1 st mini-pc á 3 500 kr och 1 st vanlig laptop á 10 000 kr

Permalänk

1 st mini-pc á 3 500 kr och 1 st vanlig laptop á 10 000 kr

Hej
Är ny här och behöver lite hjälp när jag har mycket begränsad kunskap om datorer.
Har försökt läsa på om olika bärbara datorer.
Jag ska köpa en sk mini-pc till min 11 åriga dotter och funderar på denna:
HP Compaq Mini 311c-1000so.
Är jag rätt ute eller??? Ifall inte ge gärna förslag på någon bra. Budget upp till 3 500 kr.

Sedan vill jag och frun ha en lite bättre och större laptop och min bror som har haft allt från de billigaste till 25 000 kr laptops rekommenderar Sony Vaio VPC-CW1S1E till oss. Nu ser jag att det finns en nyare version:
Sony Vaio VPC-CW2S1E
Den måste väl vara att föredra eller? Finns det någon annan???
Ska användas till det mesta, dvs koppla till plasman, film, musik mm.
Budget ca 10 000 kr.

Tacksam för ALLA goda råd jag kan få.

MVH Patrick

Permalänk
Permalänk

Priset på bärbara skiljer väldigt mkt beroende på vilken typ av grafikkort som används inuti. För film, musik mm går det bra med ett enklare grafikkort (i3ans inbyggda eller AMD/ATIs 780G) och ev. fysiska uttag för att kunna koppla till plasmaskärmen (vilka uttag finns där?). För spel behöver du ett kraftfullare grafikkort.

Valet av grafikkort påverkar många faktorer (pris, temperatur, batteritid, ljudnivå) så det kan vara bra att välja ett enklare grafikkort om man inte ska spela på datorn.

Om du väljer ett enklare grafikkort och tycker priset blir för lågt skulle du kunna köpa en dator där du byter ut den mekaniska disken mot en SSD (Intel X25-V eller X25-M). Jag tror inte det finns så många bärbara datorer med bra SSD redan "out-of-the-box" (det brukar i så fall röra sig om riktiga snikmodeller). Alternativt om du behöver mkt lagringsutrymme finns det bärbara med plats för 2 diskar.

Permalänk

Är som sagt teknisk okunnig ang datorer och dess komponenter. Är mer hemmabiofreek. Har dock en svåger som arbetar med datorer.

Kommer ej använda datorn till att spela tyngre spel. Ex på spel som vi spelar, poker, hjärter, tetris mm.

Ska dock kunna koppla upp datorn mot tv via hdmi, streama och spela upp filmer, musik mm. Hårddisk storleken är av mindre betydelse så detta med SSD låter ju kanon. Tack för det tipset.
Vilka datorer kan man byta på, eller kan man byta på alla?
Behövs det byta för mina krav?

Temperatur, batteritid och ljudniva ska vara så bra som möjligt. Pris är av mindre betydelse till den dyrare datorn.

Gillar datorer som bootar upp snabbt.
Kvaliten är bland det viktigaste. Vill ej att en tangent ska bli sladdrig och dylikt.

Dotten spelar inte heller spel som kräver.

Så då till min stora fråga. Tittar jag på rätt datorer eller???