Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Ny dator - 15k - Inkl Skärm m.m.

Hejsan alla Sweclockers!

Skall nu skaffa ett nytt system, som jag skall bygga helt själv. Och detta kommer faktiskt bli första gången jag bygger ihop en dator helt själv. Läst lite i byggnadsguider, och det verkar inte vara svårare än att sätta ihop en ikea-möbel, så länge man är förberedd. Så lite tips uppskattas!

Mitt system skall klara av:
-Nytt grafikkort i framtiden
-Va uppgraderingsvänlig
-Sval, och helst relativt tyst
-Speldator

-Jag vill inte ha en SSD i dagsläget, relativt dyrt i förhållande till pris per GB.
Väntar hellre nåt halvår på att köpa en, så man kan köpa en större SSD disk till billigare pris än idag.
Blir jag för sugen på en SSD köper jag nog den till våren istället. Kör hellre bättre grafikkort än en SSD i dagsläget.
Tänker så här: Hellre bättre grafikkort så prestandan håller lite längre, och senare köpa till en SSD. Än att ha ett sämre Grafikkort och en SSD så kanske inte prestandan håller lika längre.

Så här ser det ut nu:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/280980/2011-03-13

Vad tycks?

EDIT: Läste lite recension m.m. om chassit, fick sjukt bra kritik, men en del sa att det var relativt bra att sätta in en extra fläkt till eller 2. Därmed dom 2 extra fläktarna. Planer på att ha en på toppen och en på sidan

Permalänk
Medlem

om du "bara" ska spela och inte köra tunga program så är det lika bra att ta i5an. det kan också vara värt att byta till skärm till en bättre. har den valda skärmen och kan säga att det är en bra skärm för de pengarna men att jag skulle hellre väntat några månader och köpt en skärm med ips panel istället. detta för att färgerna och betrakningsvinkeln är usel

datorn ser bra ut för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shito:

om du "bara" ska spela och inte köra tunga program så är det lika bra att ta i5an. det kan också vara värt att byta till skärm till en bättre. har den valda skärmen och kan säga att det är en bra skärm för de pengarna men att jag skulle hellre väntat några månader och köpt en skärm med ips panel istället. detta för att färgerna och betrakningsvinkeln är usel

datorn ser bra ut för övrigt

Håller på med lite bildredigering och filmredigering, men det är rätt sällsynt. Några gånger per år bara.
Har ibland haft fraps, eller liknande, igång tillsammans med Spel. Vad jag förstår så presterar i7 mycket bättre än i5 i det målet.

Dock så är jag nöjd så länge jag har en skärm som fungerar när man sitter framför den