Permalänk
Medlem

Gjorde en fin räkning över driftskostnader för N470, A5870 och A5850 i excel (älska excel:D). Med ett kWh-pris på 1kr/kWh, 12 h användning per dygn varav 30% är 100% load (jag satte 100% load 50W under de angivna på tomshardware eftersom de var Furmark).

Då får jag följande siffror:

N470
1145 kr/år i drift

Det är:
150 kr/år mer än 5870
280 kr/år mer än 5850

Antag att man har kortet i 4 år, då får vi följande siffror:
4583 kr/4år

Det är:
590 kr mer än 5870
1124 kr mer än 5850

Så driftskostnaderna oroar mig inte alls. Visst, jag tycker att kortet borde varit än mer energieffektivt än AMDs, eftersom utveckling för mig betyder mer prestanda för samma energi eller samma prestanda för mindre energi. Att bara kötta på med energi är i princip det Nvidia gör och det är den enkla(och fula) vägen.

Men det är värmen återigen som oroar. De kan säga att kortet är gjort att köras i 800 grader, jag bryr mig inte. 90C är inte något jag vill ha nära mina andra komponenter och i mitt chassi. För att inte tala om hurdana temperaturer man kommer få en varm sommardag med en månads damm i flänsen och insugsfiltret.

Jag håller med ovanstående talare, AMD vinner denna rundan och ett 5870 kommer alldeles säkert leta sig in i mitt kommande bygge (eller kanske ett 5890?).

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badcompany20
smart... det kommer alltid användas mer minne i framtida spel.
ATI kan lika gärna gå i konkurs, de är ljusår efter Nvidia

Ah ha haa. Humor.

Skillnaden i minnesmängd kan komma att variera inom en produktseries livslängd - sedan är marginalerna mellan HD5870 och GTX470 inte så gigantisk att det kommer ge kortet någon längre livslängd pga. det utökade kravet på minne på egen hand.

Att AMD skulle gå i graven utan vidare är ju helt befängt. Dom ligger bakom konkurrenterna Intel och Nvidia rent ekonomiskt - men med flera år med starkare profilering och snabb utveckling och utbreddning av verksamheten är det inte på tal om någon konkurs. Sedan vad AMDs finanser har med nuvarande produkter på marknaden att göra är en annan fråga - speciellt när den lille sedvanligt senaste tiden ger den store smisk på fingrarna om och om igen.

Permalänk
Medlem

Intressant. Evga's forum brukar hålla rätt hög nivå. Om det stämmer så är GTX 470 inte lite bättre än HD 5870 heller. Det där är ganska mycket mer fps.

Vi får se om någon kommer kunna bekräfta eller återskapa liknande test.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

HD5870 är snabbare, drar mindre ström och är tystare än GTX 470.

Valet är enkelt

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

HD5870 är snabbare, drar mindre ström och är tystare än GTX 470.

Valet är enkelt

snabbare: inte på allt
övrigt: inte helt omöjligt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Inte snabbare på allt, men i överlag är HD5870 det snabbare kortet, inget snack om den saken. Dra inte upp min. fps igen bara, det har vi diskuterat tillräckligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni tittat i tråden om 4xx korten där har någon postat Youtube länkar där HD5870 vinner över GTX480 och detta med en i980 prolle. Vad det bevisar är väl inget som nVidiafansen vill kännas vid?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har ni tittat i tråden om 4xx korten där har någon postat Youtube länkar där HD5870 vinner över GTX480 och detta med en i980 prolle. Vad det bevisar är väl inget som nVidiafansen vill kännas vid?!

är väl ganska allmänt känt att 5870 vinner emot 480 i diverse spel, däremot handlar tråden om 470.
på sättet du skrev det där ser man ganska tydligt att du anser dig själv vara ett "ati-fan" och då uppskattar jag om du tänker till innan du skriver saker.

var opartisk och kom med posts som bidrar till diskussionen, att skriva det där visar bara att du söker efter ett flamewar, det skippar vi gärna.

Tror fortfarande 470 presterar bättre än vad många tror, ska se om jag kan hitta fler resultat från svenssons.
När drivrutinerna mognar osv så blir nog 470 skaplig.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1guy:

är väl ganska allmänt känt att 5870 vinner emot 480 i diverse spel, däremot handlar tråden om 470.
på sättet du skrev det där ser man ganska tydligt att du anser dig själv vara ett "ati-fan" och då uppskattar jag om du tänker till innan du skriver saker.

var opartisk och kom med posts som bidrar till diskussionen, att skriva det där visar bara att du söker efter ett flamewar, det skippar vi gärna.

Tror fortfarande 470 presterar bättre än vad många tror, ska se om jag kan hitta fler resultat från svenssons.
När drivrutinerna mognar osv så blir nog 470 skaplig.

I denna tråd skrivs det ju inte bara om ett grafikkort, men om nu inte ens storebror är snabbare än GTX470, hur får du/man ihop dessa resultat i denna tråd?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

I denna tråd skrivs det ju inte bara om ett grafikkort, men om nu inte ens storebror är snabbare än GTX470, hur får du/man ihop dessa resultat i denna tråd?

vad pratar du om nu?
såklart 480 är snabbare än 470, det är irrelevant.

Ska vi prata om att 980x är snabbare än vad AMD's topp prolle är också, för det är ju sant, även om det inte har något med tråden att göra.

Nej, i denna tråd diskuteras 470 vs 5870, om du vill diskutera 480 vs 5870 är det bara göra en ny tråd.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av 1guy:

är väl ganska allmänt känt att 5870 vinner emot 480 i diverse spel, däremot handlar tråden om 470.
på sättet du skrev det där ser man ganska tydligt att du anser dig själv vara ett "ati-fan" och då uppskattar jag om du tänker till innan du skriver saker.

var opartisk och kom med posts som bidrar till diskussionen, att skriva det där visar bara att du söker efter ett flamewar, det skippar vi gärna.

Tror fortfarande 470 presterar bättre än vad många tror, ska se om jag kan hitta fler resultat från svenssons.
När drivrutinerna mognar osv så blir nog 470 skaplig.

Han behöver inte vara ett ati-fan för att han säger det, hans inlägg är av största intresse. Om man kan dra slutsatser betyder det han sa att 5870 är bättre än 470 eftersom att inte ens 480 alltid slår 5870.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1guy:

vad pratar du om nu?
såklart 480 är snabbare än 470, det är irrelevant.

Ska vi prata om att 980x är snabbare än vad AMD's topp prolle är också, för det är ju sant, även om det inte har något med tråden att göra.

Nej, i denna tråd diskuteras 470 vs 5870, om du vill diskutera 480 vs 5870 är det bara göra en ny tråd.

Då får du ju hoppa på alla andra som dragit in bla HD5850 i denna tråd, (m1n1hop tex) men han är ju nVidiafrälst så då det är inga problem Hehe!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

1. Microstuttering finns fortfarande, och om man råkar ut för det så vill man hellre ha ett hälften så bra kort som det man har köpt, bara det slutar microstuttera. Detta riskerar man inte med en GPU.
(exempel: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...)

2. Man kan inte köra CF/SLi med ett dubbelkort, eller om man nu gör det ändå så sjunker pris/prestanda något otroligt, vilket gör det till ett dåligt köp. CF/SLi fungerar däremot utmärkt med en GPU.

3. Många spel/applikationer stödjer inte CF/SLi särskilt bra/alls (GTA4, WoW, m.m. m.m.), och man kanske hellre vill ha ett stabilt kort som alltid presterar som det ska istället för att ta risker och kanske förlora mycket prestanda i de applikationer man vill använda kortet till.

Om man ska ta in ett HD5970 i jämförelsen så kan man lika gärna också ta in HD5850CF i leken. Då vinner HD5850CF över både HD5970 och GTX480 fastän de kostar ungefär lika mycket.

Det är fler likheter mellan ett dubbel-gpu-kort och två en-gpu-kort än vad det är med ett en-gpu-kort. Så om man ska diskutera GTX480 vs HD5970 får man inte räkna ut HD5850CF eller liknande setups heller.

Annars håller jag med om att AMD har lyckats bättre med sina cypress än vad nVidia har lyckats med sina fermi.

1,
Om nu Microstuttering hade varit ett problem så hade vi nog inte gång på gång behvös förklara för folk vad det är.

Och jag har ännu inte sett någon tråd alls om någon som haft problem med ett tex 4870x2 eller likande och microstuttering?

2,
Till viss del. Men crossfire tex vet jag skalar riktigt bra på 3 gpuer.
4 kanske är lite overkill. atm.

3,
Dom applikationer som inte stödjer sli/crossfire bra behöver inte göra det heller. Pga att det går utmärkt att spela på ett singlekort.
Jag maxar gtaiv med ett single 5770 som exempel, då det är ett cpuberoende spel.

4,
5970 bygger på hd5870 gpuer och är vassare än dubbla 5850.

Är verkligen GTX 480 snabbaste singlegpu kortet? Jag är tveksam. OC varianter på 5870 med 1ghz core bör inte ligga långt ifrån i varje fall.

Bättre än så kan ni nv fanboys!

Permalänk
Medlem

Eftersom de flesta av er är inkapabla till att håller er till ämnet och inte få allt att sluta i flamewars så anmäler jag alla inlägg som inte passar.
För en bättre stämning på forumet.

Tycker f.ö. ordet "fanboy" borde resultera i 1 vecka ban, så jävla löjligt att ni ska provocera varandra hela tiden.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1guy:

Eftersom de flesta av er är inkapabla till att håller er till ämnet och inte få allt att sluta i flamewars så anmäler jag alla inlägg som inte passar.
För en bättre stämning på forumet.

Tycker f.ö. ordet "fanboy" borde resultera i 1 vecka ban, så jävla löjligt att ni ska provocera varandra hela tiden.

Nä något som liknar kritik mot det gröna laget är väl inte passande, men varför ta upp sådant i ett diskussionfora, eller en sådan är bara när man håller med? Så tagga ner lite, please

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nä något som liknar kritik mot det gröna laget är väl inte passande, men varför ta upp sådant i ett diskussionfora, eller en sådan är bara när man håller med? Så tagga ner lite, please

jag anmälde minihop också, även han hade gått offtopic flera gånger.

jag "hejar" inte på företag, jag är en konsument och ger blanka fan i företaget, jag bryr mig om produkten.
om du kan försöka hålla dig på topic nu så slipper du bli anmäld.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av Mintboll:

1,
Om nu Microstuttering hade varit ett problem så hade vi nog inte gång på gång behvös förklara för folk vad det är.

Varför inte?

Skrivet av Mintboll:

Och jag har ännu inte sett någon tråd alls om någon som haft problem med ett tex 4870x2 eller likande och microstuttering?

Då har du inte varit uppmärksam. Finns många som har problem med microstuttering, och antagligen lika många till som inte vet om att det är ett känt problem fastän de har problemet själv, men tror att det ska vara så.

Skrivet av Mintboll:

2,
Till viss del. Men crossfire tex vet jag skalar riktigt bra på 3 gpuer.
4 kanske är lite overkill. atm.
3,
Dom applikationer som inte stödjer sli/crossfire bra behöver inte göra det heller. Pga att det går utmärkt att spela på ett singlekort.
Jag maxar gtaiv med ett single 5770 som exempel, då det är ett cpuberoende spel.

Det är inte bara gamla applikationer som inte stödjer CF/SLi utan det finns många nya också, t.ex. GTA4. Dåligt exempel då det inte kräver GPU-kraft men du förstår nog vad jag menar.

Skrivet av Mintboll:

4,
5970 bygger på hd5870 gpuer och är vassare än dubbla 5850.

http://www.anandtech.com/show/2877/7
Nej, HD5850CF är lite lite bättre.

"jag anmälde minihop också, även han hade gått offtopic flera gånger."
Om det är någon som bidragit med nåt i denna tråden är det väl jag? Men ok ska sluta dra upp microstuttering-snack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

"jag anmälde minihop också, även han hade gått offtopic flera gånger."
Om det är någon som bidragit med nåt i denna tråden är det väl jag? Men ok ska sluta dra upp microstuttering-snack...

tycker du har bidragit till tråden och det rörde sig väl om ett inlägg eller så.

Microstuttering är relevant då det drabbar alla kort (till viss del) i SLI/CF, även då 470.
Ifall 470 har lägre microstuttering än t.ex 5870, eller tvärtom, så är det ju av intresse att nämna det.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Hedersmedlem

OK Håller er till ämnet. Det ni skriver ska hållas till specifikt modellerna i topic.
Tråden lever tills vidare.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

Så är 470 bättre med minimum fps?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av facedark:

Så är 470 bättre med minimum fps?

Nej vanligtvis inte.
Undantaget kan vara vissa spel i extrema upplösningar och inställningar, då kan GTX470:s större grafikminne ge en fördel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte riktigt förstå det här med grafikminne.

Grafikminnet påverkar inte fpsen i stil med att det skiljer 1-5 fps hit och dit utan när grafikminnet tar slut så hackar spelet bokstavligt. Och _om_ det är då GTX 470 är bättre. Så är det kortet med andra ord ett måste för dom som spelar väldigt högupplöst.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Folk verkar inte riktigt förstå det här med grafikminne.

Grafikminnet påverkar inte fpsen i stil med att det skiljer 1-5 fps hit och dit utan när grafikminnet tar slut så hackar spelet bokstavligt. Och _om_ det är då GTX 470 är bättre. Så är det kortet med andra ord ett måste för dom som spelar väldigt högupplöst.

Källa på det?

Permalänk
Medlem

Det känns som att nvidia har mer stöd av program än vad AMD har dessutom känns nvidia mer kvalitetsmedvetet, jag tror att gtx470 kan klå 5870 om båda är OC. och så fort det finns passande priser på 470-480 ska jag nog fixa ett ex
(Jag har haft AMD i 3 generationer, börjar bli missnöjd)

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej vanligtvis inte.
Undantaget kan vara vissa spel i extrema upplösningar och inställningar, då kan GTX470:s större grafikminne ge en fördel.

Det verkar ju inte vara grafikminnets storlek som sätter min fps bara, inte om man tittar på resensionen av
Sapphire HD 5870 2GB Toxic Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Källa på det?

Skämtar du? Det är så minne fungerar.
Ram minne fungerar på samma sätt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Det verkar ju inte vara grafikminnets storlek som sätter min fps bara, inte om man tittar på resensionen av
Sapphire HD 5870 2GB Toxic Edition

Där får man något som tyder på det i AvP, men inte i något annat fall jag sett.
Vad det beror på i AvP vet jag inte, man jag tycker inte att ett spel räcker som bevis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Där får man något som tyder på det i AvP, men inte i något annat fall jag sett.
Vad det beror på i AvP vet jag inte, man jag tycker inte att ett spel räcker som bevis.

Titta på resten av benchmarksen i testet också det är inte mycket som skiljer dom båda HD5870 korten i andra spel heller i höga upplösningar t.ex. BFBC2. Det är ett par frames som skiljer korten som minimum fps i dom flesta spelen. Den lilla skillnaden kan lika gärna bero på att Toxic kortet är lite högre klockat än på att den har 2Gb minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Vem fan bryr sig om dom tar 100watt mer i ett helt system jämfört med 5870? Förstår inte hur det kan vara så hemskt, snarare det faktum att dom blir varma nog att steka ägg på som oroar mig.

Jadu, 100w mer är en hel del extra pengar i månaden Fast det beror ju även på vem det är som betalar räkningen..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Skämtar du? Det är så minne fungerar.
Ram minne fungerar på samma sätt.

Hade jag faktiskt ingen aning om. Men jag tackar för informationen och erkänner mitt fel.