Permalänk
Medlem

Ny dator framtidssäker

Hejsan ska nu köpa ny dator, Det får kosta max 16,000 där går gränsen kan självklart gå över det med någon hundring men vill hålla det så nära 16000 som möjligt eller mindre om möjligt.

Datorn kommer användas till Photoshop, spel, filmredigering men mest spel

Nu vill ni säkert veta några saker som:

1. Kan du bygga själv? Ja det kan jag.

2. kan du spara något från din gamla dator? Ja cd/dvd läsare, hårddisk, minneskortsläsare.

3. har du skärm osv. Japp har en skärm, mus, musmatta, tangentbord, högtalare, hörlurar så det behövs inte.

Vill också tilläga att jag ogillar SLI/Crossfire pågrund av bugg i spel, temperatur, extra watt osv.

Helst stilrena chassin, vill inte ha något som blinkar/lyser i datorn bara det är tyst och flyttar luft.

Intel dominerar väl marknaden? så vi kör på det, men om du har arugement emot det och varför jag ska ta amd gör ett paket och berätta varför.

Ni får givetvis röra er utanför dessa "Ramar" som jag har satt upp nu.

Kommer säkerligen bli ett galleri sen också

Permalänk
Medlem

Intel Core i5 750, 2.66GHz

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

Corsair HX 850W 80+

Cooler Master HAF 932

Gigabyte GA-P55A-UD4

80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA

Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr

Detta blir 9793 kr från Inet.se

Grafikkortet (HD5970) tycker jag du ska köpa från Komplett.se då det blir några hundringar billigare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518528 kostar 5649 kr inklusive frakt.

Totalt blir det 15442 kr.

Edit: Såg att du ogillade CF, då kan du ta något billigare moderkort.

Permalänk

Hej Mackan jag har gjort ett bra paket åt dig.

Jag la till 4st tysta fläktar för optimalt luftflöde i chassit.

1st 120mm fläkt fram för insug, det blir då 2st som suger in luft.

1st 140mm i sidan på chassit för kylning av minnen och blåsa bort varmluft från processorn och grafikkortet.

2st 140 mmm i toppen för utsug av varmluft.

Har du några frågor, så kan du skicka ett PM till mig.

Mvh AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Hej Mackan jag har gjort ett bra paket åt dig.

Jag la till 4st tysta fläktar för optimalt luftflöde i chassit.

1st 120mm fläkt fram för insug, det blir då 2st som suger in luft.

1st 140mm i sidan på chassit för kylning av minnen och blåsa bort varmluft från processorn och grafikkortet.

2st 140 mmm i toppen för utsug av varmluft.

http://img94.imageshack.us/img94/3509/skrmklipp20.th.png

Har du några frågor, så kan du skicka ett PM till mig.

Mvh AP

Det ser riktigt bra ut.

Det enda är att minnena har rätt höga latenser, cl9, och om jag har förstått rätt ska det göra rätt stor skillnad för minnesprestandan. Corsair har ett bättre paket men det kostar uppåt 2200kr, annars har A-data ett paket på cl8 för inte ens en hundring mer. Så det skulle åtminstone jag överväga.

Upptäckte en sak till nu. Det finns ingen som helst anledning att köpa ett 750W nätagg om man tänker köra ett singel-gpu-system. Så jag skulle satsa på ett på ca 500-550W till det systemet.

I övrigt helt klart det bästa du kan få för pengarna och enligt beskrivningen av vad du vill ha.

Permalänk
Medlem

Han ville ej köra crossfire. Därför är 5970 dåligt val då det är 2 crossfirade kort i ett. Bättre att köra på nvidia gtx 480. Sen är väl har väl amd framtidsäkrare socket. Och de är ju på väg in på banan igen med sin 6-kärniga phenom och sedan bulldozer (I7-dödarn ).

Ska du hålla på med redigering tycker jag du ska köra på en I7a dock, ej I5. Tror även socket 1366 är mer framtidsäker än I5-socketen.

Gtx 480 är ju även grym i program

Vill du spara ca 1500kr så kan du välja ett HD5870, med ganska liten spelprestanda-förlust.

här är mitt förslag iaf

Edit: Du kan ju köpa en fractal 120mm fläkt att ha fram i chassit med. Annars kör du med två 140mm fläktar [utblås] i taket. Sedan en 140mm [insug] i bottnen, så att grafikkortet får sval luft.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Tror ni inte man kan dra på med sämre moderkort? är riktigt grön när det kommer till överklockning osv men tänkte kasta mig in i det lite senare. Påtal om nätagget så vill jag inte att det ska börja brumma men kan sänka mig till 650HX men det är endast någon hundring skillnad. Länka gärna till dom andra minnena. är det någon märkbar skillnad? Är det inte värt att smälla på med ett 5870? kommer det märkas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackan50
Tror ni inte man kan dra på med sämre moderkort? är riktigt grön när det kommer till överklockning osv men tänkte kasta mig in i det lite senare. Påtal om nätagget så vill jag inte att det ska börja brumma men kan sänka mig till 650HX men det är endast någon hundring skillnad. Länka gärna till dom andra minnena. är det någon märkbar skillnad? Är det inte värt att smälla på med ett 5870? kommer det märkas?

I dagsläget är det ingen märkbar skillnad mellan 5870 och gtx 480 i spel. Dock är det sistnämda grymt mycket bättre på delar av directx11 och kommer därför att stå sig längre. Sen ska gtx 480 även vara bättre när det kommer till allmänna uträkningar med gpu och har dessutom en standard (cuda) som redan används i flera redigeringsprogram.

Saken är den att 500-550W redan är att ta i egentligen, då systemet med ett 5870 verkligen inte bör dra över 400W ens.

Och här följer länkar till de andra minnena: http://www.inet.se/artikel/5315037/corsair-6gb-3x2048mb-1600m...
http://www.inet.se/artikel/5305015/a-data-6gb-3x2gb-extreme-v...

Edit: Jajuste, om moderkortet. Det som föreslogs i paketet jag kommenterade har både nya usb3.0 och sata6Gb/s och är därför mer framtidssäkert än alternativ utan. Dock har Gigabyte billigare att välja med båda de nya standarderna (snarare kommande standarderna, eftersom de knappt används än så länge). Jag har ingen koll på hur Gigabyte's kort står sig för överklockning men vet att asus-kortet är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så hajj på intel. Men tror inte de spelar stor roll vilket moderkort du har om du ska klocka (vilket det knappt gör för I5, där det bara finns ett chipset att välja på). Kan ju vara annorlunda för I7. Om du inte ska köra seriöst med flytande kväve är det nog liten skillnad.

http://www.antec.outervision.com/PSUEngine

Där kan man se hur mycket ett system drar

Mitt förslag, fast med ett HD5970 (2x HD5870) drar 466 w som max. Och detta är de teoretiska max talet, där alla komponenter (cd, hårdisk, processor, gpu, fläktar osv) jobbar på sitt absoluta maximum, vilket aldrig sker. Dock är det ju bra att ha marginal så att man inte stressar agget. Så ett 650w är ju bra

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blärkfnuskel
I dagsläget är det ingen märkbar skillnad mellan 5870 och gtx 480 i spel. Dock är det sistnämda grymt mycket bättre på delar av directx11 och kommer därför att stå sig längre. Sen ska gtx 480 även vara bättre när det kommer till allmänna uträkningar med gpu och har dessutom en standard (cuda) som redan används i flera redigeringsprogram.

Saken är den att 500-550W redan är att ta i egentligen, då systemet med ett 5870 verkligen inte bör dra över 400W ens.

Och här följer länkar till de andra minnena: http://www.inet.se/artikel/5315037/corsair-6gb-3x2048mb-1600m...
http://www.inet.se/artikel/5305015/a-data-6gb-3x2gb-extreme-v...

Precis, som jag skrev efter

Ett 650w räcker så det blir över till allt nästan.
Sen är gtx 480 grym i beräkningsprogram, typ photoshop osv.
Drivrutinerna till kortet kommer även optimeras senare då det är helt nytt, vilket ger mer prestanda i spel.

Dock, om du bara ska spel, så motiverar inte den lilla prestanda fördelen gtx 480 har mot HD5870 i spel en prisskillnad på 1500kr, enligt mig. Men visst, du får ju physx på köpet Jag hade tagit GTX 480 om jag hade varit du och hade haft pengarna till det. Dock om du kan tänka dig köra crossfire så kostar ju ett HD5970 nästan lika mkt som ett gtx 480 men krossar det TOTALT, så för spel är det ett mycket bättre val.

Visa signatur

Permalänk

Sen kan man ju också nämna att det är nästan obefintlig tillgång på gtx 480 eftersom det nyligen papperslanserades. Så ska datorn köpas snarast är det nog ett bättre val med 5870 oavsett.

Permalänk
Medlem

Jag skule iaf ta

Gigabyte GA-X58A-UD3R

Intel Core i7 920, 2.66GHz

GSKILL Rip Jaw 2000MHz Memory 6 gig

Sen fractals chassi med deras egna fläktar som dom ovan skrev, maxa fläktarna. Sen en ssd 80 gig perfa!

Nätag ta ett av imo BE QUIT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derileec
Jag skule iaf ta

Gigabyte GA-X58A-UD3R

Intel Core i7 920, 2.66GHz

GSKILL Rip Jaw 2000MHz Memory 6 gig

Sen fractals chassi med deras egna fläktar som dom ovan skrev, maxa fläktarna. Sen en ssd 80 gig perfa!

Nätag ta ett av imo BE QUIT!

Varflr I7 920 när 930 är billigare och nyare?

Visa signatur