DX10: 3DMark Vantage

3DMarkVantage 2010-11-08 19-29-25-46.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark Vantage

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

10.0

Lanseringsdatum

2008-04-28

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 10-stöd

  • Processor med SSE2-stöd

  • 1 GB RAM

När man talar om syntetiska testprogram för spel är det onekligen svårt att inte ta upp långköraren 3DMark. I den nu något föråldrade upplagan Vantage är det DirectX 10 som gäller, där shadertunga speltester varvas med processorintensiva fysiktester. Här används inställningen "Extreme" vilket innebär att programmet körs i upplösningen 1920 x 1200 pixlar med 4x kantutjämning och 16x filtrering.

För att inte ge Nvidia en missvisande fördel avaktiveras stödet för hårdvaruaccelererad PhysX. Det är dessutom värt att notera att det rör sig om ett statiskt testprogram som inte nödvändigtvis representerar verklig spelprestanda.

Med de första resultaten i hand från den gamla trotjänaren 3DMark Vantage kan vi konstatera att Radeon HD 6990 hamnar strax ovanför två Radeon HD 6950 i Crossfire, medan Uber Mode gör att grafikkortet går om Geforce GTX 480 i SLI. Det handlar dock inte om några iögonfallande prestandahöjningar i överklockningsläget utan snarare om några enstaka procent.

Med ytterligare ett grafikkort i leken och totalt fyra grafikprocessorer i samma datorsystem visar Radeon HD 6990 vem som bestämmer. Skalningen i Crossfire är dock inte vad den borde vara och den som planerar att spendera sisådär 12 000 kronor på grafikkort får bara cirka 50 procent högre poäng i 3DMark Vantage.