Inlägg

Inlägg som smekhet har skrivit i forumet
Av smekhet

nä, inte samma formel. skrev fel dock kolla igen.

+- y beroende på vinkeln.

Av smekhet

blev visst lite fel om 90 < V < 270..

detta borde funka:

float GetDistance(float V, float R, float L) { V = V / 180 * 3.14159265; float x = R * sin(V); float y = R * cos(V); float k = sqrt(L*L-(x*x)); if (y < 0) return L+R-k-y; else return L+R-k+y; }

Edit: skrivbordsprog ftw...

Av smekhet

Orkar inte plugga...

float GetDistance(float V, float R, float L) { V = V / 180 * 3.14159265; // Omvandlar grader till radianer. float x = R * sin(V); float y = R * cos(V); float k = sqrt(L*L-(x*x)); return L+R-k-y; }

V är vinkeln, R radien osv..

Edit: formatering.

Av smekhet

Jag var kanske lite otydlig, din uträkning fungerar utmärkt för att lösa RasmusB's problem om du tänker att y-axeln utgör basen i en triangel med sidorna R, x' och y'. I och med att du utgår från x-axeln blir vinkeln fel. Inverterar man cos och sin så löser det sig.

edit: reservation.

Av smekhet
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slashdotcom

x' = Rcosv
y' = Rsinv

cos/sin är inverterat.

#include <iostream> #include <math.h> #define PI 3.14159265 using namespace std; float trig(float); float L = 10.f; float R = 4.f; void main() { cout << "Enter angle (degrees): "; int angle; cin >> angle; float radAngle = static_cast<float>(angle) / 180 * PI; cout << trig(radAngle) << endl; system("PAUSE"); } float trig(float V) { float x = R * sin(V); float y = R * cos(V); float k = sqrt(L*L-(x*x)); return L+R-k-y; }

borde funka.

Av smekhet
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
v2 = asin(r/l*sin(v));
v3 = 180-v2-v;
x = sin(v3)*l/sin(v);
y = l+r-x;

Jag får verkligen inte denna till att fungera... Och jag anger V som 198, l som 88 samt r som 39 så blir detta 982,696. Måste ju vara jag som gör NÅGOT fel eftersom den är korrekt enligt er.

nån nämnde radianer, dina vinklar är i grader.

Vrad = Vgrad / 360 * 2pi.

edit: missa vb's post

Av smekhet
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
7900gt: 292 €
x1900gt: 294 €

Proof enough?

köpte mitt x1900gt för 2089:-

Av smekhet

De är olika, okompatibla gränssnitt. SCSI-hårddiskar är snabbare och dyrare (sist jag kollade).

Av smekhet
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
kan vara så att Stoolman köpte den av VictorWang på Xs begagnad med och sen är det 15.000 norska kronor med så jag tror att den kommer ligger runt 9k i svenska butiker

norska kronan ligger på 1.15SEk

Av smekhet

Du behöver inte bry dig något vidare om hur mycket cache processorn har, eller hur många nivåer, om du inte är ute efter (överdrivet) seriös prestanda. RAM:et är den lätt mest påtagliga flaskhalsen du stöter på.

Av smekhet

råd ang. köp av psu

Hej,

Har precis beställt lite ny hårdvara:

Lian-Li PC7
Asus P5W-DH Deluxe
Core 2 Duo E6600
Corsair XMS2 Xtreme 2048MB
WD Raptor 150Gb

(gamla delar: dvdläsare, 2xATA diskar)

Eftersom inget dx10 kort finns på marknaden än så undrar jag om det är värt att investera i ett ordentligt nätagg t.ex Antec HE eller Cooltek redan nu. I väntan på ett dx10-kort så tänkte jag köpa nåt billigt kort (typ 7600gs) och det känns som elförsörjningen i nuläget blir lite överdimensionerad, men i framtiden kanske inte räcker till? (planerar inte att köra sli eller crossfire)

(fel del av forumet men, men)
Sen sitter jag på ett gf4200 och vet inte om jag pallar att INTE köpa ett nytt grafikkort fram tills dx10-kort blir tillgängliga. Om man ska tänka lite snålt är det värt att uppgradera först till ett "budget"-kort nu eller bör jag vänta?

tack på förhand.