Windows 7 Hur Kan Jag ändra det Likt XP?

Permalänk
Medlem

Windows 7 Hur Kan Jag ändra det Likt XP?

Hejsan

Jo det är så att jag har fixat Windows 7 och jag är grymt missnöjd med layouten/navigationen känns som det är överkomplicerat för göra den enklaste ändringen.

Jag gillar Windows 98/ Windows XP egna ''Classic look''

och jag har ju såklart ändrat detta i W7 till ''classic'' men det är fortfarande onödigt jobbigt att navigera, finns ju massor av saker att gå igenom så jag undrar finns det nån guide eller liknade att få det så likt Windows 98/XP Classic som möjligt.

Skaffade enbart W7 för att komma ikapp med diverse uppdateringar och lite annat som jag tyckte var intressant.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9084... http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=make+wi...

Finns naturligtvis någon komplett guide någonstans men varför inte söka upp en och skriva en själv och få den länkad från illya_s guide?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

är det likt vista så är det väl bara att högerklicka på skrivbordet och välja anpassa/tema/Windows klassisk...?

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så komplicerat ?

En fin funktion är ju o trycka winknappen/skriv det du vill åt, någon inställning lr något program (som ligger i startmenyn), typ "winknapp/skriv ""network"", och tjoff så har du alla alternativ som gäller nätverk.

Permalänk
Medlem

När jag hade xp så inaktiverade jag theme i tjänster, har gjort samma sak med win 7 och tycker det är helt okej

Permalänk
Avstängd

Följ med utvecklingen istället för att oja sig över att du inte hittar rätt första dan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Följ med utvecklingen istället för att oja sig över att du inte hittar rätt första dan

Ja det kanske stämmer men känns så otympligt,är kanske för jag är ovan,men tänker man Windows 95/98/XP så är det Tomato Tomatoe

Men jag vänjer mig nog tillslut antar jag,detta känns så mycket mer drastiskt än dom andra versionerna .

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Ja det kanske stämmer men känns så otympligt,är kanske för jag är ovan,men tänker man Windows 95/98/XP så är det Tomato Tomatoe

Men jag vänjer mig nog tillslut antar jag,detta känns så mycket mer drastiskt än dom andra versionerna .

Jag förstår vad du menar, min första tanke när jag installerade Win 7 i januari för drygt ett år sedan (tiden går fort!) var att "det här måste gå att förenkla!". Jag är också en av dem som gjorde om Win Vista så att det såg ut som gamla hederliga Win95 - det var trots allt då "Windows Klassisk"-themet kom.

Nå iaf, jag var inte ensam, och det blev intensiva diskussioner här på Swec's dedikerade Win7-forum om hurtillvida vi som ville slippa den nya designen var bakåtsträvare utan förmåga att ta till oss ny teknik eller om det var så att operativsystemsdesign nådde sin höjdpunkt 1995?

I slutänden var det dock bara för oss att ge sig, för JA - man är bakåtsträvare om man inte kan lära sig att handskas med den nya designen. Den nya ÄR bättre när man vant sig - vilket tar en vecka - och dessutom ser den bra ut. Kan du inte med ålderns rätt säga att du inte klarar av att lära dig en mindre förändring ("drastisk" är att ta i lite) så finns ingen ursäkt. Det är bara att vänja sig.

Efter att ha kört Win7 som enda OS i över ett år kan jag lova att du kommer gilla det nya interfacet inom en kortare periods tillvänjning. Lycka till!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Jag förstår vad du menar, min första tanke när jag installerade Win 7 i januari för drygt ett år sedan (tiden går fort!) var att "det här måste gå att förenkla!". Jag är också en av dem som gjorde om Win Vista så att det såg ut som gamla hederliga Win95 - det var trots allt då "Windows Klassisk"-themet kom.

Nå iaf, jag var inte ensam, och det blev intensiva diskussioner här på Swec's dedikerade Win7-forum om hurtillvida vi som ville slippa den nya designen var bakåtsträvare utan förmåga att ta till oss ny teknik eller om det var så att operativsystemsdesign nådde sin höjdpunkt 1995?

I slutänden var det dock bara för oss att ge sig, för JA - man är bakåtsträvare om man inte kan lära sig att handskas med den nya designen. Den nya ÄR bättre när man vant sig - vilket tar en vecka - och dessutom ser den bra ut. Kan du inte med ålderns rätt säga att du inte klarar av att lära dig en mindre förändring ("drastisk" är att ta i lite) så finns ingen ursäkt. Det är bara att vänja sig.

Efter att ha kört Win7 som enda OS i över ett år kan jag lova att du kommer gilla det nya interfacet inom en kortare periods tillvänjning. Lycka till!

Mycket bra svar!

Tror det är exakt som du säger nämligen.
Dom som klagar på Vista/Windows 7 är svår i GUI:et och svårt att hitta inställningar bygger sin åsikt på ett system som har sett ut likadant sedan 1995!!! Alltså 15 år gammalt system.

När Vista kom så hade även jag svårt att hitta först, men jag såg väldigt snabbt hur mycket genialare och enklare det var att hitta allt. Och med Windows 7 är det snäppet bättre.
Numera ligger allt samlat, allt som har med tex nätverk kan man komma åt på samma ställe. I Windows 95 - XP så fanns det flera olika ställen som man fick leta runt för att hitta.

Sedan är sökfunktionen i Vista/7:an helt otroligt bra.

Så till TS. Ta dig tid och lär dig systemet i Windows 7. Om en månad eller två kommer du slita dig i håret varje gång du sitter vid en XP-burk och skriker varför allt är så satans omständigt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Mycket bra svar!

Tror det är exakt som du säger nämligen.
Dom som klagar på Vista/Windows 7 är svår i GUI:et och svårt att hitta inställningar bygger sin åsikt på ett system som har sett ut likadant sedan 1995!!! Alltså 15 år gammalt system.

När Vista kom så hade även jag svårt att hitta först, men jag såg väldigt snabbt hur mycket genialare och enklare det var att hitta allt. Och med Windows 7 är det snäppet bättre.
Numera ligger allt samlat, allt som har med tex nätverk kan man komma åt på samma ställe. I Windows 95 - XP så fanns det flera olika ställen som man fick leta runt för att hitta.

Sedan är sökfunktionen i Vista/7:an helt otroligt bra.

Så till TS. Ta dig tid och lär dig systemet i Windows 7. Om en månad eller två kommer du slita dig i håret varje gång du sitter vid en XP-burk och skriker varför allt är så satans omständigt.

Teknik ska inte behöva en inlärningskurva som jag ser det.:P Ett OS ska vara lika lätt som att slå ett nr. på hemtelefonen: för inte sätter ni er väl in i tekniken under fjärrkontrollen, TV:n eller skrivaren?;)

Fram för OS som är lika smidiga som Mac (som man lär sig första timmen/dagen - inga veckor/månader inlärningskurvor där inte!:D:)).

Betänk även att :)NI:) på Swc har lättare för att lära er ny teknik: om det tar en vecka för er att sätta er in i Win7 hur lång tid ska det inte ta för den normale användaren, för och inte tala om användarinnan?;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Teknik ska inte behöva en inlärningskurva som jag ser det.:P Ett OS ska vara lika lätt som att slå ett nr. på hemtelefonen: för inte sätter ni er väl in i tekniken under fjärrkontrollen, TV:n eller skrivaren?;)

Fram för OS som är lika smidiga som Mac (som man lär sig första timmen/dagen - inga veckor/månader inlärningskurvor där inte!:D:)).

Betänk även att :)NI:) på Swc har lättare för att lära er ny teknik: om det tar en vecka för er att sätta er in i Win7 hur lång tid ska det inte ta för den normale användaren, för och inte tala om användarinnan?;)

Okej, där var så många fel att jag inte vet var jag ska börja.

* "Användarinnor" nuföritden, åtminstone i de yngre åldrarna (~under 25), är precis lika bra på att nyttja ett OS som sina manliga gelikar.
* Du säger att vi på Swec är bra på att lära oss ny teknik - sant! Men när jag sa "en veckas inlärning" så menar jag en vecka för att lära sig lika bra som man kunde det gamla OS:et innan. Alltså tog det ungefär en vecka innan jag hade koll på hur man ändrade ägandetillhörighet på diskarna, vilka tjänster man kunde stänga av för optimering, alla kortkommandon osv osv. För min mor betyder det att hon klarar av att öppna sin mail, kolla på aftonbladet och arbeta med Word utan att behöva leta inom en vecka.
* Även om jag pratar om en veckas inlärning för att nå samma nivå som förut så kan alla fd Windowsanvändare utan problem göra dagligarbete på Win7 inom fem min. Max.
* OSX är precis lika lätt/svårt som Windows. Testa ta någon som ALDRIG suttit framför en dator (var du nu ska hitta det), så kommer du se att det går ungefär på ett ut. Dessutom - alla HAR ju suttit framför en dator förr! Också bilar skulle säkert kunna göras enklare - men varför? Alla kan ju köra. MacOS är inte så självklart som vissa tycks tro. Det var genialiskt att först komma på två-fingrar-på-plattan-betyder-scrolla, men logiskt? Knappast! Datorer följer sin egen logik.
* Allt har en inlärningskurva. Mer eller mindre. Och om det är "mindre" eller "jättejättelite", vem bryr sig? Och framförallt - som jag skrev ovan - vem har inte använt en dator förr?

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Det finns en stor fördel med nya interfacen med, acceleration via Aero. Tycker det är en sjuk skillnad i responsen med Aero igång.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har varit mindre problem att byta upp i Windows stegen än byta ner. Upplevde inte så stora skilnader när jag gick xp->vista->win7, allt var så logiskt placerat att man inte behövde sitta och söka som en idiot. Men från win7 till vista så blev det lite problem då saker och ting inte riktigt var som man var van vid. Sedan när man stegade ner till XP så var datorn inte äns rolig längre.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Byta utseende på W7 till det omoderna XP är som att köpa en 2010:ns Volvo bara för att bygga om den till en duett.

Permalänk
Medlem

Jag tror att TS ogillar hur aktivitetsfältet hanterar flera öppna fönster, det är en nackdel enligt mig, för det krävs flera "steg" för att komma samma väg som man förut kom med en musrörelse och ett klick, detta har ökats på ett extra klick vilket jag blev så himla störd på att jag direkt ändrade till vistas aktivitetsfält och hur det hanterade fönstren, sen blev win7 i det närmaste bästa operativsystem jag någonsin använt mig utav, denna lilla ändring gjorde iallafall mig toknöjd, inget annat störde jag mig på eftersom jag hade vista innan.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Jag tror att TS ogillar hur aktivitetsfältet hanterar flera öppna fönster, det är en nackdel enligt mig, för det krävs flera "steg" för att komma samma väg som man förut kom med en musrörelse och ett klick, detta har ökats på ett extra klick vilket jag blev så himla störd på att jag direkt ändrade till vistas aktivitetsfält och hur det hanterade fönstren, sen blev win7 i det närmaste bästa operativsystem jag någonsin använt mig utav, denna lilla ändring gjorde iallafall mig toknöjd, inget annat störde jag mig på eftersom jag hade vista innan.

Förstår vad du menar, men den irritationen kan minskas till ett minimum om man ser till att sätta tiden från det att du håller muspekaren över en ikon i aktivitetsfältet tills dess att den ploppar upp fönstren från standard 400ms till 0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Byta utseende på W7 till det omoderna XP är som att köpa en 2010:ns Volvo bara för att bygga om den till en duett.

Duetten är den bästa bil Volvo någonsin gjort, fråga alla oss som har eller haft en!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Duetten är den bästa bil Volvo någonsin gjort, fråga alla oss som har eller haft en!

Att sådana här uttalande kan existera.

Vad väljer du:

1. Krocka i en Duett eller i en S70 -10...
2. Volta runt i en Duett eller i en S70 -10...
3. Köra 30.000 mil i en Duett eller i en S70 -10...
4. Köra Stockholm - Kiruna tur och retur med en Duett eller med en S70 -10...
4. Sätta fast ditt barn med barnstol och sedan krocka i en Duett eller i en S70 -10...

Nej, att på något sätt tro att en Duett från 1953 överhuvudtaget på något sätt är bättre i nästan allt än vad en 2010 års Volvo (oavsett modell) visar tydligt på att man inte har en blekaste om vad man pratar om!!!

Vet inte varför folk fortfarande tror att man är säker att tex krocka med en Volvo 240 eller tror att en gammal bil med uråldrig teknik skulle vara bättre. Volvo 240 är som en stridsvagn och är väldigt farlig att krocka med då den inte på något sätt har mjuka krockzoner som blir deformerade vid en krock. Tror många inte förstår att dagens bilar ser totalt skrot ut efter en större krock PÅ GRUND AV att dom är så mycket säkrare.

Vad för bil hade ni valt att sitta i vid en frontalkrock?
En Toyota Yaris eller i en Volvo 945. Jag skulle inte vilja sitta i en Volvo 945!!!

Film: http://www.youtube.com/watch?v=_-OgTtDwoBI
Info: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/krockprov-toyota-y...

Ursäkta, detta blev väldigt off topic. Jag vet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Köpte en bärbar med homepremium och kan inte hitta vart man ändrar till den klasiska teman... Vet inte heller vart tog knappen "visa i klassisk läge" i kontrollpanellen väggen. Efter mer än 10 med den vanliga windows utseende är det bara jobbigt att bytta till något nytt. Vist finns det fördelar men jag gillar mer den gammla utseende och dom gamla funktioner.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Köpte en bärbar med homepremium och kan inte hitta vart man ändrar till den klasiska teman... Vet inte heller vart tog knappen "visa i klassisk läge" i kontrollpanellen väggen. Efter mer än 10 med den vanliga windows utseende är det bara jobbigt att bytta till något nytt. Vist finns det fördelar men jag gillar mer den gammla utseende och dom gamla funktioner.

Kom igen, du kan inte köra Windows klassisk-temat i 15 år, sedan ge det nya utseendet tio MINUTER innan du sågar det! Jobbigt? Ja, kanske lite. Men för att koppla tillbaka till Volvo-analogin ovan: det är jobbigt att lära sig köra bil också, men i längden är det väldigt mycket snabbare än att cykla (som för övrigt också var jobbigt och smartsamt (!) att lära sig, men som i längden går mycket fortare än att gå).

EDIT: "Sågar" var en överdrift, du skrev att det fanns fördelar... Men principen kvarstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det klassiska temat använder sig inte utav aero och är faktiskt långsammare. Jag får även videotearing i flash med icke aero tema.

För att ändra i kontrollpanelen så kan man ändra från "category" till "small/large icons" vilket ger det "klassiska" upplägget i kontrollpanelen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

högerklicka på skrivbordet, anpassa scrolla ner där ser du windows klasisk temat. Om du i kontrollpanelen trycker i högra hörnet visa efter får du upp en något trevligare vy.