Test: Ray tracing

Utöver klassisk rastrering testar vi givetvis även hur grafikkorten hanterar hårvaruaccelererad ray tracing, dels genom UL Benchmark 3DMarks Raytracing Feature Test men också i Port Royale. Utöver de båda testerna har vi valt fyra spel från testsviten som har körts igenom i de tre upplösningarna med ray tracing aktiverat.

Första anhalten är 3DMarks Port Royale, där RTX 4080 följer trenden från tidigare tester och installerar sig på andraplatsen bakom RTX 4090. Med en poäng på 17 730 presterar nykomlingen 53 procent högre än RTX 3080 och 23 procent högre än Asus överklockade RTX 3090 Ti på tredje plats.

Inte helt oväntat ser det liknande ut när det är dags för ray tracing i 3DMark Ray Tracing Feature Test, där RTX 4080 åter intar andraplatsen. Här plockar grafikkortet hem en prestandavinst på hela 71 procent ställt mot RTX 3080. Det tar sig dock inte ikapp storasyskonet RTX 4090, som fortfarande har ett försprång motsvarande 50 procent.

Från testsviter kliver vi över till spel, där Chernobylite inleder. Vid 1080p är resultatet godkänt med marginal och RTX 4080 klättrar till ett medelvärde om 120 FPS med ray tracing aktiverat, en bra bit över de 81 FPS som RTX 3080 ligger på. Även i 1440p håller sig RTX 4080 en bit över 60 FPS, även om det sker tapp ned till 49 FPS. Det ger en prestandavinst om 50 procent och ett klart lyft över RTX 3080, vars medelvärde inte tar sig över 60 FPS.

I 4K blir det betydligt tyngre och RTX 4080 lyckas inte längre driva spelet i 60 FPS, samtidigt som RTX 4090 drar ifrån något. Det är fortfarande ett lyft från RTX 3000-seriens motsvarighet, men utan att ta till uppskalning via DLSS blir upplevelsen betydligt mindre välflytande i jämförelse med de lägre upplösningarna.

Över till tungdrivna Cyberpunk 2077 fortsätter RTX 4080 att glänsa med 50 procent högre prestanda i 1080p och FPS väl över 60-gränsen. Marginalerna är något knappare när upplösningen går upp till 1440p, men procentuellt är det en ännu större skillnad om 54 procent mot föregångaren.

Precis som i föregående speltitel räcker prestandan inte längre till när upplösningen tas till 4K UHD, särskilt inte i ett så pass tungdrivet spel som Cyberpunk 2077. Med endast 29 FPS och tapp ned till 24 FPS påverkas flytet ordentligt och spelbarheten går att ifrågasätta, men det är trots det fortfarande en markant ökning från de 14 FPS som RTX 3080 mäktar med.

När vi beger oss ut i rymden med Guardians of the Galaxy är spelet även med ray tracing aktiverat relativt begränsat av processorn, särskilt i 1080p. Det leder till mycket små skillnader i toppen, särskilt mellan RTX 4080 och RTX 4090, som endast ligger några procent från varandra.

Det blir betydligt större skillnad när vi växlar upp till 1440p, där RTX 4090 har ett betydligt större försprång. Det innebär däremot inte att nykomlingen är någon slöfock, utan RTX 4080 fortsätter ockupera andraplatsen med en prestandavinst på 42 procent ställt mot RTX 3080.

Guardians of the Galaxy är inte lika tungdrivet som de tidigare två titlarna och RTX 4080 fortsätter därmed hänga med även i 4K UHD. Bildfrekvensen håller sig på godkänd nivå och i relation till RTX 3080 ökar prestandan med 43 procent.

Sist men inte minst är Watch Dogs Legion, där samma mönster som tidigare spel ekar bland siffrorna. I samtliga upplösningar handlar det om en prestandaökning mellan 40 och 50 procent ställt mot RTX 3080, med ungefär samma avstånd till konkurrenterna som i tidigare spel, både uppåt och nedåt i listan.