av lite olika problem, det som var bra med den var att den hade både AGP port och en PCIe 16 port.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips har fått in lite nya moderkort från sandy bridge, där han bl.a uppgraderar sin test rigg till en 2600K och någon ny Msi platta. Den ser väldigt prisvärd ut. Nu vill man ser mer djupgående tester. Har inte ens sett msi: s mjukvara än.. Är det någon som ser vilken processorkylare han använder?

http://www.youtube.com/watch?v=-1SZq2gv45o

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Den ser väldigt prisvärd ut. Nu vill man ser mer djupgående tester. Har inte ens sett msi: s mjukvara än.[/url]

De är inte så prisvärda, de är dyrare än alla andra tillverkare:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13207-msi-skickar-ut-prislis...

Cirkapris för moderkortet han kopplade in i videon är 2179 kr.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

OMG! Jag hade tippat på runt 1700 kr, faan vilken besvikelse såfall. Vill gärna ha msi annars. Undviker helst Asus kort. Någon som vet vad skillnaden blir mellan GD55 och GD65? Tippar på att det förstnämnda blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

OMG! Jag hade tippat på runt 1700 kr, faan vilken besvikelse såfall. Vill gärna ha msi annars. Undviker helst Asus kort. Någon som vet vad skillnaden blir mellan GD55 och GD65? Tippar på att det förstnämnda blir billigare.

the cash must flow :). jo känner oxå att detta bygget kan dra iväg lite på budgeten. klocka vill ju alla swecare så då måste man ju ha en bräda som klarar av det och det kan dra iväg lite på priset då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker 1600-1700 kr hade varit lagom. Ser ju ändå bara ut att vara för 2 st grafikkortsplatser. Förstår inte vad som gör det så dyrt :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

OMG! Jag hade tippat på runt 1700 kr, faan vilken besvikelse såfall. Vill gärna ha msi annars. Undviker helst Asus kort. Någon som vet vad skillnaden blir mellan GD55 och GD65? Tippar på att det förstnämnda blir billigare.

GD55 kostar fortfarande över 2000 kr vilket är grymt dyrt. De måste ner bra mycket i pris för att vara prisvärda, de billigaste MSI-korten har klen strömmatning för processorn så de är inte så intressanta heller (och även dessa är dyra i nuläget).

Har kört med Gigabyte tidigare men blir nog ASRock Extreme4 för mig (eller möjligtvis Pro3), vilket jag kom fram till för länge sedan genom att gå igenom alla utannonserade kort från alla tillverkare. Tänker köra med min 775-kylare vilket går bra på ASRock-korten också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Alla kylare ska vara anpassade för sandy bridge tror jag. Kan man säga att ASRock Extreme4 spelar i samma liga som Msi GD-65, Asus P67 Deluxe och Gigabyte UD5 tex.? När det gäller hård överklockning osv. Bara programvaran och allt för UEFI funkar. Så skulle jag mycket väl kunna tänka mig det kortet. Det har väl till och med stöd för 3 st grafikkort? Jämfört med sina konkurrenter är det ju väldigt mycket bang for the buck.

Permalänk
Medlem

om nån köper ett asrock så förväntar jag mig en recension på den brädan

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

lägger upp länkarna i första inlägget

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

ändrat hela första inlägget

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja