Speltest: 3DMark Vantage
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | 3DMark Vantage |
Utvecklare | Futuremark |
Genre | Syntetisk testsvit |
DirectX-version | 10.0 |
Lanseringsdatum | 2008-04-28 |
Systemkrav |
|
När man talar om syntetiska testprogram för spel är det onekligen svårt att inte ta upp långköraren 3DMark Vantage. I den nu något föråldrade upplagan är det DirectX 10 som gäller där shadertunga spelsekvenser varvas med processorintensiva fysiktester.
För att inte ge Nvidia en missvisade fördel avaktiveras stödet för hårdvaruaccelererad PhysX. Det är dessutom värt att notera att det rör sig om ett statiskt testprogram som inte nödvändigtvis representerar verklig spelprestanda.
Även det föråldrade 3DMark Vantage är en tung uppgift för GT780R att axla. I den lägre upplösningen 1280 x 1024 pixlar presterar modellens grafikkrets Geforce GTX 560M ännu en gång i klass med Geforce GTS 450 på den stationära sidan. Den inbyggda överklockningsfunktionen hos GT780R ger modellen en prestandaskjuts på minimala 3 procent.