Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetakniven
Du får en halv poäng för att du åtminstone nästan (egentligen inte alls) svarade på min fråga. Självklart är jag medveten om att det är svårt att besvara den men utan något vettigt svar kanske det är bättre att inte skriva alls.

Jasså jag måste missat något? för du menade väl inte allvar med att någon skulle ge dig ett konkret svar på:

"Ett år med EAA pre workout vs. ett år med vassleprotein, exakt samma förutsättningar i övrigt, blir skillnaden annat än marginell?"

Du tror många har gjort studier med folk som kör detta under ett år?

man får ju helt enkelt dra sina egna slutsatser av proteinernas egenskaper jämfört med varandra. Det var därför jag skrev dom istället för att svara på din sista fråga. Eftersom jag anser att den svarar genom sig själv.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som klättrar? Det är sjukt bra styrketräning. Visst gymmar jag också, men klättring är riktigt roligt samtidigt som man får grym fysik.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Hej alla.
Eftersom jag konstant åker på däng (vänlig sådan såklart) under träningen så har jag tänkt börja tjuvträna i hemmet.
Jag undrar ifall någon har en sida som kan visa bra armböjningsövningar.
Jag undrar även ifall någon här kan tipsa om vart jag kan köpa billiga kettleballs?

Tack på förhand.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Är det någon mer än jag som klättrar? Det är sjukt bra styrketräning. Visst gymmar jag också, men klättring är riktigt roligt samtidigt som man får grym fysik.

Hur menar du att klättring bygger muskler? De flesta klättrare jag sett är taniga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa

Japp, jag har börjat klättra och jäklar så kul det är! Speciellt när man klarar den där lite svårare väggen med (än så länge) ett eller två små överhäng!

Nu blir det mer grepp träning och chins för min del. Chins har jag fått för mig hjälpt mig väldigt mycket med min utveckling på väggen!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hur menar du att klättring bygger muskler? De flesta klättrare jag sett är taniga?

Det ger kanske inget disco bygge men det är ju faktiskt möjligt att bygga en kropp som inte ser ut som en 23 årig anabola kille

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB

Visst blir man ingen biff av att klättra. Tror de som är biffar inte ger sig in i klättring heller.
Men kika lite på bouldering sm och sådant på youtube, det är mycket muskler som jobbar
Det är ju dock mer uthålliga muskler än explosiva, men jag är imponerad över de som gör en-finger chins.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Framförallt får man ett sjuhelvetes grepp på köpet om man klättrar. Bra att ha vid marklyften!

Permalänk
Medlem

Självklart får man ett starkt grepp av att träna klättring, men ifall man tränar klättring i hopp om att bygga muskler så är man lite fel ute Rolig sport dock!

Permalänk
Medlem

Eyy grabbar, vilka övningar skall man undvika om man inte vill bli såhär?

Jag vill inte se ut som en upp och nervänd kon utan jag vill vara helt rak från höften och upp till armhålorna! Typ:

Vill vara så kompakt som möjligt och inte bred som fan, tips?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

http://thechive.files.wordpress.com/2010/04/funny-lols-day-4....

Jag vill inte se ut som en upp och nervänd kon utan jag vill vara helt rak från höften och upp till armhålorna! Typ:
http://www.disneydreaming.com/wp-content/uploads/2010/01/Mile...

Har du någonsin ens tränat styrketräning? Man "råkar" inte få vingar likt en örn bara för att man styrketränar. Vingar får man primärt via ryggövningar, främst latsdrag, chins etc. Undvik dom... så inte vinden tar dig en vacker morgon. ^o)

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen fått diagnos på att jag har diabetes, troligtvis typ 2 vad detta beror på kan man naturligtvis bara spekulera om men det är förstås troligt att det har med min stora övervikt att göra samt att det finns i släkten (min mormor har typ2). Detta är förstås på gott och ont, jag väljer att se det som något gott eftersom jag nu blir tvungen att rejält se över min livsstil, t.ex har jag tidigare slarvat mycket med mina måltider det har oftast blivit ett mål om dagen kring middagstid. Har även druckit ganska stora mängder läsk (3 - 5 1,5litersflaskor i veckan) och i princip inte motionerat alls har även snaskat ganska mycket sötsaker.

Nu är jag väldigt taggad att vända trenden jag äter 5 mindre mål om dagen (2 mellanmål) har helt slutat dricka sötade drycker, promenerar c:a en timme om dagen (något som jag helt ärligt måste säga att jag avskyr) kom gärna med förslag på vad mer man kan göra, vill helst ersätta promenaden med någon annan motionsform åtminstone tills jag tappat lite i vikt för promenaden gör att jag får väldigt ont i mina knän. Jag väger nu 152kg och målvikten är 120.

Ge mig tips, vad som helst kostråd, motionsråd osv osv.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Skaffa en ljudbok för promenaderna. Bättre finns inte när man vill att tiden ska gå! Du kommer snart börja gilla att promenixa om boken är bra, kanske gå extra långt för ett kapitel mer osv. Du kan ersätta promenaderna med motionscykling, men det är enligt mig ännu tråkigare... Om du inte känner att det är alltför pinsamt kan du gå med stavar, det avlastar knäna en del + bränner fett eftersom du rör mer på överkroppen. Detta är såklart inget att skämmas över, folk ser ändå att du är stor så bara att köra på!

Om du orkar, promenad innan frukost är det absolut bästa. Tar du en koffeintablett eller en kopp svart (viktigt att inte ha i mjölk) kaffe här är det ännu bättre. Viktigt att du inte ätit något alls innan promenaden! Jag har dock ingen aning om huruvida det är bra för dig med koffein på morgonen. Har du en stor övervikt har du nog inga problem att få upp pulsen kan jag tänka mig.

Tänk också på att inte köra för hårt i början. Din kropp måste få vänja sig vid att röra sig, senor och ligament måste anpassa sig för denna "nya" tillvaro. Att bli tvungen att sluta med promenader pga knäont förlorar du på i långa loppet, även om motivationen finns just nu, skynda långsamt!

Att börja räkna kalorier är bra. Du behöver inte räkna supernoga, du lär dig relativt snabbt hur mycket kalorier det är i olika måltider, har du en iphone kan jag rekomendera appen - "Livsmedelsdatabasen". Den är gratis och där kan du kolla upp det mesta du stoppar i dig. Tänk på att 7000kcal är ett kilo. Ligger du på så mycket minus varje vecka kommer du att tappa ett kilo i veckan. Simpel matematik. Det trixiga är att ha koll på hur mycket du bränner. Även ett litet underskott varje dag leder till viktnedgång på sikt. Ät mycket och nyttigt, svältdiet kommer att göra att du lägger på dig mer fett då kroppen drar ned på energiförbränningen.

edit: har du ingen iPhone kan du gå in här och kolla på alla livsmedel: http://www7.slv.se/livsmedelssok/?epslanguage=sv

Lycka till med träningen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Jag har nyligen fått diagnos på att jag har diabetes, troligtvis typ 2 vad detta beror på kan man naturligtvis bara spekulera om men det är förstås troligt att det har med min stora övervikt att göra samt att det finns i släkten (min mormor har typ2). Detta är förstås på gott och ont, jag väljer att se det som något gott eftersom jag nu blir tvungen att rejält se över min livsstil, t.ex har jag tidigare slarvat mycket med mina måltider det har oftast blivit ett mål om dagen kring middagstid. Har även druckit ganska stora mängder läsk (3 - 5 1,5litersflaskor i veckan) och i princip inte motionerat alls har även snaskat ganska mycket sötsaker.

Nu är jag väldigt taggad att vända trenden jag äter 5 mindre mål om dagen (2 mellanmål) har helt slutat dricka sötade drycker, promenerar c:a en timme om dagen (något som jag helt ärligt måste säga att jag avskyr) kom gärna med förslag på vad mer man kan göra, vill helst ersätta promenaden med någon annan motionsform åtminstone tills jag tappat lite i vikt för promenaden gör att jag får väldigt ont i mina knän. Jag väger nu 152kg och målvikten är 120.

Ge mig tips, vad som helst kostråd, motionsråd osv osv.

LCHF kan kanske vara något för dig: http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/anekdoter/kitabu

Angående tappa vikt så kör jag själv med Periodisk Fasta, jag har mao ett ätarfönster på cirka 6-8 timmar per dag där jag får i mig ett mindre mål mat samt ett större där jag äter mig relativt mätt. Jag har sedan årsskiftet gått ner från 85 till 77kg och har blivit starkare i alla övningar på gymmet, mao har viktnedgången antagligen varit väldigt kvalitativ med ingen muskelförlust.

Angående promenaderna så kan det kanske vara roligt att köpa en systemkamera och gå runt och fota lite? Blir roligare att gå promenad om man har nått syfte med det

Edit: Angående träning så skulle jag rekommendera ett konditionspass/vecka där du kör nån form av träning som inte belastar knän/leder så mycket. Simning eller rodd kanske vore nått. Jag rekommenderar även 2-3 gympass/vecka för att stimulera muskeluppbyggnaden.

Permalänk
Medlem

hej hade har några frågor jag hoppas få svar på rät smidigt och smärt frit ,, jag tränar 3 dagar i veckan måndagar ,, onsdagar ,, fredagar ,

jag är väldig dålig på detta med hur man ska träna rät och namnet på övning aa vill sega allt i gymmet fördom dom övningar jag gör har jag ju kollat upp så jag gör dom rett för att undvika skador men alla fal jag kör samma pass i stort set varje gång jag är och tränar värmer upp lite om jag inte gjort det på vägen dit sen går jag på och gör det vanliga då för mig enligt en bok jag försök använda mig av så är ett 40-50 mins tränings pass lagom blir nog lite svårt att skiva ner allt nu jag gör under gym tiden övningar med mera då jag faktisk inte vet vad dom heter som jag sa kan inte mycket om detta

Fråga 1: jag vägrar att använda några som helt tillskott eller liknade förutom då det som laggas i köket så att sega aså matt är det ända stället där jag får det kroppen behöver och jag ätter inte fisk ,, vad skulle ni sega att jag ska äta mycket av helst i stället just för att hjälpa kroppen

Fråga 2: jag började träna för 3 år sen nu började och då visste jag verkligen inte vad jag gjorde man träna lite här gjorde lite det och så inget planering alls där så vi kan väll sega att det är först nu under det tredje året som jag verkligen satsar på detta vill verkligen trivas med mig själv och inte skärmas över min kropp så ligger i så gött jag kan jag väger cirka 75-80 går upp och ner där för lite då och då är 1.83 lång,, tror jag började på cirka 70 när jag började träna för 3 år sen vikt mängd jag gått upp är nog svår att utdöma då jag vexst lite och är väl lite bladning av lite fett bara inte muskler ,, hur mycket är det rimlig att gå upp under ett års träng ungefär med en träning på 3 dagar i veckan ,detta är bara på ett ungefär då jag känner själv att det kan va en lite luddig fråga att svara på hehe

Fråga 3: hur många är det här som tränar 100% RENT och kan vissa möjligen bild och berätta om doms trängs schema gärna med bilder och annat

Fråga 4: om jag inte minns fel så ska man vell helst gör om sin tränings schema då och då eller är det okej att man kör med ett scheman ,,

Boken jag använder mig av som lite hjälp för att få rett på min träning är Effektiv bodybuilding av Ove Rytter ,, vet inte om detta är något känt namn och ja det är en bodybuilding bok men finns mycket användbart för mig alla fal som är soppas dålig på detta

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeXZoR:

hej hade har några frågor jag hoppas få svar på rät smidigt och smärt frit ,, jag tränar 3 dagar i veckan måndagar ,, onsdagar ,, fredagar ,

jag är väldig dålig på detta med hur man ska träna rät och namnet på övning aa vill sega allt i gymmet fördom dom övningar jag gör har jag ju kollat upp så jag gör dom rett för att undvika skador men alla fal jag kör samma pass i stort set varje gång jag är och tränar värmer upp lite om jag inte gjort det på vägen dit sen går jag på och gör det vanliga då för mig enligt en bok jag försök använda mig av så är ett 40-50 mins tränings pass lagom blir nog lite svårt att skiva ner allt nu jag gör under gym tiden övningar med mera då jag faktisk inte vet vad dom heter som jag sa kan inte mycket om detta

Fråga 1: jag vägrar att använda några som helt tillskott eller liknade förutom då det som laggas i köket så att sega aså matt är det ända stället där jag får det kroppen behöver och jag ätter inte fisk ,, vad skulle ni sega att jag ska äta mycket av helst i stället just för att hjälpa kroppen

Fråga 2: jag började träna för 3 år sen nu började och då visste jag verkligen inte vad jag gjorde man träna lite här gjorde lite det och så inget planering alls där så vi kan väll sega att det är först nu under det tredje året som jag verkligen satsar på detta vill verkligen trivas med mig själv och inte skärmas över min kropp så ligger i så gött jag kan jag väger cirka 75-80 går upp och ner där för lite då och då är 1.83 lång,, tror jag började på cirka 70 när jag började träna för 3 år sen vikt mängd jag gått upp är nog svår att utdöma då jag vexst lite och är väl lite bladning av lite fett bara inte muskler ,, hur mycket är det rimlig att gå upp under ett års träng ungefär med en träning på 3 dagar i veckan ,detta är bara på ett ungefär då jag känner själv att det kan va en lite luddig fråga att svara på hehe

Fråga 3: hur många är det här som tränar 100% RENT och kan vissa möjligen bild och berätta om doms trängs schema gärna med bilder och annat

Fråga 4: om jag inte minns fel så ska man vell helst gör om sin tränings schema då och då eller är det okej att man kör med ett scheman ,,

Boken jag använder mig av som lite hjälp för att få rett på min träning är Effektiv bodybuilding av Ove Rytter ,, vet inte om detta är något känt namn och ja det är en bodybuilding bok men finns mycket användbart för mig alla fal som är soppas dålig på detta

1: Få i dig mycket protein, kyckling, tonfisk, kött, fisk mm funkar kanon.

2: Hur mycket du kan gå upp på ett år är extremt individuellt och inget du ska haka upp dig på. Äter du som en gris kan du utan tvekan gå upp 20kg eller mer men det mesta kommer vara fett. Satsa på att sakta öka i vikt.

3: Finns nog inte så många här som skulle få för sig att använda anabola steroider. Min träningsjournal ifall du vill kika: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144909

4: Det är bra om man byter övningar med jämna mellanrum (några månader brukar vara vettigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Lägg inte så stor vikt vid lats/axelträning och bulka inte sönder som killen på övre bilden.

Rätt svårt att jämföra bilderna när killen ovan har grymt mkt mer underhudsfett än killen under.

Dock tycker jag personligen inte att du SKA undvika träning av vingar och axlar. Men om du verkligen måste.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

grymt mycket mer underhudsfett var att ta i.
killen under bilden är ju inte precis rippad.
man ser klart och tydligt att killen på den övre bilden har enormt mycket mer muskelmassa trotts den ynka procenten mer underhudsfett medans han på bilden under ser spinkig ut om man jämför.

nu har du säkert dina skäl till varför du inte skulle vilja bli bredare över axlarna/ryggen,men i mina ögon är det hela vansinigt,utesluta övningar pga att man inte vill bli bred,lika illa som att inte träna ben typ.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tja styrketränare, var ett tag sen jag läste den här tråden.

Jag tänkte höra med er hur ni ser på kosttillskott, vad jag läst igenom tråden verkar den vara väldigt positiv.

Jag styrketränar inte för att bli stor och tung, det känns som att det skulle sabba prestationerna på löpspåret istället. Jag styrketränar för att bli starkare, tycker att jag är relativt svag just nu, det är inriktat på att kunna hantera min egen kropp i olika situationer som sker utanför gymmet.

Att ta vassleprotein efter träning är väl det vanligaste kosttillskottet. Nyttan med det tvistas det om i rapporter och för mig räcker det med vanligt käk.

Nu till frågorna: Kreatin; hur fungerar det? vad jag förstått ska man ta det enligt ett schema, bör man lägga träningen därefter?

BCAA eller EAA läste jag en intressant artikel om här (läs kommentaren för en referens) skulle det räcka att ta det som kosttillskott eller behöver man ta fler kosttillskott utöver det? Det nämns att kroppsfettet minskar och det är ju alltid intressant så här i prebeach säsongen, men jag ser det inte helt positivt i alla lägen. Bör man sluta med BCAA vid en bulkperiod eller vid tillfällen då det är bra att ha stora energireserver t.ex. överlevnadsveckor?

Min träning ser ut som följande;

• Pass 1 rygg/triceps/mage
    Pass 2 bröst/biceps/axlar
    Pass 3 bålstabilitetspass + utfall med vikt och vridning

Utöver detta springer jag 1,5 - 2 mil i veckan

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Du kommer inte vakna upp en dag och se ut som killen på övre bilden bara för du kört vingar en gång i veckan, du kan vara lugn över det. Precis som alla andra säger så finns inga skäl till att du inte skall träna det, killen på undre bilden ser du också att han har vingar som är större än majoritetens så om du vill bli som honom kan du köra på, chins är en grym övning så strunta inte i den.

Skrivet av QuantoR:

Tja styrketränare, var ett tag sen jag läste den här tråden.

Jag tänkte höra med er hur ni ser på kosttillskott, vad jag läst igenom tråden verkar den vara väldigt positiv.

Jag styrketränar inte för att bli stor och tung, det känns som att det skulle sabba prestationerna på löpspåret istället. Jag styrketränar för att bli starkare, tycker att jag är relativt svag just nu, det är inriktat på att kunna hantera min egen kropp i olika situationer som sker utanför gymmet.

Att ta vassleprotein efter träning är väl det vanligaste kosttillskottet. Nyttan med det tvistas det om i rapporter och för mig räcker det med vanligt käk.

Nu till frågorna: Kreatin; hur fungerar det? vad jag förstått ska man ta det enligt ett schema, bör man lägga träningen därefter?

BCAA eller EAA läste jag en intressant artikel om här (läs kommentaren för en referens) skulle det räcka att ta det som kosttillskott eller behöver man ta fler kosttillskott utöver det? Det nämns att kroppsfettet minskar och det är ju alltid intressant så här i prebeach säsongen, men jag ser det inte helt positivt i alla lägen. Bör man sluta med BCAA vid en bulkperiod eller vid tillfällen då det är bra att ha stora energireserver t.ex. överlevnadsveckor?

Min träning ser ut som följande;

• Pass 1 rygg/triceps/mage
    Pass 2 bröst/biceps/axlar
    Pass 3 bålstabilitetspass + utfall med vikt och vridning

Utöver detta springer jag 1,5 - 2 mil i veckan

Kreatin gör dig tung med det extra vattnet samt så ger inte kreatin någon långvariga muskler utan snabba explosiva, alltså ingen kondtion

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Låter ju helt absurt att dieten skulle påverka om man bygger uthålliga eller "starka" muskler, så vitt jag vet handlar det om hur nära sin s.k "one rep max" man tränar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

man ser klart och tydligt att killen på den övre bilden har enormt mycket mer muskelmassa trotts den ynka procenten mer underhudsfett medans han på bilden under ser spinkig ut om man jämför.

nu har du säkert dina skäl till varför du inte skulle vilja bli bredare över axlarna/ryggen,men i mina ögon är det hela vansinigt,utesluta övningar pga att man inte vill bli bred,lika illa som att inte träna ben typ.

Menade inte att dom hade likvärdig muskelmassa för det har dom ju verkligen inte, som du påpekar killen ovan ÄR mkt större. Men han har också mer underhudsfett.

Killen nedan är ju inte rippad. Men han har betydligt mindre fett på kroppen än snubben ovan har

Jag har inte tänkt gå in på vad som är bra/dåligt med respektive bild utan min mening var bara att det är 2 helt olika utseenden. Och det ena betyder inte att man blir som den andra, för att man tränar si och så. Framförallt går det ju allt annat än snabbt.

Det är ungefär lika roligt som att läsa när tjejer är oroliga och startar en tråd på ett forum om hur dom ska styrketräna för dom är så rädda för att få för stora och bulliga muskler

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Kanske runt 24-25% fetthalt på killen i övre bilden, tippar på runt 10% på han i undre bilden. Rätt stor skillnad ändå. Oavsett så har han på övre bilden betydligt mer muskelmassa.

Permalänk
Medlem

tjenamoss, någon som har något tips på bra fettkälla att ta till frukost? håller på och filar på att sätta ihop lite frukostar m.m

nötter är uteslutet!;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

tjenamoss, någon som har något tips på bra fettkälla att ta till frukost? håller på och filar på att sätta ihop lite frukostar m.m

nötter är uteslutet!;)

Bregott, ost och ägg.

Permalänk
Medlem

ägg innehåller tyvärr inte så mycket fett:(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr bara mejeriprodukterna eller kanske bacon och liknande som du kan få fett från på morgonen, för tror inte du vill slänga i dig olivolja eller så.

Kolla lite på livsmedelverkets hemsida; Slv.se också!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Majonnäs

Permalänk
Medlem

vilka fetter är det man ska passa sig för, transfett är en nobrainer, men fleromättat, enkelomättat osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mättat fett är det man ska undvika. Fleromättat är bäst, enkelomättat lite sämre.