Valve: Left 4 Dead 2 snabbare på Linux än Windows

Valve: Left 4 Dead 2 snabbare på Linux än Windows

Spelhuset Valve satsar på Linux genom att porta både Steam och Left 4 Dead 2 till det öppna operativsystemet. Interna prestandatester sägs nu påvisa att Linux och OpenGL är snabbare i spelsammanhang.

Valve arbetar inte enbart med att ta spelbutiken Steam till Linux utan planerar även att porta zombieshootern Left 4 Dead 2 till det öppna operativsystemet. Detta kräver flera större förändringar, som ett byte från DirectX till OpenGL. Just det sistnämnda sägs nu ge en prestandaskjuts i jämförelse med Windows-versionen.

After this work, Left 4 Dead 2 is running at 315 FPS on Linux. That the Linux version runs faster than the Windows version (270.6) seems a little counter-intuitive, given the greater amount of time we have spent on the Windows version. However, it does speak to the underlying efficiency of the kernel and OpenGL.

Enligt Valve påvisar interna prestandatester att Linux-versionen är snabbare än Left 4 Dead i Windows. En dator med bland annat Intel Core i7 3930K, Geforce GTX 680 och 32 GB RAM kan klämma fram 315 FPS i Linux (OpenGL) men enbart 270,6 FPS i Windows 7 (DirectX) – en prestandaskillnad på cirka 16 procent.

Efter att ha arbetat med hårdvarutillverkarna för att förbättra drivrutinerna för OpenGL i Windows lyckades dock utvecklarna komma upp till 303,4 FPS. Det är en märkbar förbättring men fortfarande långsammare än Left 4 Dead 2 i Linux, vilket sägs påvisa att Linux-kärnan med OpenGL är effektivare än Microsofts dito.

It appears that it’s not related to multitasking overhead. We have been doing some fairly close analysis and it comes down to a few additional microseconds overhead per batch in Direct3D which does not affect OpenGL on Windows. Now that we know the hardware is capable of more performance, we will go back and figure out how to mitigate this effect under Direct3D.

Det bör dock tilläggas att Valve har ett visst intresse i att framställa Linux som överlägset Windows i spel. Grundaren Gabe Newell har tidigare kritiserat Microsofts tilltagande kontroll över ekosystemet, vilket främst handlar om Steam-konkurrenten Windows Store, som är en integrerad del av Windows 8.

Det är heller inte klarlagt om Left 4 Dead i OpenGL är direkt jämförbar med den Windows-specifika DirectX-versionen. Eftersom utvecklarna inte kan använda samma grafikbibliotek i Linux är det möjligt att det finns visuella skillnader som påverkar prestandan.

Kommentarer till artikeln

147 debattinlägg

Skicka en rättelse
94

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
12

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

8

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

242

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

4

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer