Permalänk
Medlem

Knäpptyst dator, 6 000kr

Hej!
Jag har tröttnat på ljud. Så jag tänkte bygga ihop en riktigt tyst dator.
Jag hade tänkt mig en intel plattform om AMD är bättre på något sätt kan vi ta AMD.

Lite krav:
-Man ska kunna spela enklare spel så som CS.
-Chassit ska vara ett miditower chassi.
-Som sagt ska det vara riktigt tyst.
-SSD disk

Jag har tysta lagrings hårdiskar så det behöver ni inte ta med.
Operativsystem behövs ej.

Tack jonatan

Visa signatur

Cuisvis homine est errare

Permalänk
Medlem

Köp min ;), den är så nära helt ljudlös det går att få en dator.

Antec 300 - fläktarna bortplockade.
AMD 940BE - undervoltad till 1,2v, CnQ igång, Noctua NH-U12 utan fläktar.
Intel X25 SSD
AMD Radeon 3300 - fläktlöst.

I sidan sitter en Noctua 120 mm, varianten med färre men större fläktblad, den går i ca 500 rpm + fläkten i nätagget, ett Corsair 650w.

Idle på 25-28, load max 50.

Nu lär du ju inte handla denna av mig fattar jag också, men där fick du lite idéer iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Re: Knäpp tyst dator, 6 000kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronking
Hej!
Jag har tröttnat på ljud. Så jag tänkte bygga ihop en riktigt tyst dator.
Jag hade tänkt mig en intel plattform om AMD är bättre på något sätt kan vi ta AMD.

Lite krav:
-Man ska kunna spela enklare spel så som CS.
-Chassit ska vara ett miditower chassi.
-Som sagt ska det vara riktigt tyst.
-SSD disk

Jag har tysta lagrings hårdiskar så det behöver ni inte ta med.
Operativsystem behövs ej.

Tack jonatan

Desto tystare datorn blir det mer högljudda känns diskarna så jag föreslår i alla fall att du inkluderar 2 st Schythe QuietDrive och monterar de på följande sätt. De är rätt dyra men det enda sättet att få 3.5" diskar knäpptysta. Alternativet är att skaffa tysta 2.5" diskar och hänga upp de på samma sätt.

Jag har själv byggt en knäpptyst lagringsserver.

Permalänk
Medlem

Ska tilläggas att jag just nu har ett corsair 550w nätagg och det tycker jag låter för mycket. Kanske fick jag ett måndagsex men det surrar lite i bakrunden.

Visa signatur

Cuisvis homine est errare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronking
Ska tilläggas att jag just nu har ett corsair 550w nätagg och det tycker jag låter för mycket. Kanske fick jag ett måndagsex men det surrar lite i bakrunden.

Corsair nätagregat är tysta men du kommer aldrig få de "riktigt tysta".

Byt fläkten i den eller skaffa ett passivt nätagregat alternativt Nexus Value eller Seasonic X-650/X-750. Garantin går förvisso åt helvete om du byter fläkten.

Min server jag byggde kör Antec Earthwatts 380 W med en 80mm Nexus Real Silent Fan och man känner knappt att det blåser när man håller handen vid utblåset. Temperaturen stiger självklart vid byte men går aldrig över specifikationerna då dagens nätagregat har temperaturreglerade fläktar och Nexus fläkten går absolut inte på maxhastigheten.

Servern normalt ca 70 W AC om du undrar.

EDIT: typos

Permalänk

+ Det finns oxå semi-passiva nätdelar från Nesteq. Serien går under XZ-beteckning. Precis som Seasonics X-serie går där fläkten bara igång när det är absolut nödvändigt.

+ Quiet Drive tycker jag är overkill. Så länge du inte har diskarna i direkt kontakt med chassiplåten är även 3.5"-diskar tysta nog (jag har själv den fläktlösa nätdelen från Nesteq, processor- och chassifläktar som styrs efter belastning, och jag hör då inte mina 3 lagringsdiskar). Möjligtvis hade det varit annorlunda om du hade använt en mekanisk disk som systemdisk, med en SSD som systemdisk behöver inte diskarna jobba så hårt. En sak jag märkte när jag gick över till passiv nätdel är att de mekaniska diskarna låter mer när de är varma, därför rekommenderar jag en 120mm lågvarvig fläkt i fronten för att kyla ned diskarna (kan iof vara mina diskar som beter sig konstigt).

Permalänk
Medlem

Fläktfri kylning på allt + ssd disk så blir vilken dator som hellst 100% knäpptyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
+ Det finns oxå semi-passiva nätdelar från Nesteq. Serien går under XZ-beteckning. Precis som Seasonics X-serie går där fläkten bara igång när det är absolut nödvändigt.

+ Quiet Drive tycker jag är overkill. Så länge du inte har diskarna i direkt kontakt med chassiplåten är även 3.5"-diskar tysta nog (jag har själv den fläktlösa nätdelen från Nesteq, processor- och chassifläktar som styrs efter belastning, och jag hör då inte mina 3 lagringsdiskar). Möjligtvis hade det varit annorlunda om du hade använt en mekanisk disk som systemdisk, med en SSD som systemdisk behöver inte diskarna jobba så hårt. En sak jag märkte när jag gick över till passiv nätdel är att de mekaniska diskarna låter mer när de är varma, därför rekommenderar jag en 120mm lågvarvig fläkt i fronten för att kyla ned diskarna (kan iof vara mina diskar som beter sig konstigt).

Jag skulle inte rekommendera Nesteqs semi-passiva nätagregrat. Inte för att de är dåliga utan för de gamla och utdaterade effektivitetsmässigt för det som inte blir ström till datorn blir direkt värme. En refresh av de vore kul.

Du har helt rätt i att man kan få en väldigt tyst dator genom att bara hänga upp diskar i elastiska snören (använder stretch magic 1.8mm i alla mina stationära datorer, bara servern som kombinerar det + quiet drive) dock kan man inte få de helt knäpptysta vilket TS frågar efter.

Men jag håller helt klart med dig såvidare man inte har datorn på under natten samt inte bor i stan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Fläktfri kylning på allt + ssd disk så blir vilken dator som hellst 100% knäpptyst

Fel. Jag byggde ihop ett i7-system där processorn surrade vid belastning (frekvenssurr). Även SSD-diskar, RAM-minnen, grafikkort m.m. kan surra. Att chassit är väldämpat är därmed också väldigt viktigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Whaow han har skrivit fel med ett mellanrum, och då kommer en kille och påpekar det när han vet vad han menar, varför inte hjälpa till istället för att kommentera, det är barnsligt, men du kanske också är sådan.

Jag hade inte anmärkt på särskrivningen om det inte var för att det blev en oavsedd lustighet. Jag får väl stå för att jag är barnslig men det var inte menat att vara dryg mot TS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Fläktfri kylning på allt + ssd disk så blir vilken dator som hellst 100% knäpptyst

Problemet är att komponenter med fläktfri kylning i allmänhet förutsätter att det finns tillräcklig cirkulation av luften så att värmen transporteras bort ur chassit och det är svårt att få utan chassifläkt. Om du har ett standardgraffa, Passiv PSU och en i7:a med varsin jättefet passiv kylare och sen stänger in det i ett vanligt chassi utan fläkt så kommer det bli stekhett därinne om du inte har nån speciallösning med självdrag som i en skorsten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Problemet är att komponenter med fläktfri kylning i allmänhet förutsätter att det finns tillräcklig cirkulation av luften så att värmen transporteras bort ur chassit och det är svårt att få utan chassifläkt. Om du har ett standardgraffa, Passiv PSU och en i7:a med varsin jättefet passiv kylare och sen stänger in det i ett vanligt chassi utan fläkt så kommer det bli stekhett därinne om du inte har nån speciallösning med självdrag som i en skorsten..

Ett aluminiumchassi är en bra början då dessa leder ut värme väldigt bra i sig.

Permalänk

En effektsnål och därmed tyst kombination som jag tänker skaffa som rekommenderas av SilentPCReview är Asus M4A78T-E och AMD X4 605e
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395221
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499038

MoBo:t har inbyggd grafik som pallar både HD-filmer och CS, åtminstone om man inte kör i nån jätteupplösning typ Dells u2711.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

På ett sätt är det imponerande att se hur snabbt en tråd kan spår ut och handla om något helt annat.
Håll er dock i fortsättningen till vad tråden är skapad att handla om.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har du ett mycket tyst nätaggregat.
https://www.inet.se/artikel/6900271/scythe-kamariki-4-550w-80...

ca 9dba i idle!

Här är en mycket tyst hårddisk:
https://www.inet.se/artikel/4303752/640gb-western-digital-cav...
Tystare än Samsungs, då Samsungs tystaste vibrerar "mycket", så det blir "hmm-ljud" i chassit.

Permalänk
Medlem

rekommenderar Define R2, as usual. sen kanske 3st 120mm fläktar på låg rpm. Typ slip stream 500rpm, lär vara ohörbara.

Permalänk
Skrivet av Kronking:

Tack för alla svar. Men vilket chassi och hur bra luftflöde osv. ska jag ha för att få en tyst dator?

Har ingen erfarenhet av det själv men Fractal Design Define R2 är hyfsat billigt och har inbyggd ljuddämpning och har fått bra kritik här.
Klart tveksamt dock att det skulle funka med endast passiv kylning och utan chassifläkt.
Lågvarviga chassifläktar från tex Noctua är nästan ljudlösa, men bara nästan.

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag ungefär vad jag ska leta efter.
Är inte fläktarna i R2 chassit tysta om de går i låg fart? Om inte vilka fläktar?

Jag behöver ett bra grafikkort som är passivt eller väldigt tyst?(helst ATI)

Jag kommer upp med ett förslag imorn på låda så får ni ta ställning till det.

Tack!

Visa signatur

Cuisvis homine est errare

Permalänk
Skrivet av Kronking:

Jag behöver ett bra grafikkort som är passivt eller väldigt tyst?(helst ATI)

Tack!

Om du går på mitt förslag med MoBo och Processor så har det integrerat ATI-grafikkort med passiv kylning.
Inget prestandamonster men det klarar det du beskrivit

Permalänk
Medlem

Chassi: Fractal Design Define R2
Moderkort: Asus M4A78T-E
Processor: AMD Athlon2 X4 630 2,8Ghz
Ram minne: 2st A-Data 2048MB Game Heatsink DDR3 1333Mhz
Hårddisk: 40GB 2.5" SSD Intel X25-VS G2 SATA
Nätdel: Scythe Kamariki 4 550W 80+
Processor kylare: Scythe Ninja 2 Rev. B (passiv)

Låter det bra?
Jag har som sagt en tyst hårddisk redan och dvd brännare.

Visa signatur

Cuisvis homine est errare