En processor med två kärnor, en mellanklassare ur generation DirectX 10 samt 2 GB RAM – mycket mer än så behövs inte för att dra igång kommande Max Payne 3. Rockstar Games publicerar en gnutta förvirrande systemkrav och anger ett intervall med komponenter som fungerar, från endast det basala till det värsta som finns på marknaden idag.
Det tredje avsnittet i spelserien Max Payne utvecklas denna gång inte av finska Remedy utan av av Rockstar Games med spelmakaren Dan Houser i spetsen, som bland annat ligger bakom Grand Theft Auto och Red Dead Redemption. PC-versionen utvecklas parallellt med konsolvarianten och ska bland annat bjuda på grafiska finesser från DirectX 11, däribland tesselering.
Max Payne 3 släpps den 18 maj till Playstation 3 och Xbox 360. Den som föredrar att lira med tangentbord och mus får vänta till den 1 juni för utgåvan till PC/Windows.
Max Payne 3: Systemkrav
Operativsystem
Windows 7 Service Pack 1 (x86/x64)
Windows Vista Service Pack 2 (x86/x64)
Windows XP Service Pack 3 (x86/x64)
Processor
Intel 2,4 GHz – två kärnor
AMD 2,6 GHz – två kärnor
Grafikkort
Nvidia Geforce 8600GT 512 MB
Radeon HD 3400 512 MB
Minne
2 GB
Ljud
DirectX 9.0-kompatibel ljudkrets
Lagring
35 GB ledigt utrymme
DVD-läsare