Ett ständigt växande fokus på att tillhandahålla mjukvarutjänster har gjort insamling av användardata allt vanligare, någonting som får säkerhetsmedvetna användare att reagera. Senast att hamna i blåsväder för detta är Nvidia, som med den senaste uppdateringen till Geforce Experience 3.0 introducerat en ny Windows-tjänst som gör just detta.

GeForce Experience collects data to improve the application experience; this includes crash and bug reports as well as system information needed to deliver the correct drivers and optimal settings. NVIDIA does not share any personally identifiable information collected by GeForce Experience outside the company. NVIDIA may share aggregate-level data with select partners, but does not share user-level data. The nature of the information collected has remained consistent since the introduction of GeForce Experience 1.0.The change with GeForce Experience 3.0 is that this error reporting and data collection is now being done in real-time.

I ett officiellt uttalande till PC Games N svarar Nvidia på kritiken med att mängden data som samlas in inte har förändrats sedan Geforce Experience 1.0. Vad det handlar om är att information om datorns fullständiga specifikationer, drivrutiner och spel med tillhörande data om inställningar samt prestanda.

Vidare framgår att Nvidia även kan identifiera vem informationen kommer ifrån, förutsatt att dessa är inloggade i Geforce Experience. Bolaget gör dock gällande att de aldrig delar användarspecifik data externt och att deras partner endast får ta del av sammanställda uppgifter som inte går att spåra till enskilda individer.

Nytt med tjänsten "Nvidia telemetry monitor" är att den istället gör detta i realtid och skickar information till Nvidia. Syftet med datainsamlingen är att den ska underlätta för bolaget vid såväl felsökningar av diverse buggar som kraschar i spel kombinerat med specifik hårdvara.

För den som vill veta mer berättar Nvidia att all information om vad som samlas in finns i användaravtalet (EULA) för Geforce Experience samt i en FAQ.