Left 4 Dead, Far Cry 2

Left 4 Dead är ett spel från Valve som använder sig av Source-motorn. Spelet är ett zombiespel där det gäller för dig och dina vänner att klara sig igenom horder av zombier. Detta innebär att det ofta är väldigt mycket som händer på skärmen.

Spelet har inbyggt timedemofunktion och vi använde oss av ett demo från Nvidia som utspelar sig ute i en skog med massor av attackerande zombies.

Vi valde att ställa in 4x anti-aliasing och 16x anisotropisk filtering. Resten av inställningarna var satta till maximum.

När vi går upp i upplösning tappar HD4870 1 GB gentemot GTX 260 216 Core. Vid 1 920 × 1 200 klarar GTX 260 216 Core av cirka 12 procent fler bilder per sekund än HD4870 1 GB.

Far Cry 2

Uppföljaren till Cryteks ursprungliga Far Cry-spel görs denna gång av Ubisoft. Precis som sin föregångare så är det ett spel som utnyttjar grafikkortet till fullo. Spelet har en väldigt trevlig inbyggd testfunktion.

Vi valde att ställa in 4x anti-aliasing och 16x anisotropisk filtering. Resten av inställningarna var satta till maximum.

När vi använder DX9 är skillnaden mellan GTX 260 216 Core och HD4870 1 GB inte så stor.

Med DX10 ändrar sig bilden komplett. Visserligen får nästan alla kort bättre resultat än med DX9 (undantaget är Palit HD4870X2) men Nvidia-korten tjänar absolut mest på förändringen. Vid 1920x1200 klarar GTX 260 216 Core 22 procet fler bilder per sekund än HD4870 1 GB.