SweClockers drop!

Speldator och säljråd. Inför Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Speldator och säljråd. Inför Battlefield 3

Hej,

Köpte mig en ny dator för ett år sedan ungefär, se nedan.

Har nu tänk att skaffa en ny i och med Battlefield 3 är på gång.
Är ordentligt kräsen när det gäller fps-drop och liknande saker.

Det jag undrar är väl egentligen om ni tror det är smartare att skaffa ett grafikkort till istället för en ny dator eller om det är dags att köpa en helt ny dator nu till sommaren.

Alltså crossfire eller en helt ny burk?
Vad hade ni gjort?

Vill även ha prisförslag på vad i hade sålt den befintliga datorn för.
Jag tänker mig 10.000-11.000 på blocket. Vad tycker ni?

Sätt gärna ihop ett dator paket också.
SSD - ett krav efter att ha haft det nu ett år, älskar den.
Sekundär hårddisk har jag liggande, 1 TB.
Datorn ska vara optimerad för spel.
Skärm löser jag på annat sätt, likaså operativsystem.
3D är inget jag är intresserad av.

14.000 är väl någon sorts budget tak på vad jag vill lägga på den nya datorn.

Tack på förhand!
lipkin

Permalänk
Medlem

Fina specs på datorn.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Den dator du har nu kommer inte ha några problem med BF3. Finns ingen anledning till uppdatering alls. Sen är de minst ett halvår kvar till release av spelet, och kommer hända mycket på hårdvarufronten innan dess, så måste du nu uppdatera något skulle jag vänta iaf till efter sommaren...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Skojar du?
Du sitter ju med en toppmodern gamingrigg och att uppgradera nu verkar vansinnigt. Möjligen uppgradera grafiken om den skulle bli ett problem vilket jag har svårt att tro, något annat lär inte flaska.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Skojar du?
Du sitter ju med en toppmodern gamingrigg och att uppgradera nu verkar vansinnigt. Möjligen uppgradera grafiken om den skulle bli ett problem vilket jag har svårt att tro, något annat lär inte flaska.

Precis det jag också menar med mitt tidigare inlägg, ska jag vara helt ärlig sitter jag på en EXAKT likadann rigg som inlägger handlar om, bortsett från chassit, och denna rigg maxar alla spel jag någonsin kastat på den, och jag har mycket, MYCKET svårt att tro att de kommer ha några som helst problem med BF 3.
Har inte sett några systemkrav än men har som sagt mycket svårt att de kommer bli några problem, trotts den nya grafikmotorn Frostbite 2...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men jag ser inga specs på hans rigg...(?)

Nu passade den på att dyka upp efter minuters letande, hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerdell:

Rätta mig om jag har fel, men jag ser inga specs på hans rigg...(?)

Nu passade den på att dyka upp efter minuters letande, hehe

Jag ser inte. Står bara se nedan och där finns inget.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Jag ser inte. Står bara se nedan och där finns inget.

Det är en inbäddad bild där, men specsen är iaf dessa i korta drag.

i5 processor, radeon 5870 graffe, 4 gig 1600mhz ram, 80gb ssd, 500gb hdd, 650w nätdel och så moderkort och chassi till de såklart.

Ni kanske förstår nu varför några av oss tycker att han överdriver när han säger att han behöver uppgradera...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BF3 släpps kvartal 3 2011, alltså om ungefär ett halvår. Är det inte bättre att vänta till tidig höst med att göra bytet och få mer grafikkort för pengarna, potentiellt snabbare CPU (nya SB-modeller med Z68-chipset eller AMD Bulldozers), snabbare och billigare SSDs? Att byta just NU när du har en så pass bra rigg känns konstigt...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Behåll datorn, köp 4gb minne till. Sälj graffet och köp 6990 när det släpps inom 1-2 månader.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Är man kräsen vid fps så kör man 120hz.

Ger bra mycket mer på spelupplevelse/känsla än något annat, iaf för mig som är kräsen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

OM ni skulle sälja datorn. Vad hade ni satt för pris på den?

Det finns ju pris som den är värd och ett pris man kan sätta på blocket.

Är 10-11000 kr för mkt pengar att begära på blocket?
Och vad tror ni den är värd i dagens läge?
Köpt december 2009

Permalänk

10-11k är för mycket , du bygger ihop en ny och bättre för samma pris ...

Permalänk
Medlem

Den är full av sånt som var toppmodernt förra året och då kostade det ca 11-13 tusen att sätta ihop något liknande.
Idag gissar jag att du kan få hälften, ca 6000:- för den, bara grafikkortet har tappat 2000:- i nyinköpspris och ditt är beggat, din SSD har också sjunkit i nypris en hel massa och din prolle finns inte längre att köpa ny även om 760 är i stort sett samma sak. Alla vill ha Sandy Bridge så ditt känns inte aktuellt längre även om det presterar toppenbra.

Är du smart kör du vidare till nästa generation, blir ändå ingen märkbar skillnad utom i plånboken.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Med den där riggen så råder jag dig att vänta tills socket 2011 anländer

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Med den där riggen så råder jag dig att vänta tills socket 2011 anländer

Håller med, eller åtminstone till hösten.