SweClockers guide till bildskärmar

Bildskärmen är den produkt du troligtvis stirrar på mest, ändå kan det vara den komponent du vet minst om. SweClockers guide till bildskärmar går igenom grunderna och hur tekniken fungerar.

Kontrastförhållandet

Kontrastförhållandet beskriver skillnaden i ljusstyrka mellan svart och vitt i bilden och är statiskt hos en LCD-skärm. Varje LCD-panel har en specifik begränsning att samtidigt visa svart och vitt på panelen. Panelen har en viss förmåga att blockera ljuset och skapa vad som är svart i bilden. Detta ska också sättas i relation till omgivningsljuset. Trots allt handlar det om vad öga och hjärna upplever.

Acer_XB321HK_judge.jpg

Specifikationspolisen finns inte. Majoriteten LCD-skärmar har ett kontrastförhållande kring 1 000:1 och undantagen rör främst välgjorda skärmar med VA-paneler. När vi tittar på skärmen rakt framifrån då.

Är förmågan att blockera ljuset begränsat kommer det som ska vara svart att i allt högre grad bli mörkgrått, vilket leder till ett sämre kontrastförhållande. Förmågan att blockera ljus hänger också på panelens betraktningsvinkel, något vi tar upp i avsnitten om panel-tekniker.

En typisk, välgjord skärm med IPS- eller TN-baserad teknik har kring 1 000:1 i kontrastförhållande. Vitt i bilden ger 1000 gånger starkare ljus än svart i bilden. Svart ger i från sig ljus och ofta är det fullt synligt ljus. Att ögonen inte märker detta så lätt beror hur ögat och pupillen tar till sig intrycket av kontrast.

Är bilden tillräckligt ljus, till exempel svart text på vit bakgrund, märks det inte alltid att det svarta i själva verket är grått. Men det syns när bilden är mörk, likt hur vit text mot svart bakgrund eftersom ljusnivån får pupillen att öppna sig.

VA-tekniken har som styrka ett högre kontrastförhållande. Det varierar tydligt mellan produkter men SweClockers har testat skärmar med mellan 2 000:1 till närmare 5 000:1 i kontrastförhållande.

Kontrastförhållandet bestämmer svärtan

Kontrastförhållande på 1 000:1 betyder att om skärmen är inställd på 200 cd/m2 kommer det svarta att lysa med 0,2 cd/m2 när vi tittar på skärmen rakt framifrån. Sänker du ljusstyrkan till 80 cd/m2 och anpassar dig för ett mörkt rum lyser alltså svärtan fortfarande tusen gånger svagare eller i detta fall 0,08 cd/m2. 0,2 mot 0,08 cd/m2 är en enorm skillnad för hur du upplever svart när du är i ett mörkt rum.

Bildskarmsguide_kontrast.jpg

Exempel på hur hjärna och ögon lurar oss. Samma nyans av grått i mitten.

Ögat och hjärnan fungerar också relativt. Så tittar du rakt in en skärm som lyser med 200 cd/m2 och sedan sänker till 80 cd/m2 kommer det allra första intrycket att vara att skärmen blev blekare. Att det "...vita blev grått..." eller att skärmen blev sämre utan att man kan sätta exakt finger på vad som blev sämre.

Men det är våra ögon och hjärnor som lurar oss. Vi upplever den relativa skillnaden och det kan ta en stund att anpassa oss. Följden är tyvärr att många aldrig sänker ljusstyrkan på skärmen till den nivå som passar rummet. Istället sitter man där med trötta ögon och tycker att bilden är för blek i svärtan, att det lyser om kanter och hörn medan huvudvärken sakta men säkert kommer fram.

Lösningen är att tänka långsiktigt, minuter snarare än sekunder av intryck och att anpassa ljusstyrkan efter rummet. Därför har vi i skärmtesterna också skrivit ut hur ljusstark en skärm är vid en viss inställning på Brightness-reglaget. Då kan du snabbt se vad som är lämplig nivå på reglaget för just din situation.

Dynamisk kontrast

Dynamisk kontrast är något som finns i specifikationer och det finns även som funktion i skärmen. Ofta med fantasieggande siffror som en miljon till ett eller ännu mer i kontrastförhållande. Detta är rent hittepå. Snicksnack. Smörja. Vad dynamisk kontrast gör på de flesta datorskärmar är att styrkan på belysningen ändras med bildens innehåll. Vid ljus bild (likt en hockeymatch) lyser det starkare. Är det en mörk bild (tänk en stjärnhimmel) lyser det svagare.

AOC_G2460PG_meny_handson.jpg

Fast panelen är fortfarande lika begränsad i hur den samtidigt kan återge både svart och vitt. Dynamisk kontrast ger inte högre kontrastförhållande utan gör bara bilden mer eller mindre ljusstark efter situationen. Fortfarande med 1 000:1 i kontrastförhållande som i vårt exempel. Så några 1 000 000:1 existerar inte i verkligheten. Framförallt är dynamisk kontrast störande när du ser hur bilden lyser starkare och svagare om vartannat. Öppna ett nytt tomt fönster i webbläsaren och plötsligt lyser allting starkare. Det är en funktion du sällan vill använda.

Skicka en rättelse
Kommentarer till artikeln

87 debattinlägg

15

Test: Asus ROG Swift PG35VQ – spelskärmen som kostar mer än den smakar

VA-panel med 200 Hz G-Sync Ultimate och local dimming ger oss en bra spelskärm, ingen tvekan om den saken. I alla fall om du kan VA-tekniken och har 32 tusen som bränner i plånboken. Läs mer

20 ÅR
49

Throwback Thursday – Resan från färgkort till 3D-accelererad grafik

Idag talas det om superkrävande ray tracing, men i en svunnen tid var det bedrift att ens visa färger på skärmen. Vi tar en resa bakåt i tiden och gör en djupdykning i grafikkortens historia. Läs mer

35

Fractal Design satsar på nytt stilspråk med chassit Vector RS

Med härdat glas, assymetriska vinklar och RGB-belysta detaljer tar Fractal Design en ny stilmässig riktning med chassit Vector RS. Läs mer

22

Samsung avtäcker SSD-enheter i 8,0 GB/s över PCI Express 4.0 för AMD-processorer

När Samsung introducerar nya SSD-enheter är det gränssnittet PCI Express 4.0 som gäller. Företagets tekniker ska ge hastigheter på marknadsledande 8 000 MB/s. Läs mer

130

Vilket var ditt första inlägg på SweClockers?

Som rubriken lyder, vilket var det? Ta ett djupt andetag, fram med skämskudden och dela med dig av ditt allra första inlägg på SweClockers! Eller du kanske är en sån som alltid varit expert? Läs mer

18

AMD presenterar Epyc 7H12 – 64 kärnor på 280 W för superdatorer

Med krav på vattenkylning utlovar AMD rekordhög prestanda för superdatorer med Epyc 7H12, vars 64 kärnor skruvar upp klockfrekvenserna och höjer TDP till 280 W. Läs mer

17

Intel "Cascade Lake-X" Core i9-10900X hittar ut i prestandatest

Med Cascade Lake-X polerar Intel dagens Skylake-X och skruvar på klockfrekvenserna, samtidigt som priset utlovas bli mycket lägre. Nu letar sig prestandaresultat ut på webben. Läs mer

69

Intel Core i9-9900KS med 5,0 GHz över alla åtta kärnor får 127 W TDP

Inför lanseringen av Intel Core i9-9900KS faller den sista pusselbiten på plats när Asus supportsida avslöjar TDP-värdet, som kliver upp rejält mot Core i9-9900K. Läs mer

28

Google avtäcker Stadia Premiere Edition

Pluspaketet för Googles strömmande speltjänst Stadia är slutsåld i flertalet marknader. Nu avtäcks ersättaren Premiere Edition som inkluderar mycket av det tidigare paketet. Läs mer

29

Testpilot: NZXT storsatsar på härdat glas med H510 Elite

Härdat glas och RGB för hela slanten är det som gäller om NZXT får bestämma. Alling riggar videokameran i testpilotlabbet och tar tempen på NZXT H510 Elite. Läs mer

9

Nu är Modermodemet tillbaka i shoppen!

När kommer modermodemet tillbaka? Svaret på medlemmarnas stora önskemål är nu! Passa på att inhandla årets populäraste plagg i shoppen – dessutom med fri frakt. Läs mer

20 ÅR
44

Gallerier vi minns: Trådlös hörlursmodd av Hakz

Ett headset med sladd, men en önskan om trådlöst lyssnade. Omöjligt? Inte alls, visar Hakz i ett klassiskt bygge från galleriet! Läs mer