Vad är det som är så svårt i spelvärlden?
Varför ser vi inte floder med spel som
ges möjlighet att nyttja kraften?
Borde vara i spelets prestandaintresse att kunna fördela
alla features som ex i ArmA.
En anledning är att det är väldigt svårt att gå från en enkeltrådad arkitektur till en flertrådad. Har du en spelmotor som skapades när flera kärnor knappt existerade så är det en väldigt massa delar som måste skrivas om och ändras fundamentalt hur det fungerar. Även om du som spelutvecklare väljer att satsa på det så kan det också begränsas av tredjepartskod (havok, wwise osv) som inte alltid funkar bra med flera trådar.
Den andra anledningen är att CPU-prestanda på PC i princip aldrig är något problem om du gör ett spel som även ska släppas på PS4/XBOne. Eftersom du har 6-7 cores på konsolerna så nöjer sig många med att få spelen att funka bra på dom. Att lägga tid på att få spelet att använda fler cores på PC innebär mindre tid på att faktiskt göra spelet roligare eller fixa buggar. Det är en ganska grov felprioritering om man fokuserar på PC-spelare med 16HT cores istället för buggar som påverkar spelet negativt för alla.
Sen har det blivit väldigt mycket bättre på senare tid. PS4 och XBOne tvingade fram ganska stora ändringar som gör att spel idag är mycket bättre på att utnyttja flera cores. Även Vulkan och DX12 bidrar positivt till det.