går det att göra nått i detta läge?

Permalänk
Medlem

går det att göra nått i detta läge?

jag har klantat till det ganska rejält nu, skulle byta min CPU fläkt och när jag drog loss den gamla så förljde CPU´n med. fick inte loss CPU´n så tog i lite mer och vips fick loss den, men råkade även böja till några ``spikar`` på den. har en athlon II x6 så vill inte precis slänga den och köpa ny.

e det redan kört? eller är det många som har gjort samma sak som mig så man kan lösa det genom att lämna in den någonstans? skulle va glad för svar snarast!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

du kan ju försöka att bända upp piggarna lite försiktigt det är väll det enda du kan göra : )

Permalänk
Medlem

Jag hade försiktigt böjt tillbaka med en nål eller liknande.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Försök böja tillbaka piggarna försiktigt. Det är väl vad du kan göra nu.

Jag har märkt att kylpastan på amd:s originalkylare blir som klister efter en tid. Då man byter cpu kylare på dessa ska man gärna varmköra datorn och låta den stå och stampa i tex. prime en bra stund så att pastan/kylaren blir varm. Då är det betydligt enklare enligt mina erfarenheter.

(Jag skriver detta om någon som läser tråden har planer på att byta eller om tråden dyker upp via sökfunktionen, alltid hjälper det väl någon)

Permalänk

Hur många piggar är böjda och vart på processorn? I mitten?

Om det bara är ca 3 st som är böjda så har du en chans om du har stadiga händer. Men dom går av väldigt lätt...

Sen finns det piggar som inte behövs också, så utifall du råkar ha av en pigg men lyckas med dom andra så ge inte upp, det finns hopp om att just den inte används!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Försök böja tillbaka piggarna försiktigt. Det är väl vad du kan göra nu.

Jag har märkt att kylpastan på amd:s originalkylare blir som klister efter en tid. Då man byter cpu kylare på dessa ska man gärna varmköra datorn och låta den stå och stampa i tex. prime en bra stund så att pastan/kylaren blir varm. Då är det betydligt enklare enligt mina erfarenheter.

(Jag skriver detta om någon som läser tråden har planer på att byta eller om tråden dyker upp via sökfunktionen, alltid hjälper det väl någon)

Det är faktiskt många som gör fel när de ska ta bort kylaren. Man ska vrida kylaren till sidorna (eller lirka som det kallas också) så lossnar den.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är faktiskt många som gör fel när de ska ta bort kylaren. Man ska vrida kylaren till sidorna (eller lirka som det kallas också) så lossnar den.

Där sade du något! Jag såg det som en självklarhet men det har du nog helt rätt i att folk gör. Bra komplement där!

Bara att hoppas att folk ser det vi skriver så att dom slipper hamna i samma knipa som tex. TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det är faktiskt många som gör fel när de ska ta bort kylaren. Man ska vrida kylaren till sidorna (eller lirka som det kallas också) så lossnar den.

alldeles rätt!
fattar inte att folk drar den rakt upp:S brossan har gjort så ett flertal gånger med.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Använd en nål och böj upp alla pinnar försiktigt. Du kommer böja andra pinnar när du håller på, det är bara att fortsätta tills alla är raka. Det tar tid som fan, men det är riktigt skönt sen när du inser att du har sparat någon tusenlapp!

Ett tips är att aldrig försöka trycka ner processorn när du tror att pinnarna är raka, risken är att en är lite sne och du böjer ett 20tal till. Den ska glida in smidigt när du är klar.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

härligt att folk försöker hjälpa till ;D jag tog faktisk (utan att läsa det ni skrev) en knappnål och lyckades efter ca 20min böja tillbaka ca 12 pins^^
skakade som en idiot eftersom jag inte har råd med en ny bra CPU precis.

ska göra som ni tipsade om nästa gång jag byter. eller så kör jag intel, dom har väl inga pins?^^

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.