Ljuddämpa hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ljuddämpa hårddisk?

Vad har ni för tips på att dämpa ljudet från en hdd?

Jag har fått min dator väldigt tyst i övrigt men brister stort på min raptor-disk. Det är ljudet från plattan snurrar som ger ett högfrekvent ljud som skär i öronen.

Har kollat lite på Scythe Himuro, vad tror ni om den? Klarar den hålla nere tempen utan någon fläkt står och blåser på den?

Permalänk
Medlem

prova först med gummiproppar att ha mellan disk och chassi, fungerar ej detta så kan du surra fast den med (hjärnsläpp.. öhm.. spänstiga kablar man har på pakethållare på cykeln tex.) så försvinner samtliga vibrationsmoment.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Rekordmedlem

ÖHM !?!? En raptor ?? det är ju inte något man gärna har i en tyst dator ! byt till en velociraptor eller en ssd för max prestanda och tystnad , jag tror även att en Samsung f3 1 TByte är snabbare, den är definitivt tystare iallafall, velociraptorn utan påhängsskalet är bland de tystaste mekdrivar du kan köra, men den är inte prisvärd idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En ssd disk är redan planerat men är ganska dyrt och kommer tyvärr dröja någon månad.
Jag har en 2.5'' velociraptor som sitter i någon form av 3.5 adapter, det du menar med påhängsskal? Du menar problemet med ljudet sitter i 3.5'' skalet i metall?

Edit: Såg på engelska sidor nu att det verkar fungera ganska bra att ta bort 3.5'' skalet(sk "icepack"), det kombinerat med gummi-upphängning, blir och köpa torx och testa imorgon!

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tog bort skalet och hängde upp i tygklädda gummisnoddar, VILKEN SKILLNAD! Lite som att jämföra jetplan och elbilar. Hddn blev markant tystare i både idle och load!

Permalänk
Medlem

Känner igen det med min numera 4 år gamla raptor. Har dock en gummiupphängning från Zalman (ZALMAN-2HC2) som gör att bara läsningen hörs (inga vibrationsljud dock). Men den låter för mkt för mig så byter den mot en SSD snart.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en raptor och 3 andra 7200:or till 1 ssd och en ny 1,5 TB ( -EARS). Sjuuk skillnad. Jag kan inte längre höra när datorn jobbar. Inte ens den mekaniska hörs

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz