Permalänk
Skrivet av Devrer:

Hehe ja, om folk bara kunde förstå detta. Man ser ju varje dag trådar där folk rekommenderar Intel i en speldator för under 10k. Helt obegripligt.
För det första presterar den ca 1000kr billigare plattformen med en phenom II x4 nästan lika bra som en den 1000kr dyrare I5-plattformen i spel.
För det andra så presterar den endast bättre i upplösningen typ 800x600, där grafikkortet inte begränsar. I de normala upplösningarna sätter grafikkortet stopp, och skillnaden blir noll. Då har man slängt ut 1000kr i onödan, när man istället kunnat välja amd (samma prestanda, 1000kr billigare) samt ett bättre grafikkort, och fått bättre prestanda.

Så amd + ati är det självklara valet för en speldator, allt annat är pengar i sjön.. (om man inte vill ha physx/3d, då är det amd + nvidia som gäller)

Jepp, visst är det så att för de flesta kommer grafikkortet begränsa prestandan mycket tidigare än processorn i de flesta spel när man kör i hyfsat hög upplösning och har höga grafikinställningar, så länge som man inte kör på grafikkort bättre än HD5870 (vilket inte många gör). Men å andra sidan kan man i så fall lika gärna köra med Phenom II x3 720 eller Core i3 530 i de flesta fall, då skillnaden i de fallen också då blir marginell i de flesta spel. (det är väl först iom BF:BC2 man ser en rejäl vinst med fyra eller fler kärnor även med ett HD5870).

Argumentet mot detta tänk är väl att med tiden kommer det komma fler spel med bra stöd för flera kärnor. Fast det vette sjutton om man ändå inte i de flesta fall skulle klara sig med x3 720 eller i3 530, för att sedan byta till fler kärnor när det verkligen behövs för flertalet spel. Man tjänar ju i dagsläget mest på att lägga pengarna på ett bra grafikkort istället (i de fall som budgeten inte medger både en bra processor och ett bra grafikkort).

När det gäller strömförbrukningen för Thuban är jag imponerad, hoppas bara de släpper nya revisioner av de två och fyrkärniga processorerna också, så att även de får en lägre effektförbrukning (de ligger ju förhållandevis högt i dagsläget och med Thuban har ju AMD visat att de har tekniken för att göra effektsnålare processorer).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krilleoh:

eftersom amd kom efter dom 4 kärniga intel, så tycker jag det blev lite av en flopp.
Det är klart, en amd 6x för den billiga pengen kan vara roligt, men, från mitt håll ser det mer prisvärt ut att köpa en intel quad om man vill uppgradera till bättre prestanda. menade såklart inte en 980X, utan en 930 tex^ .. om budgeten tillåter det såklart

Själv sitter man på sin trogna 960 ^^

Från ditt håll är du redan beredd att betala mer än 2 ggr vad recenserad processor kostar, 25% mer på moderkortet, RAM för vad recenserad processor kostar, och en PSU för 2 laxar.

Inte för att vara spydig, men hur skulle en processor i den här klassen komma att intressera dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, visst är det så att för de flesta kommer grafikkortet begränsa prestandan mycket tidigare än processorn i de flesta spel när man kör i hyfsat hög upplösning och har höga grafikinställningar, så länge som man inte kör på grafikkort bättre än HD5870 (vilket inte många gör). Men å andra sidan kan man i så fall lika gärna köra med Phenom II x3 720 eller Core i3 530 i de flesta fall, då skillnaden i de fallen också då blir marginell i de flesta spel. (det är väl först iom BF:BC2 man ser en rejäl vinst med fyra eller fler kärnor även med ett HD5870).

Argumentet mot detta tänk är väl att med tiden kommer det komma fler spel med bra stöd för flera kärnor. Fast det vette sjutton om man ändå inte i de flesta fall skulle klara sig med x3 720 eller i3 530, för att sedan byta till fler kärnor när det verkligen behövs för flertalet spel. Man tjänar ju i dagsläget mest på att lägga pengarna på ett bra grafikkort istället (i de fall som budgeten inte medger både en bra processor och ett bra grafikkort).

När det gäller strömförbrukningen för Thuban är jag imponerad, hoppas bara de släpper nya revisioner av de två och fyrkärniga processorerna också, så att även de får en lägre effektförbrukning (de ligger ju förhållandevis högt i dagsläget och med Thuban har ju AMD visat att de har tekniken för att göra effektsnålare processorer).

Jo, det klart, man kan välja en sämre processor än phenom II x4 utan att märka skillnad i spel. Men då är ju amd bättre val endå, eftersom de ger mycket mer prestanda/krona.

Var väl samma när intels/amds försa 4 kärniga kom ut. Folk sa att man skulle köpa dem, eftersom kommande spel kommer dra nytta av quad. Det är ju först nu som vissa spel börjar använda 4 kärnor, och nu är ju inte en q6600 eller en phenom 9950 så mycket att hänga i granen. Givetvis duger ju dem utan att flaska ett HD5870 allt för mycket kan jag tänka mig, men det hade varit vettigare att köpa en billigare 2-kärnig då istället och nu köpa en billig phenom II x4.

Ingen idé att tänka framåt med datorprylar tycker jag. Visst, man kommer ha nytta av 6 kärnor i framtiden, men när den stunden är här kommer en phenom II x6 inte vara något vidare endå. Bättre att sattsa på en billig x4 enligt mig.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

Jag är besviken på prestandan. En 4-kärnig intel presterar ju fan bättre än en 6-kärnig amd i flertrådade program. Okej att intels arkitektur är bättre, men amd har ändå 2 mer kärnor liksom?

Hoppas att kommande bulldozer kan konkurrera men intels kommande arkitektur, annars är amd ute ur leken känns det som. De hamnar ju mer och mer efter.

Får man fråga vad du ska ha datorn till? Om det är till spel så kan du glömma x6 i dagläget

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ja det lär nog dröja många många år innan spel lär dra nytt av 6 cores, knappt så många spel idag ens gör det på en quad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Verkar vara fin fint för sitt pris!. Blir nog ett köp inom en snar framtid flera trådar är framtiden, finns det x6 känig CPU för detta pris och man vill ha en framtidssäker dator, så tror ja det är bästa köpet.

Ja, den lär ju klå din nuvarande rigg med hästlängder, hoppas du inte är farträdd hahahaha

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Varför hade ni inte med en 930/920 i testet?

Det får bli en 955:a för mig, det här var en stor besvikelse

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Avstängd

Det blir helt klart att stanna på 750 då den vann i spelen och det är ju det jag gör och ska ja rendera så blir det nog en 930 eller liknande ist, men okej trevlig prolle om man kan ha den på AM2+kort då slipper man ju nytt Mobo och minnen om man har det redan!

Permalänk
Medlem

Trodde min 930 skulle få pisk. Skönt att jag slipper ångra mitt köp

Permalänk

kul att jämföra prollen med en för 10pap:)
då var det dags att spare lite lök, blir moderplanka minnen o prolle till hösten:)

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Ja i5 750 lyser verkligen med sin frånvaro då de ligger i samma prisklass. så om nån hittar nån jämförelse med den prollen o X6 1055T så länka för hel***e.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Var är testet på 1055t? Jag vill ju veta lite mer om den men de flesta sidor verkar ha hoppat över 1055 till förmån för 1090 =/

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Nice artikel, dock saknade jag som några andra i5 750 som jämförelse, hade även vart spännande med BFBC2 speltest, men man kan inte få allt här i världen ;-D.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbe605:

Ja i5 750 lyser verkligen med sin frånvaro då de ligger i samma prisklass. så om nån hittar nån jämförelse med den prollen o X6 1055T så länka för hel***e.

Du har inte läst alla poster eller? gå till sidan 2 och klicka på länken Kolsvart Katt länkade till

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Får man fråga vad du ska ha datorn till? Om det är till spel så kan du glömma x6 i dagläget

Jag hade ändå inte tänkt köpa en x6a, då jag sitter på en x4 nu och inte arbetar med program. Men jag tänkte mer på att en intel x4 slår phenom II x6 i program som kan utnyttja 6 kärnor, ganska konstigt. Okej att intels kärnor är bättre, men amd har ändå 2 mer?

Intels kärnor är ju 6/4= 1.5 alltså över 50% bättre än amds =O

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Knepigt gjord recension. Att inkludera 870 och 950 istället för 860/920/930 är ju ganska idiotiskt.

Jag tycker även att denna processor verkar ju inte vara något speciellt och jag undrar egentligen hur AMD mår då de behöver 2 extra kärnor för att komma någorlunda nära i7 quad prestanda

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om en del sidor har CnQ på alternativt om alla moderkort stödjer dom nya mer avancerade C-statsen.
Sett många reviews som benchar amd processorer utan CnQ för dom tycker det är mer rättvist på något konstigt sätt för att få en mer realistisk idel strömförbrukning villket jag tycker är bullshit. Menar dom flesta vill ha CnQ på som inte är överklockare.

Jag har då det på min HTPC villet gör undervärk för ljudnivån och strömförbruknigen och på päronens burk med så klart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

Jag hade ändå inte tänkt köpa en x6a, då jag sitter på en x4 nu och inte arbetar med program. Men jag tänkte mer på att en intel x4 slår phenom II x6 i program som kan utnyttja 6 kärnor, ganska konstigt. Okej att intels kärnor är bättre, men amd har ändå 2 mer?

Intels kärnor är ju 6/4= 1.5 alltså över 50% bättre än amds =O

Jag själv bryr mig inte ett dugg hur mycket snabbare Intels processorer är då jag är nöjd med min 955 BE. Har samma klock som du har för den delen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Men jag tänkte mer på att en intel x4 slår phenom II x6 i program som kan utnyttja 6 kärnor, ganska konstigt.

Det gör den inte

Permalänk
Medlem

Grymt nice

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Efter månader av tystnad är det äntligen dags för AMD att röra om i processorgrytan. SweClockers dyker på den alldeles färska sexkärniga processorn Phenom II X6.

"AMD har haft ett tufft år på processormarknaden. Konkurrenten Intels produktlanseringar duggar tätt och processorjätten kom först till både sex kärnor och 32 nanometer. Efter en tids tystnad är det dags för det gröna laget att visa upp den senaste kreationen."

Visste inte att AMD blivit uppköpt av Nvidia?

Borde varit en nyhet tycker man, iaf i mina ögon

MVH

Alexander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Jag själv bryr mig inte ett dugg hur mycket snabbare Intels processorer är då jag är nöjd med min 955 BE. Har samma klock som du har för den delen

Nej jag bryr väl inte mig direkt heller. Min phenom II x4 är till och med overkill för det jag gör så Var bara besviken då jag trodde thuban skulle vara bättre än den var, tråkigt att se amd hamna efter.
Antar att du stannade vid 3.6 för att ha kvar cool and quite?:) Har själv haft uppe min i 4 ghz, men känns ganska onödigt då jag inte behöver det + att jag då slopa C&Q. Känns inte direkt bra att ligga på typ 1.5 v konstant heller

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Det får bli en x6 1055t

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexGstudios:

Visste inte att AMD blivit uppköpt av Nvidia?

Borde varit en nyhet tycker man, iaf i mina ögon

MVH

Alexander

Va, Amds färg är väl också grön eller?:) Reagerade också på det dock. Känns rent logiskt som att rött är amds färg nu, kanske för att de äger ati.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Är lite besviken. Den ser inte ut att vara bättre än i5 750, jag trodde den skulle få pisk av amds nya x6. Men icke, dom är ju typ lika bra fast är visserligen mer framtidssäker.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Om man skulle välja mellan en i5 750 och en X6 1055T rent allmänt vilken skulle ni köra på.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av AlexGstudios:

Visste inte att AMD blivit uppköpt av Nvidia?

Borde varit en nyhet tycker man, iaf i mina ögon

MVH

Alexander

Skrivet av Devrer:

Va, Amds färg är väl också grön eller?:) Reagerade också på det dock. Känns rent logiskt som att rött är amds färg nu, kanske för att de äger ati.

"Historiskt" så har det varit
CPU(x86):
Blåa Laget mot Gröna Laget
GPU
Röda Laget mot Gröna Laget.

Så räknar jag det ännu också, CPU mot CPU = Blått mot Grönt, GPU mot GPU = Rött mot Grönt.

Märkväl x86, annars kommer Big Blue in i bilden...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Va, Amds färg är väl också grön eller?:) Reagerade också på det dock. Känns rent logiskt som att rött är amds färg nu, kanske för att de äger ati.

Hur är det logiskt?
Skulle Intel bli gröna om dom köpte nvidia?
Eller skulle dom kanske bli babyblå om dom köpte hemglass?

Skärp dig nu förfan.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Jag hade ändå inte tänkt köpa en x6a, då jag sitter på en x4 nu och inte arbetar med program. Men jag tänkte mer på att en intel x4 slår phenom II x6 i program som kan utnyttja 6 kärnor, ganska konstigt. Okej att intels kärnor är bättre, men amd har ändå 2 mer?

Intels kärnor är ju 6/4= 1.5 alltså över 50% bättre än amds =O

Skrivet av Enity:

Hur är det logiskt?
Skulle Intel bli gröna om dom köpte nvidia?
Eller skulle dom kanske bli babyblå om dom köpte hemglass?

Skärp dig nu förfan.

Chilla, men berätta gärna om ja ska köpa i5 750 eller X6 1055T.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

den stack ju iväg när de överklockade den, de borde kört speltesterna igen fast i 4GHz!
tror den är trevlig i exempelvis FSX, speciellt runt 4GHz.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64