Permalänk
Medlem

Fick hem min igår från Dustin, och har hunnit testa den lite nu. Överlag skapligt nöjd, men någon superskärm är det inte.

Precis som keepiru har jag problem med svärtan, dels är skärmen väldigt ljus och på svarta bilder ser nästan vissa områden ut som att någon belyser skärmen, som flyttas när man flyttar på huvudet. En helt svart bild över hela skärmen ser alltså inte ut att vara uniformt svart, utan beroende på vart man har huvudet kan vissa hörn/kanter istället vara gråa/grådaskiga i olika grader.

Besviken på just den biten faktiskt, när det är som värst känns det faktiskt lite som att sitta vid en TN, dock förvrängs inte färgerna nämnvärt vad jag kunnat se och det känns inte som att betraktningsvinklar är problemet, utan det går att titta på t.ex. film från rätt extrema vinklar, känns mer som att det är någon sorts ytbehandling som bara syns när det inte är så mycket bakgrundsljus.

Något som är riktigt trevligt med skärmen är ergonomin, foten är riktigt tung och stabil och det går att vända och vrida skärmen åt de flesta håll (största anledningen till att jag letade ny skärm var just pivottfunktion).

Permalänk

sfish, har du kollat på helvita (helskärm) bilder? Är den helt vit över hela skärmen?

Permalänk
Medlem

Ja, testade nyss det efter att jag läst din post. Det är, så vitt jag kan se, rätt uniform vithet.

Permalänk

Min har typ rött nere i vänstra nedre hörnet.
När jag scrollar ner och upp denna sida t.ex. så ser jag hur den vita rutan där du skriver meddelande är lite röd när den vita rutan är nere på min skärm, och den är normal vit uppe.

Så det blir RMA på min skärm.
Hur fasiken kan man kontakta HP support då, när man går till e-mail support så måste man ange vilken produkt man har men ZR24w finns inte i listan, det är ju strålande, går inte att kontakta HP support pga. det, och telefonsupport kostar en massa såvitt jag vet.

Permalänk

HPs nr till supporten är i alla fall 0771 30 30 00

Permalänk
Medlem

Ringde och pratade med HP support (23 öre i minuten :/) i förmiddags och de höll med om att skärmen inte skulle vara så ljus. De bad mig göra en factory reset och se om det hjälper (ska testa när jag kommer hem) annars är det ett returärende.

sfish, trist att höra att du upplever liknande problem, hoppas att det inte är tänkt att skärmen ska vara så här. Jämfört med svärtan på foton i detta inlägg så är inte min ens i närheten: http://hardforum.com/showpost.php?p=1035512196&postcount=444

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keepiru
Ringde och pratade med HP support (23 öre i minuten :/) i förmiddags och de höll med om att skärmen inte skulle vara så ljus. De bad mig göra en factory reset och se om det hjälper (ska testa när jag kommer hem) annars är det ett returärende.

sfish, trist att höra att du upplever liknande problem, hoppas att det inte är tänkt att skärmen ska vara så här. Jämfört med svärtan på foton i detta inlägg så är inte min ens i närheten: http://hardforum.com/showpost.php?p=1035512196&postcount=444

Jag vet inte vad svärta är för något men om du tycker att skärmen är för ljus så är det inte bara att dra ner på ljusstyrkan..?

Helt otroligt att HP inte har e-post support, jäkla skit alltså, jag vet inte vad jag ska göra, här sitter jag med en skräpskärm och så kan man inte få support.

Hur är det med betalningen av telefonsupporten? Säger man sina kontonummer till nån snubbe? Fan jag som inte ens vet mina kontonummer.. vilket himla trassel det här är alltså.

Permalänk

HP tar inte betalt av dig för att ge dig support, det är väl i så fall kostnaden att ringa dem det kostar. De kan ofta till och med best effort support om garantin gått ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag vet inte vad svärta är för något men om du tycker att skärmen är för ljus så är det inte bara att dra ner på ljusstyrkan..?

Helt otroligt att HP inte har e-post support, jäkla skit alltså, jag vet inte vad jag ska göra, här sitter jag med en skräpskärm och så kan man inte få support.

Hur är det med betalningen av telefonsupporten? Säger man sina kontonummer till nån snubbe? Fan jag som inte ens vet mina kontonummer.. vilket himla trassel det här är alltså.

Det är inte ljusstyrkan som är för stark på bilden som sådan, det är "genomlysningen" (ber om ursäkt för eventuella brister i terminologin kring skärmar) som stör. Även om skärmen är inställd på en ingång utan ansluten kontakt så har jag en ojämn går/svart genomlysning. Den ändras inte om jag justerar kontrast eller ljusstyrka.

Permalänk

Någon som vet varför dom inte testar skärmarna ordentligt i fabriken innan dom skickas iväg till försäljning?

Nu blir det en massa krångel med support RMA osv. det måste väl kosta tillverkaren pengar.

En köpare lär ju ändå lämna tillbaka en defekt produkt.

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keepiru

Nej, så svart är inte min heller även när jag drar ner ljusstyrkan, vill man ha den ännu mörkare kan man visserligen dra ner RGB-värdena själv om man går in i färginställningarna, men det är inte riktigt det som är riktigt problemet heller IMO. Det som är irriterande är ju att svart blir gråaktigt beroende på vart man har huvudet, så att en helsvart bild är grå i ena hörnet och svart i andra. Det är ungefär som att det svarta har riktigt konstiga betrakningsvinklar, medan skärmen inte har några problem alls när det gäller varken vitt eller färg.

Vore roligt om du kunde testa sätta på dynamisk kontrast och se om du ser någon förbättring, som sagt upplevde jag själv en noterbar förbättring.

Ska se om jag kan knäppa några bilder sen, får se om jag kan få tag på syrran och hennes systemkamera, man lär väll ställa in slutartider och en massa annat lite speciellt för att ta kort på mörka skärmar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sfish
Nej, så svart är inte min heller även när jag drar ner ljusstyrkan, vill man ha den ännu mörkare kan man visserligen dra ner RGB-värdena själv om man går in i färginställningarna, men det är inte riktigt det som är riktigt problemet heller IMO. Det som är irriterande är ju att svart blir gråaktigt beroende på vart man har huvudet, så att en helsvart bild är grå i ena hörnet och svart i andra. Det är ungefär som att det svarta har riktigt konstiga betrakningsvinklar, medan skärmen inte har några problem alls när det gäller varken vitt eller färg.

Vore roligt om du kunde testa sätta på dynamisk kontrast och se om du ser någon förbättring, som sagt upplevde jag själv en noterbar förbättring.

Ska se om jag kan knäppa några bilder sen, får se om jag kan få tag på syrran och hennes systemkamera, man lär väll ställa in slutartider och en massa annat lite speciellt för att ta kort på mörka skärmar?

Testade att slå på dynamisk kontrast, blev kanske något bättre men fortfarande inte bra. I övrigt upplever jag precis samma problem som du beskriver ovan, vid svart bild blir nedre vänstra hörnet grådaskigt, flyttar jag huvudet så att det ser bra ut så ser resten av bilden sämre ut.

Permalänk
Medlem

Det är "white glow" effekten som är på alla ISP utan polarizer saken (kostar en jävla massa mer) tror jag väl? att off-center saker är lite ljusare...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Fick precis hem ett ex av denna skärm själv och testat lite.

Då jag innan hade en Nec 20WGX2 är mitt första intryck samma som ni andra att det är väldigt mycket white gow. Nästan som man blir bländad ifall man sitter i mörker och stirrar på en helt svart bild. Men man märker även av det i mörka partier i spel där det istället känns som svärtan är väldigt dålig.

Kan även säga det finns lite av samma effekt även på 20WGX2 men inte alls i samma omfattning, där är det istället att mer av ett "red glow".

Annars upplever jag anti-glare coatingen kunde varit en aning finare. Inte som andra skärmar som jag har testat där man sitter och irriterar sig över den hela tiden, men den ligger ändå på gränsen över vad jag står ut med.

Annars tycker jag färgerna verkar väldigt bra och skärpan även den väldigt bra efter man sätter sharpness till max i meny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaidSoft
Det är "white glow" effekten som är på alla ISP utan polarizer saken (kostar en jävla massa mer) tror jag väl? att off-center saker är lite ljusare...

Alla LCD-skärmar har ett polarisationsfilter - men riktigt: Ett speciellt filter (A-TW) förhindrade "white glow" effekten av IPS paneler. Jag skrev "förhindrade", eftersom LG tyvärr inte tillverkar den längre.

Permalänk
Medlem

japp det var den jag tänkte på A-TW saken som tog bort effekten helt.. Men de skärmarna som hade den kostade en jäkla massa om jag förstod det rätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naquid
och skärpan även den väldigt bra efter man sätter sharpness till max i meny.

Aha har inte hört att folk har höjt 'sharpness' tidigare, jag visste faktiskt inte att den inställningen fanns, men nu har jag också satt den på max.

Permalänk
Medlem
Citat:

japp det var den jag tänkte på A-TW saken som tog bort effekten helt.. Men de skärmarna som hade den kostade en jäkla massa om jag förstod det rätt?

De var lite dyrare, då bara de "bättre skärmarna" använde detta filter (till exempel några exemplar av 90 serien av NEC). Jag tror inte att själva filtret var så dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jasså? Intressant att få veta, jag antar dock att den effekten normalt sett inte är lika extrem som på denna modell, eftersom så mycket folk normalt sett har sånt hat för TN medan de älskar sina IPS? Just nu känns det lite småsurt att min TN skärm som står brevid (Benq G2400WD) har betydligt bättre svärta som dessutom är ungefär lika svart ända ut i alla kanter. Dock är skärmen helt ok i övrigt, och den får förmodligen stanna då den förutom just svärtan är trevlig och gör det jag skaffade den för riktigt bra, dvs 2a skärm i porträttläge samt filmskärm från mindre optimala betrakningsvinklar. Hade dock förväntat mig lite mer då folk generellt lovordar IPS och spottar på TN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Just nu känns det lite småsurt att min TN skärm som står brevid (Benq G2400WD) har betydligt bättre svärta som dessutom är ungefär lika svart ända ut i alla kanter.

Effekten är jämförbar mellan alla LG IPS skärmar. Här är ett exempel:

http://www.prad.de/new/monitore/test/2010/test-lg-w2420r-teil...
(vänster: IPS utan A-TW, höger: IPS med A-TW, därunder: Vinkeleffekt av A-TW)

Permalänk
Citat:

...men det är inte riktigt det som är riktigt problemet heller IMO. Det som är irriterande är ju att svart blir gråaktigt beroende på vart man har huvudet, så att en helsvart bild är grå i ena hörnet och svart i andra. Det är ungefär som att det svarta har riktigt konstiga betrakningsvinklar, medan skärmen inte har några problem alls när det gäller varken vitt eller färg.

...

Citat:

Precis, det måste vara det.
Här är lite exempel på white glow
http://hardforum.com/showpost.php?p=1035566999&postcount=16
De första fyra bilderna visar betraktningsvinkeln på svart, de fyra som kommer sen en färgglad bakgrund, där klarar skärmen sig å andra sidan otroligt bra.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=946...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.468
De var lite dyrare, då bara de "bättre skärmarna" använde detta filter (till exempel några exemplar av 90 serien av NEC). Jag tror inte att själva filtret var så dyrt.

Tjena Denis! Kul att du besöker oss svenskar på nätet

Jäkligt trist det där med att A-TW-polarisationsfiltret försvann, det är väl vinstmaximering till fullo som gäller för LG. Å andra sidan så kan betraktningsvinklarna ändå aldrig bli riktigt bra på en TFT, tekniken är ju ganska kass i det avseendet. Det är trist att OLED dröjer så förbannat. Verkar ju ligga minst ett par år fram i tiden innan det ens dyker upp de dyrare datorskärmarna. =/

Här är en ny H-IPS skärm som inte har något A-TW-filter men ändå verkar ha bra svärta! Blev riktigt nyfiken när jag såg den men tyvärr har den fått noll uppmärksamhet på nätet, det här är de enda bilderna jag har sett. Kan LG fixa det där borde de kunna slänga in samma filter i resten av skärmarna tycker man.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=937...
http://www.it.com.cn/diy/monitor/review/2009/06/29/07/546478_...

Sen vill jag avsluta med att säga att white glow trots allt inte är ett så enormt problem bara man sitter i ett väl upplyst rum. En del gillar ju att kura i helt nedsläckta rum på nattkvisten, men det är inte bra för synen grabbar

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Japp, helt klart det som är problemet. Precis samma sak, som dessutom inte syns så fort det blir lite färg istället.

Det som är tråkigt med denna skärm är att det dock syns väldigt tydligt även när man sitter rakt framför skärmen, i varje fall på mitt ex., ska det verkligen vara så? För i såna fall känns nästan min TN skärm bättre så länge jag tittar på den från "optimal" position.

Nåja, nu ska ändå denna skärm användas mestadels i porträttläge, där man verkligen inte vill ha en TN skärm med alla de problem som de har med betraktningsvinklar när man tittar uppifrån/nerifrån (som i porträttläge blir höger/vänster), så skärmen fungerar som sagt bra för vad jag ska ha den till och jag är nöjd med mitt köp. Hade jag däremot köpt den att ha som enda skärm i normalt läge hade jag nog faktiskt lämnat tillbaka den och skaffat en billigare TN.

Permalänk
Medlem

Ingen som har hittat någon ICM/ICC profil till denna samt settings ?
Använder man den som följer med verkar det vara samma som default sRGB profilen.

Permalänk
Medlem

Låter som att u2410 är det bättre valet här, det största problemet med den är väl den gröna tinten i game mode. Känns som att problemen med HP skärmen är lite för stora för att den ska bli vald över u2410. Om man vill betala några extra hundralappar förstås.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att slippa wide-gamut och samtidigt spara pengar och slippa tintingen är tillräckligt för att vara värt ett köp för mig, problemen verkar variera rätt stort mellan skärm till skärm så får man ett dåligt exempel så ere utbyte som gäller, inge stora problem som alla skärmar verkar lida av vad jag sett utöver white-glow vilket även u2410 lider av endå så..

edit: om man tänkt använda den till konsol med så är det dock definitivt ett problem med ZR24w att man inte kan få 1:1 skalning på 1080p, fast detta påverkar inte mig personligen eftersom jag har en TV till min ps3.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aksell08
Låter som att u2410 är det bättre valet här, det största problemet med den är väl den gröna tinten i game mode. Känns som att problemen med HP skärmen är lite för stora för att den ska bli vald över u2410. Om man vill betala några extra hundralappar förstås.

?
Vad för problem med ZR24w?
U2410 har MYCKET MYCKET större problem, ZR24w har i princip inga problem alls, med U2410 så kommer du ha en enorm tint, inte säkert att det är just grönt, det kan vara lite vilka färger som helst, och det är inte bara i game mode.
Så jag förstår verkligen inte vad du snackar om.
Dessutom är U2410 wide gamut, vilket suger häströv, alla färger kommer vara extremt överdrivna.
ZR24w är ett bättre val på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Så, hur bra är skärmen?
Är den värd dubbla priset jämfört med en TN-panel man tycker är "OKEJ"?

Det är så klart väldigt individuellt, men, jag frågar vad ni tycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Så, hur bra är skärmen?

Dubbla? 3600 för en S-IPS med 1920*1200 är inte det dubbla, men men.

Ja, det är säkerligen värt pengarna. 1920*1200 <3!

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Beställde min från inet för några dagar sedan, den bör dyka upp på måndag eller tisdag, den är skickad men är i göteborg senast jag kollade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Dubbla? 3600 för en S-IPS med 1920*1200 är inte det dubbla, men men.

Ja, det är säkerligen värt pengarna. 1920*1200 <3!

Instämmer, galet att köpa något annat än 16:10. 27" 16:9 är ju lika höga som en 24" 16:10, helt galet dåligt att köpa 16:9. De formatet kanske dock lönar sig vid 30"+ men... jag gillar höjd för datorskärm så förmodligen inte värt det då heller.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Så, hur bra är skärmen?

Som du själv skriver är det individuellt...
Men dubbla priset är helt fel, sen hittar du nästan inga TN med 1920*1200 heller längre.
Sen är det inte bara kvalitén på bilden som skiljer heller, utan även höj-/sänkbar fot, porträttläge m.m. Få TN-skärmar som har de inställningsmöjligheterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
?
Vad för problem med ZR24w?
U2410 har MYCKET MYCKET större problem, ZR24w har i princip inga problem alls, .
....

Jo fast nu har ju ZR24 just kommit, är trots allt inte så jättemånga som fått skärmen än. Men visst, jag skulle också tro att den här blir mindre problemdrabbad än U2410.

Visa signatur

««« »»»