AMD kontrar Nvidia G-Sync med Freesync

AMD kontrar Nvidia G-Sync med Freesync

Variabel uppdateringsfrekvens är inte enbart reserverat för Nvidia G-Sync utan är även ingrediens i VESA-standarden. Det menar AMD, som siktar på att ta fram ett fritt alternativ.

Sedan urminnes tider har gamers bråkat med uppdateringsfrekvenser. Låg uppdateringsfrekvens ger ryckig bild medan hög dito kan ge upphov till så kallad tearing, där partiellt uppritade bildrutor orsakar grafikfel. Detta kan visserligen botas med V-sync, men detta introducerar å andra sidan fördröjningar.

Nvidia lovar att bota problemet med tekniken G-Sync, som gör det möjligt för grafikkortet att styra skärmens uppdateringsfrekvens. Problemet är att detta endast fungerar med ett Geforce i kombination med en kompatibel skärm, som i dagsläget är åtskilliga tusenlappar dyrare än standardmodellerna.

På CES 2014 framkommer det att AMD inte ligger på latsidan utan planerar att introducera en motsvarande finess, men det är långt ifrån hela historien. Enligt AMD finns redan en funktion i VESA-standarden som möjliggör detta – helt gratis och utan någon särskild hårdvara.

I en kort presentation tillkännager AMD:s teknikchef Raja Koduri att stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser funnits i företagets grafikdelar ända sedan Radeon HD 5000-serien. Det handlar om förmågan att styra längden på Vblankoch låta grafikkortet ta en paus när inget nytt innehåll behöver ritas på skärmen, vilket ursprungligen användes som en strömsparfunktion.

AMD menar att VESA-standardens dynamiska uppdateringsfrekvens kan kombineras med trippelbuffering för att ge motsvarande upplevelse som Nvidia G-Sync, helt utan några licenskostnader eller extra hårdvara. Detta kallar AMD för Freesync och ska fungera med skärmpaneler som stöder denna del av VESA-standarden, det vill säga vissa, men långt ifrån alla skärmar.

För demonstrationen används den bärbara datorn Toshiba Satellite Click med integrerad grafik ur AMD A-serien, helt utan några modifikationer. Samtidigt har AMD redan implementerat stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser i de senaste drivrutinerna, vilket innebär att alla delar av nödvändiga delar av tekniken redan finns tillgängliga för användare.

AMD avslöjar dock inte framtidsplanerna för tekniken utan ser det hela som en tidig demonstration på vad som går att åstadkomma med varierbar Vblank i kombination med trippebuffering.

Källa: Anandtech.

Kommentarer till artikeln

193 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Forumet: Vad tycker du om Anthem?

Många har redan börjat spela Anthem och reaktionerna är blandade. Har du spelat? Vad tycker du om Biowares senaste titel? Dela med dig i forumet! Läs mer

7

Zotac lanserar Geforce RTX 2080 Ti med förinstallerat vattenblock

Zotacs senaste tillskott till Geforce RTX 2000-serien är Geforce RTX 2080 Ti Arctic, vilket kommer bestyckat med vattenblock som kan kopplas ihop med övrig vattenkylning i datorn. Läs mer

49

Star Citizen-utvecklare: "Stöd för RTX skulle innebära massiv huvudvärk"

En av utvecklarna bakom Star Citizen berättar att spelet troligtvis inte får stöd för Nvidias RTX-plattform, då det skulle leda till mycket mer arbete men små grafiska förbättringar. Läs mer

12

Galleriet: Lavender av "ggalaxyy"

I galleriet visar "ggalaxyy" sitt senaste bygge Lavender, som består av ett modifierat chassi från Lian Li och temat är inte helt oväntat färgen lila. Läs mer

21

Razer stänger ned sin spelbutik mindre än ett år efter lanseringen

På grund av omstruktureringar inom företaget stänger Razer inom kort ned sin spelbutik. Den digitala valutan Razer Silver ska dock leva vidare även efter nedstängningen. Läs mer

80

Snabbtest: Nvidia DLSS i Battlefield V

Battlefield V är det senaste i raden av spel att få stöd för Nvidias uppskalningsmetod DLSS. Redaktionen laddar om testriggarna för ett snabbtest av teknikens prestanda och bildkvalitet. Läs mer

54

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

34

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
45

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
43

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

30

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer