SweClockers guide till bildskärmar

Bildskärmen är den produkt du troligtvis stirrar på mest, ändå kan det vara den komponent du vet minst om. SweClockers guide till bildskärmar går igenom grunderna och hur tekniken fungerar.

Eftersläpsreducering

Upplever du eftersläp som extra störande finns det metoder för att reducera dem. Lösningar som måste byggas in i skärmen, men även har nackdelar, främst i form av flimmer. Som alltid med att välja teknik handlar det om att välja vilka problem du kan leva med. Flimmer eller eftersläp? Idag måste du välja något av dem.

Dell_S2716DG_respons_jmfr_ULMB.jpg

Eftersläpsreducering aktiverad. TN-panelen har ett övertag.

Dell_S2716DG_respons_jmfr.jpg

Samma skärmar utan eftersläpsreducering. Fortfarande övertag för TN-panelen, men ingen rår på eftersläpsreduceringens effekt.

Eftersläpen på en LCD-skärm kommer av att det finns en tröghet i de flytande kristallerna. Det är en övergångsfas mellan två färger och ju större förändring, desto längre övergångsfas. Detta leder till eftersläpningar. Eftersläpsreducering med LCD-skärmar går ut på att assistera ögat genom att släcka ned belysningen under perioden kristallerna vrider sig till rätt position.

Acer_Z35_response_ULMB_jmfr.jpg

Mindre eftersläp.

Då framstår rörelsen som skarpare och tydligare samtidigt som eftersläpen minskar. Nej, eftersläpen försvinner sällan helt och hållet. Men effekten reduceras tydligt. Det hela är inte helt olikt hur bildrörsskärmar (CRT) fungerar där eftersläpen naturligt är mildare eftersom fosforn i bildröret tänds och släcks hela tiden. Det flimrar. Till saken ska sägas att fosforn i ett bildrör varierar och äldre bildrörsskärmar mycket väl kan ge eftersläp de med. Fast då talar vi snarare om efterglöd där vanligtvis den gröna fosforn ger mest efterglöd.

Reducering leder till flimmer

Eftersläpsreduering började dyka upp i dyningarna efter stereoskopisk 3D-teknik med aktiva glasögon. Där behövdes tekniken för att minska effekten av så kallad crosstalk mellan bilden för höger och vänster öga. Genom att släcka ned belysningen regelbundet minskar den effekten. Det har även stor effekt på eftersläpningar i spel. Hos äldre skärmar kan tekniken kallas för Lightboost och kan då kräva att man via separata programvaror och diverse knep aktiverar funktionen.

Tillverkarna insåg att denna teknik mycket väl kan ha ett eget liv och byggde till slut in det i skärmarna. Då räcker det med ett besök i skärmens menyer för att aktivera eftersläpsreducering. Sådana funktioner kan gå under namn som "Blur Reduction" och skärmar med Nvidia G-Sync har ofta funktionen Ultra Low Motion Blur (ULMB). I flera fall kan du också justera nivån och perioderna av nedsläckning.

Vinsten med eftersläpsreducering är tydligt minskat eftersläp och skarpare rörelse, särskilt när det kombineras med en overdrive-funktion.

acer_xb270hu_ulmb_100hz_max.jpg

Baserat på panel och produkt kan eftersläpsreduceringen vara förbehållen vissa specifika frekvenser.

Nackdelen är att skärmen bokstavligen måste flimra och släcka ned belysningen med regelbundna intervall. Vanligtvis i 85, 100, 120 eller 144 Hz. Exakt kapacitet varierar mellan olika tillverkare och skärmar, men som tumregel kan du räkna med mer flimmer ju lägre frekvens du kör.

Eizo_FG2421_response.png

Eizo FG241 är ett specialfall med "Turbo240" där bildfrekvensen är 120 Hz med 240 Hz panelfrekvens och så kallad Black Frame Instertion.

Nedsläckningen innebär också lägre ljusstyrka i skärmen men detta kan vara ett mindre problem så länge du anpassar belysningen i rummet. Eftersläpsreduceringen tar som regel 50 till 80 procent av ljusstyrkan beroende på inställningar och frekvens. Högre frekvens ger som tumregel mindre flimmer och samtidigt mindre ljusstyrka.

Eizo_FG2421_turbo240_on_off.jpg

Black Frame Insertion är också ett effektivt sätt att få bort eftersläpningar.

Eftersläpsreducering fungerar heller inte tillsammans med adaptiv synkronisering, G-Sync eller Freesync. Det är två tekniker som är svåra, möjligtvis fundamentalt omöjliga att kombinera. Dynamisk frekvens skulle innebära att även nedsläckningen av ljuset måste ändras dynamiskt. Med andra ord att både flimrandet och att skärmens ljusstyrka hela tiden pendlar i nivå.

Detta kan verka lite motsägelsefullt då flera skärmar med Nvidia G-Sync också använder ULMB. Du kan dock inte köra båda samtidigt utan det ska mer ses som ett komplement och en valfrihet. Vissa spel vinner mer på eftersläpsreducering och andra spel vinner mer på adaptiv synkronisering. Tyvärr är det ofta lite halvmeckigt att växla mellan de olika lägena på skärmarna, men du kan i alla fall välja.

Skicka en rättelse
Kommentarer till artikeln

87 debattinlägg

15

Test: Asus ROG Swift PG35VQ – spelskärmen som kostar mer än den smakar

VA-panel med 200 Hz G-Sync Ultimate och local dimming ger oss en bra spelskärm, ingen tvekan om den saken. I alla fall om du kan VA-tekniken och har 32 tusen som bränner i plånboken. Läs mer

20 ÅR
49

Throwback Thursday – Resan från färgkort till 3D-accelererad grafik

Idag talas det om superkrävande ray tracing, men i en svunnen tid var det bedrift att ens visa färger på skärmen. Vi tar en resa bakåt i tiden och gör en djupdykning i grafikkortens historia. Läs mer

35

Fractal Design satsar på nytt stilspråk med chassit Vector RS

Med härdat glas, assymetriska vinklar och RGB-belysta detaljer tar Fractal Design en ny stilmässig riktning med chassit Vector RS. Läs mer

22

Samsung avtäcker SSD-enheter i 8,0 GB/s över PCI Express 4.0 för AMD-processorer

När Samsung introducerar nya SSD-enheter är det gränssnittet PCI Express 4.0 som gäller. Företagets tekniker ska ge hastigheter på marknadsledande 8 000 MB/s. Läs mer

130

Vilket var ditt första inlägg på SweClockers?

Som rubriken lyder, vilket var det? Ta ett djupt andetag, fram med skämskudden och dela med dig av ditt allra första inlägg på SweClockers! Eller du kanske är en sån som alltid varit expert? Läs mer

18

AMD presenterar Epyc 7H12 – 64 kärnor på 280 W för superdatorer

Med krav på vattenkylning utlovar AMD rekordhög prestanda för superdatorer med Epyc 7H12, vars 64 kärnor skruvar upp klockfrekvenserna och höjer TDP till 280 W. Läs mer

17

Intel "Cascade Lake-X" Core i9-10900X hittar ut i prestandatest

Med Cascade Lake-X polerar Intel dagens Skylake-X och skruvar på klockfrekvenserna, samtidigt som priset utlovas bli mycket lägre. Nu letar sig prestandaresultat ut på webben. Läs mer

69

Intel Core i9-9900KS med 5,0 GHz över alla åtta kärnor får 127 W TDP

Inför lanseringen av Intel Core i9-9900KS faller den sista pusselbiten på plats när Asus supportsida avslöjar TDP-värdet, som kliver upp rejält mot Core i9-9900K. Läs mer

28

Google avtäcker Stadia Premiere Edition

Pluspaketet för Googles strömmande speltjänst Stadia är slutsåld i flertalet marknader. Nu avtäcks ersättaren Premiere Edition som inkluderar mycket av det tidigare paketet. Läs mer

29

Testpilot: NZXT storsatsar på härdat glas med H510 Elite

Härdat glas och RGB för hela slanten är det som gäller om NZXT får bestämma. Alling riggar videokameran i testpilotlabbet och tar tempen på NZXT H510 Elite. Läs mer

9

Nu är Modermodemet tillbaka i shoppen!

När kommer modermodemet tillbaka? Svaret på medlemmarnas stora önskemål är nu! Passa på att inhandla årets populäraste plagg i shoppen – dessutom med fri frakt. Läs mer

20 ÅR
44

Gallerier vi minns: Trådlös hörlursmodd av Hakz

Ett headset med sladd, men en önskan om trådlöst lyssnade. Omöjligt? Inte alls, visar Hakz i ett klassiskt bygge från galleriet! Läs mer