Testsystem, mjukvara och metod

testrigg_2022-5.jpg

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i9-12900KS

Moderkort

Asus ROG Z690 Maximus Hero

Asus

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z5 RGB 6 400 MHz, 32-39-39-102

Grafikkort

  • Sapphire RX 6950 XT Nitro+ (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6900 XT (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6800 XT (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6800 (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB)

  • Sapphire RX 6600 XT Pulse (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4080 (16 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4090 (24 GB)

  • Asus RTX 3090 Ti TUF OC (24 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3090 (24 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3080 (10 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3060 Ti (8 GB)

  • Gigabyte RTX 3060 Gaming OC (12 GB)

  • Gigabyte RTX 3050 Gaming OC (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Founders Edition (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti Founders Edition (11 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 980 Pro M.2, 2 TB

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Asus ROG THOR 1200 W Platinum II

Asus

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 11 Professional

Drivrutiner

Mjukvaran som används är, om ej annat anges, alltid de senaste drivrutinerna för varje komponent som finns tillgängliga vid respektive testtillfälle. Relevanta versioner och annan information noteras nedan.

Nvidia Geforce Drivers 526.72

  • Nvidia Geforce RTX 4080

Nvidia Geforce Drivers 521.90

  • Nvidia Geforce RTX 4090

AMD Radeon Software 22.5.2

  • AMD Radeon

Nvidia Geforce Drivers 512.95

  • Nvidia Geforce

Testmjukvara och metod

RDR2-6.jpg

Bildfrekvens och renderingstider för spel snappas upp med hjälp av mjukvaran CapframeX och efteranalyseras med Microsoft Excel. Lägstavärdet representeras av renderingstidernas 99:e percentil.

Förutom den syntetiska testmjukvaran 3DMark består höstens svit av tolv speltitlar som alla använder olika grafikmotorer. Av de spel som använder sig av flera olika grafikgränssnitt har redaktionen utvärderat varje av dessa och sedan valt det som ger konsekvent bäst prestanda. För mer information om vilket gränssnitt som används till respektive spel hänvisar vi till de individuella speltesterna.