DX11: Unigine Heaven

unheaven.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Heaven

Utvecklare

Unigine

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2009-10-22

Systemkrav

  • Grafikkort ur Radeon HD 2900- eller Geforce 7000-serien

Grafikmotorn Unigine, som utvecklas av företaget med samma namn, har under ett par år nu stått som grund i ett antal syntetiska testsviter. Senast ut från företaget är den DirectX 11-baserade applikationen Heaven. Fokus i testet ligger mycket på geometrisk realism där tessellering spelar en stor roll.

Vi har valt att köra i Heaven i upplösningen 1920 x 1200 pixlar med fyra gångers kantutjämning och sexton gångers filtrering. Inställningen för tesselering lämnas på "Normal" medan Shaders är inställd på "High".

Spel och applikationer som använder sig flitigt av tesselering brukar falla Nvidias Fermi-kort i smaken och Heaven är inget undantag. I toppen ligger de SLI-kopplade GTX 480-korten med god marginal ner till närmaste AMD-baserade kort. Skalningen tillsammans med både SLI och Crossfire är utomordentlig i Heaven, där en prestandavinst på cirka 90 procent kan åstadkommas genom att lägga till ännu ett kort.