Plex ändrar användarvillkoren

Plex ändrar användarvillkoren

Mjukvaran Plex gör strömmande och katalogiserande av film enklare och används av många. Nu ändrar bolaget användarvillkoren och skillnader i sekretessinställningarna väcker känslor.

Sedan introduktionen år 2008 har intresset och användandet av mediatjänsten Plex vuxit. Mjukvaran är baserad på en serverdel och en klientdel, där servern exempelvis kan utgöras av en NAS. Utan större arbete från användaren omvandlar Plex samlingen av filmer och TV-serier till ett lättillgängligt bibliotek som kan nås genom applikationer för såväl datorer som mer portabla enheter.

Tidigare i veckan skickade Plex ut ett E-postmeddelande till sina användare, för att i god tid informera om de förändringar av användarvillkoren som träder i kraft den 20 september. Förändring som väckte störst uppståndelse gällde en ändring av sekretessvillkoren, där valmöjligheten för användare att neka datainsamling (opt-out) helt togs bort.

Kort efter tillkännagivandet startade en livlig diskussion på forumet Reddit och Plex lyssnade på responsen för att sedan uppdatera villkoren igen. Till de senaste sekretessvillkoren hör att användare kan blockera insamling av data gällande filernas längd och liknande. Fullständig blockering är inte möjlig och Plex står fast vid att viss metadata måste samlas in för att ett flertal funktioner ska fungera.

Plex VD Keith Valory bedyrar att ingen information någonsin kommer skickas vidare. Valory trycker även på hur Plex trots ökad datainsamling ska omöjliggöra identifiering av en enskild användares bibliotek. Ett exempel är generalisering av data, där uppspelningstider och kvaliteten på filerna avrundas.

Plex finns att ladda ned genom webbplatsen, såväl som från applikationsbutiker i Android och IOS. Ett flertal spelkonsoler och smarta TV-apparater har också stöd för applikationen.

Kommentarer till artikeln

47 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

9

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

4

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

65

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

10

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

58

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

26

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

6

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer