Permalänk

Webbhotell tips

Vad rekommenderar ni för webbhotell? Jag ska skaffa en slags portal till lite olika grejer som jag inte ännu vill nämna, jag behöver ju inte storlek på webbhotellet bara några få GB. Känns då lite överdrivet med Loopia/Binero. Tänkte lite på www.One.com men har aldrig hört något om dem, och de verkar inte ha någon direkt hastighet.

Allt jag behöver är någorlunda hastighet och 50GB utrymme samt säkerhet. Så tipsa gärna på nu av egna erfarenheter och säg nackdelar och fördelar med de olika leverantörerna.

Permalänk
Medlem

Jag gillar personligen linode.com väldigt mycket. Deras London-center ger iaf mig väldigt bra responsetime. De är dock bara bra om man kan en del själv och inte är rädd för att jobba via commandline. Sen har de ju ingen säkerhet, utan den får du se till att fixa själv vilket kanske inte är så totalbra om man inte vet vad man gör.
Vill man ha något nästan lika trevlig, men väldigt mycket lättare, så kan jag rekommendera slicehost.com. Där kan man lätt komma igång med olika installationer av de mest kända frameworksen osv. De har en kanonbra kontrollpanel. Dock är de inte lika snabba som linode då deras servrar (iaf när jag fortfarande var en kund) endast återfinns i USA.

Permalänk
Medlem

Både binero och loopia har funkat riktigt bra (har bara råkat för lite downtime på binero en gång).
One är billiga vid första anblick men i slutändan kostar nästan lika mycket som de ovan.

Permalänk
Skrivet av borz:

Både binero och loopia har funkat riktigt bra (har bara råkat för lite downtime på binero en gång).
One är billiga vid första anblick men i slutändan kostar nästan lika mycket som de ovan.

Hur kan One.com kosta lika mycket i slutändan? vad har One för dolda avgifter?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Har inte min pärm framför mig, men efter alla tillägg och avgifter så var inte One billigast längre... även om den fortfarande var billigare än Binero och Loopia. Kan inte i skrivande stund presentera siffror men det har att göra med att jag behöver 3 olika databaser, lite mer trafik samt lite annat jag inte kan gå in på.
Håller du dig bara till basic så ser jag ingen anledning att välja bort One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanscripten:

Vad rekommenderar ni för webbhotell? Jag ska skaffa en slags portal till lite olika grejer som jag inte ännu vill nämna, jag behöver ju inte storlek på webbhotellet bara några få GB. Känns då lite överdrivet med Loopia/Binero. Tänkte lite på www.One.com men har aldrig hört något om dem, och de verkar inte ha någon direkt hastighet.

Allt jag behöver är någorlunda hastighet och 50GB utrymme samt säkerhet. Så tipsa gärna på nu av egna erfarenheter och säg nackdelar och fördelar med de olika leverantörerna.

Om du behöver 50gb så är ju inte one.com något alternativ eftersom de erbjuder 25gb för det alternativ som kostar 45kr/mån. Om 50gb är ett krav skulle jag nog satsa på binero ändå. 69kr/mån för 100gb utrymme och i stort sett obegränsad trafik (2000gb). One.com är rätt billiga men i mitt tycke har dom för mycket begränsningar vad gäller trafik och en del annat. Man får lite det man betalar för.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Skrivet av Nordis:

Om du behöver 50gb så är ju inte one.com något alternativ eftersom de erbjuder 25gb för det alternativ som kostar 45kr/mån. Om 50gb är ett krav skulle jag nog satsa på binero ändå. 69kr/mån för 100gb utrymme och i stort sett obegränsad trafik (2000gb). One.com är rätt billiga men i mitt tycke har dom för mycket begränsningar vad gäller trafik och en del annat. Man får lite det man betalar för.

Vadå begränsad trafik på One.com? Dom har ju fri trafik på alla deras webbhotell...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Helt fri är den dock inte

Saxat från One's affärsvilkor:

One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken inte stör andra kunders trafik. Om andra kunders trafik störs har One.com rätt att utan förvarning stänga kundens webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra kunders trafik störs. Om kundens webbhotell stängs återbetalar One.com inga förskottsbetalda abonnemangsutgifter.

Permalänk

Oj då blir det nog aldrig något hotell på One som jag tänkte...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Fast vi ska inte vara så drastiska. Liknande klausuler har de allra flesta webhotell inkl Binero och Loopia.
Fördelen med att få bandbredd tilldelat är att man i alla fall vet hur mycket man har att göra sig av med.
Fri är alldrig riktigt fritt, bättre att få saker och ting avtalade och klara. Plus att läsa det finstillta - tar inte alls lång tid.

Permalänk
Medlem

Varför vara typisk svensk och välja ett svenskt webbhotell när man kan få mycket mer för en billigare slant? Testade själv Host Gator efter att ha läst det här tipset som visar hur du kopplar en svensk domän till ett utländskt webbhotell (visste inte att det gick att köra svenska domännamn på utländska webbhotell) och är minst sagt skitnöjd. Man verkar ju få oerhört mycket mer när man gör så här. Det ingår dessutom ett sjuttiotal program hos Host Gator. Hos Binero och Loopia får du väl 5? 10 på sin höjd. Loopia erbjuder dessutom bara en databas, den nästa kostar 300 spänn. (=skrattretande eftersom EN installation kräver EN databas. Om du installerar Wordpress kan du inte installera något mer och ändå är de dyrast...).

Tycker närmsta konkurrenten till Loopia isåfall är Binero. Främst pga fria databaser och snabbhet men det har Host Gator också. Och lite till.

One är bra för väldigt simpla hemsidor som inte kräver tunga installationer.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med i det mesta, men måste bara påpeka att det går alldeles utmärkt att installera flera program i samma databas.
Du behöver inte ha olika databaser för tex varje WP-blogg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Kan hålla med i det mesta, men måste bara påpeka att det går alldeles utmärkt att installera flera program i samma databas.
Du behöver inte ha olika databaser för tex varje WP-blogg.

Jo det går väl, men man behöver pillra lite mer och det är oftast ingenting en nybörjare vet hur man gör. Om inte jag vet så vet nog inte en nybörjare :). Hur gör man förresten? (men det är offtopic så vi glömmer det...)

Permalänk

www.zyma.com vad tycker ni om det? är dom inte _FÖR_ billiga? känns det inte lite lurigt?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

datorju: Du använder bara olika prefix för olika installationer, det får man välja i samband med WP-installation. Tex minblogg1_, minblogg2_, minblogg3_ etc.

simonwellander: För bra för att vara sant, men 5 pund för 1 år är inga stora pengar så testa kan man ju. Man kan ha den som spegel till sin ordinarie sida - tack för tipset!