AMD HD6970 CF + Asus P6X58D + Antec P183 problem!

Permalänk

AMD HD6970 CF + Asus P6X58D + Antec P183 problem!

God kväll.

Jag har ett problem som jag hoppas att alla ni kan hjälpa mig med.

Det är så här att jag har köpt två st HD6970 som ska användas i min Eyefinity setup.

Men när jag ska montera korten märker jag att grafikkorten endast får plats i dom två översta PCI-E platserna på moderkortet, då PCI-E platsen längst ner på moderkortet ligger för nära skiljeväggen mellan Nätagg och moderkort.

Om jag sätter grafikkorten i dom två överst PCI-E platserna kommer dom ligga dikt emot varandra.

Vågar man har korten så? Det översta kortet kan väl knappast få tillräckligt med kylning/ luft?
Jag prova en snabbis att lira BC2 med CPU-Z igång, satt GPU temp varningen på 90 grader. Efter 3 minuter spelande varnar CPU-Z.

Hur högt i temp kan grafikkorten gå innan dom börjar ta skada?

Hur ska jag göra för att lösa mitt problem? Köpa nytt chassi?

Mvh Daniel.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

max temp skulle jag lägga på 100 för inte allt för långa perioder och 95 för längre. Det du kan göra är ju att ändra fläktarna manuellt. Med catalyst eller afterburner men om du är ljudkänslig kan du jo "modda" ditt p183 och tabort midplaten.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

max temp skulle jag lägga på 100 för inte allt för långa perioder och 95 för längre. Det du kan göra är ju att ändra fläktarna manuellt. Med catalyst eller afterburner men om du är ljudkänslig kan du jo "modda" ditt p183 och tabort midplaten.

Midplåten borttagen nu, dock sitter kontakterna till chassi fronten där sista PCI-E platsen är, så grafikkortet får iaf inte plats.

Tänkte byta moderkort istället, köpa ett med fler PCI-E platser. Typ ASUS Rampage III Extreme. Då borde det väl funka bra ?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

Det är inga som helst problem att ha korten emot varandra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

Midplåten borttagen nu, dock sitter kontakterna till chassi fronten där sista PCI-E platsen är, så grafikkortet får iaf inte plats.

Tänkte byta moderkort istället, köpa ett med fler PCI-E platser. Typ ASUS Rampage III Extreme. Då borde det väl funka bra ?

Första slotten sitter högre på rampet så ja, Men billigare att byta låda isåfall om du inte trivs väldigt bra med p183. Men som D.larsson sa går de att köra dem nära varandra dock som jag sa innan kolla hur de blir efter lång belastning / gör en egen fläktkurva.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled