Problem med Airport Express och Netgear WNR3500L (Tomato firmware)

Permalänk

Problem med Airport Express och Netgear WNR3500L (Tomato firmware)

Hej,

jag köpte idag en Airport Express för att kunna streama musik till min stereo via Airplay. Eftersom jag redan har ett trådlöst nätverk med en Netgear WNR3500L som kör Tomato USB-firmwaren. Jag kör med WPA-kryptering, kan vara nödvändigt att påpeka.

Nu till problemet. Jag lyckas hitta min AE med Utilityn när den är nollställd, funkar bra. Så jag väljer att ansluta min AE som klient till mitt befintliga nätverk. Yes box, fyller i mitt lösenord och väljer WPA. Väljer uppdatera och starta om. AEn tuggar på och blinkar och blinkar och blinkar. Nu hittas den inte längre. Jag har testat att göra samma sak fast utan kryptering, men det funkar fanemej inte då heller.

Är det någon speciell inställning som måste göras på min router? Tycker att den borde tolka min AE som vilken annan klient som helst. Hjälp!

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Jag har gjort den kopplingen med exakt samma routrar och samma firware (Tomato). Har inte så mycket tips att ge, förutom att berätta att det fungerar, så det är inte något kompabilitetsproblem iaf. Jag körde TomatoUSB av teddybear.

Permalänk
Skrivet av ate-bitt:

Jag har gjort den kopplingen med exakt samma routrar och samma firware (Tomato). Har inte så mycket tips att ge, förutom att berätta att det fungerar, så det är inte något kompabilitetsproblem iaf. Jag körde TomatoUSB av teddybear.

Tack för ditt svar!

Minns du ungefär vilka inställningar du gjorde i Tomato? Jag har testat både Wireless AP och Wireless AP + WDS. Spelar valet av kanal någon roll?

Här är en screenshot som kanske friskar upp minnet:
http://www.polarcloud.com/img/ssbn100.png

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen expert på nätverk, så kan nog inte vara till så stor hjälp. Jag körde på AP, ändrade ingenting i tomato alls innan jag kopplade AEn till den, det ska fungera ändå. Kanalen ska nog inte heller spela någon roll sålänge det är en kanal som AEn klarar av, vilket lär vara precis samma som netgearen.

Med andra ord så gissar jag att det är i inställningarna i AEn som du ska ändra något, inte i netgearen. Kommer inte ihåg exakt vad jag ställde in där, men tog väl att ansluta till ett befintligt nätverk, eller nåt sånt.

Har du kollat så att det inte är pga dålig signalstyrka som den inte kan ansluta? Kan tänka mig att det är nåt sånt annars.

Permalänk
Skrivet av ate-bitt:

Jag är verkligen ingen expert på nätverk, så kan nog inte vara till så stor hjälp. Jag körde på AP, ändrade ingenting i tomato alls innan jag kopplade AEn till den, det ska fungera ändå. Kanalen ska nog inte heller spela någon roll sålänge det är en kanal som AEn klarar av, vilket lär vara precis samma som netgearen.

Med andra ord så gissar jag att det är i inställningarna i AEn som du ska ändra något, inte i netgearen. Kommer inte ihåg exakt vad jag ställde in där, men tog väl att ansluta till ett befintligt nätverk, eller nåt sånt.

Har du kollat så att det inte är pga dålig signalstyrka som den inte kan ansluta? Kan tänka mig att det är nåt sånt annars.

Jag har provat alla inställningar i AEn. Och signalstyrkan är det inget problem med eftersom de är testade med 4 meters mellanrum. Fan också, får väl snacka med supporten.

Tack för din input i alla fall!

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk

Jag har nu löst problemet!

Det som jag var tvungen att göra var att:

1. Göra en hårdvarureset på min router
2. Ansluta EAn som client mode. Ställa in nycklar och WPA2/AES.
3. Ställa in nycklar och WPA2/AES på routern.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Härligt! Funderade på att säga åt dig att prova WPA2 istället för WPA men tänkte att det säkert var samma sak eller nåt så jag struntade i det. Bra att det löste sig iaf.