Skrivet av fredrikkarlsson:
Tja!
Fick höra idag av en arbetskollega att man kunde modda på skyrim, vilket jag absolut inte visste!
Han påstod att man kunde få sjuk bra grafik med modden ( jag som redan tyckte det var bra grafik..)
och mycket annat gott..
Jag undrar nu vilka mods ni tycker är absolut bäst och nödvändigast att ha om man ska modda?
Vill ju ha så snygg grafik som möjligt och lite annat coolt som finns..
Vad har ni för tips och ge?
Först kan du börja med att välja om du vill använda Mod Organizer eller
Nexus Mod Manager för att hantera moddar. Jag rekommenderar Mod Organizer fastän jag inte använt den själv, på grunden att den har fler funktioner samt smartare upplägg.
Anledningen till att jag inte använder den är för att jag hade inte hört talats om den när jag började spela skyrim igen nu i Januari.
Sedan är S.T.E.P.(Skyrim Total Enhancement Project) en bra början, och ofta även det många nöjer sig med.
Citat:
STEP is an extensive, STEP-by-STEP, guide to enhancing TESV Skyrim with the best mods, tweaks and settings. The focus is quality over quantity. STEP tries to stay as close to vanilla Skyrim as possible while improving visual quality and correcting game-play mechanics.
Om du inte vill börja så stort, har jag nedan plockat ut de moddar jag tycker är absolut nödvändiga ur S.T.E.P.
Unofficial Skyrim Patch(Och om du har expansionerna, Unofficial High Resolution Patch, Unofficial Dawnguard patch, Unofficial Hearthfire patch och Unofficial DragonBorn patch
SkyUI (Kräver Skyrim Script Extender)
SMIM - Static mesh Improvement Mod
XCE - Xenius Character Enhancement
XCE - Dawnguard(Om du har Dawnguard)
Natural Eyes
aMidianBorn Book of Silence
Improved NPC Clothing - High Res(Inte i S.T.E.P, men jag tycker att den är värd att nämna)
Naturligtvis är det bra att väga av vilka moddar som är värda prestandaförlusten, och vilka som inte är det.
Det ska även nämnas att Skyrim, som Bethesdas andra titlar, är modvänliga. Detta betyder dock inte att det är fritt från problem, tvärtom. Om moddarna bara påverkar texturer, uppstår ofta inte fler problem än det över vilka texturer du föredrar. Påverkar modden egenskaperna hos några föremål, personer eller platser, så kommer egenskaperna från den mod som laddas sist att gälla.
Det vill säga, om både Mod A och Mod B förändrar en egenskap hos t.ex Iron Dagger, så kommer Mod B's ändring vara den som gäller, om Mod B nu är den som laddas sist.