Permalänk
Medlem

Gaminglaptop

Hej,

Inom kort kommer jag flytta till Irland vilket av flertalet anledningar innebär att jag måste införskaffa en lite smidigare dator; varför då inte en laptop?

Problemet ligger dock i det faktum att jag spelar CS:Source på hög (landslags) nivå, och kommer behöva en dator som klarar av det utan några som helst problem. Problemet med just CS:Source är att det är äckligt CPU-krävande - jag sitter just nu på en E6600 på 3,0GHz med ett 8800GTX-kort och upplever mer ofta än sällan FPS-drops vid lite mer krävande situationer.

Min budget ligger väl någonstans kring 15.000kr. Det som ligger närmast till hands just nu är väl någon slags Alienwaredator - men frågan är om det finns någonting billigare än så som presterar ungefär likvärdigt? Bear in mind att den bara behöver klara CS:Source bra (as in stabila 125fps), jag skiter fullständigt i alla andra, nyare spel.

Tack!

Permalänk

MSI GX740 eller vad den nu heter.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdsegel:

msi gx740 eller vad den nu heter.

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av RymdSegel:

MSI GX740 eller vad den nu heter.

Surfade runt lite och hittade den jag också, verkar lovande. Tyvärr verkar den vara slut överallt och jag vet inte riktigt när jag måste åka - kanske är lättare/billigare att få tag på på Irland, perhaps

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt den om spelet är CPU krävande. Köp en bärbar med minst i7-720QM istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2takt:

Skulle inte köpt den om spelet är CPU krävande. Köp en bärbar med minst i7-720QM istället.

Några tips? Grafikkortet måste ju vara top of the line också, såklart.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

1+ om du har pengarna så värför inte ^^

Permalänk
Medlem

Asus G73JH-A2 från USA = ~ 16000:- med frakt, moms och tullavgift

ASUS G73JH-A2 17.3" Notebook. ASUS G73JH-A2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av omii:

asus g73jh-a2 från usa = ~ 16000:- med frakt, moms och tullavgift

asus g73jh-a2 17.3" notebook. Asus g73jh-a2

+2

Permalänk

Inget direkt imponerande grafikkort för det priset ! 5870 ska de va för fan!

Permalänk
Medlem

Det grafikkortet har DDR3 minnen, vilket är riktigt, riktigt uselt. Ett riktigt skitkort för att tala klarspråk.

Permalänk

Tror inte att en i5 borde ha problem att köra Source motorn.
Jag körde L4D2 på en Phenom, dock med 3 kärnor men det presterar uselt iaf.
Borde finnas recensioner på den.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:
Skrivet av omii:

asus g73jh-a2 från usa = ~ 16000:- med frakt, moms och tullavgift

asus g73jh-a2 17.3" notebook. Asus g73jh-a2

+1

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av doz3r:

+1

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av omii:

Asus G73JH-A2 från USA = ~ 16000:- med frakt, moms och tullavgift

ASUS G73JH-A2 17.3" Notebook. ASUS G73JH-A2

Skrivet av of-doom:
Skrivet av Doz3r:

- 10

-Då han sa att han inte visste när han skulle åka, beställer han en sådan får han vänta minst en månad och som det lät så var det inte ens aktuellt att beställa GX 740 som nu har en mindre kö på sig än Asus G73an.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/1969688/msi-gx740-windows-7-home-...

Inet får den i lager den femte, på onsdag.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

- 10

-Då han sa att han inte visste när han skulle åka, beställer han en sådan får han vänta minst en månad och som det lät så var det inte ens aktuellt att beställa GX 740 som nu har en mindre kö på sig än Asus G73an.

-1

Får man inte komma med förslag eller? Han skriver att han åker inom "kort" vilket mycket väl kan vara en eller flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spongie:

Go for it!

Permalänk

Gx640 eller 740. Acern som någon länkade har bra gpu men den handikappas av gddr3 minnet.

När man lirar cs:s på hög nivå så kör man väl oftast ganska låg upplösning, och hög fps är väl av yttersta vikt. Ju lägre upplösning och högre fps desto mer spelar cpu in. Vet inte om du skulle vinna på att köra en quadcore, source motorn har ju ganska många år på nacken och jag misstänker att den inte är optimerad för quads. Då är nog en snabbare i5 520 eller 540 att föredra, och ett 5650 grafikkort lär ju gå alldeles utmärkt.

Vad kör du för upplösning osv?

Permalänk

Hehe, ganska stort fel i beskrivningen på inet:
GPU-tillverkare ATI
GPU-typ Radeon HD 5870
GPU-minne 1 MB, GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Gx640 eller 740. Acern som någon länkade har bra gpu men den handikappas av gddr3 minnet.

När man lirar cs:s på hög nivå så kör man väl oftast ganska låg upplösning, och hög fps är väl av yttersta vikt. Ju lägre upplösning och högre fps desto mer spelar cpu in. Vet inte om du skulle vinna på att köra en quadcore, source motorn har ju ganska många år på nacken och jag misstänker att den inte är optimerad för quads. Då är nog en snabbare i5 520 eller 540 att föredra, och ett 5650 grafikkort lär ju gå alldeles utmärkt.

Vad kör du för upplösning osv?

Precis. Skriver från iPhone nu btw, så ber om ursäkt för eventuella felskrivningar.

Jag kör på 1024*768 vilket är relativt högt för "professionella", men det är något jag gjort sedan jag började lira. Precis som du säger kommer jag inte tjäna något alls på en Quad då Sourcemotorn är värdelös ;p

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man klarar sig bra med Komplett.se - HP Pavilion dv6-2170 15.6"WXGA , om man ska spela Company of Heroes, Starcraft, Wc3, World in Conflict och GTA spelen.

Jag vill i alla fall klara spelen på medium och då ska det flyta på bra, hade gärna tagit en MSI annars. Men jag är i snabbt behov av en bärbardator

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Avstängd

Gt 230 är inte mycket att hänga i gran mannen.... jag är ute efter en oki laptop med.. tittat på msi 740 den är nog den jag köper.. men vill gärna ha i7 prolle i datorn.,.

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Gt 230 är inte mycket att hänga i gran mannen.... jag är ute efter en oki laptop med.. tittat på msi 740 den är nog den jag köper.. men vill gärna ha i7 prolle i datorn.,.

Prega in en i7 720QM i gx740 då? ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewlpopsicle:

Prega in en i7 720QM i gx740 då? ;P

Känns som att de skulle va värt för dej att lägga till lite pengar och köpa denna.

ASUS G51J 3D CI7 1.6 4GB/640 15.6" W7HP - Högpresterande spelmaskin med 120Hz 3D-skärm! - Specifikationer

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av XperteN:

Precis. Skriver från iPhone nu btw, så ber om ursäkt för eventuella felskrivningar.

Jag kör på 1024*768 vilket är relativt högt för "professionella", men det är något jag gjort sedan jag började lira. Precis som du säger kommer jag inte tjäna något alls på en Quad då Sourcemotorn är värdelös ;p

Ja det e väl 800x600 som gäller vill jag minnas Ärligt talat så är det svårt att hitta ngn laptop som ens matchar prestandan du nu har i din stationära, tycker att det är konstigt att du får dropps med den datorn. Nu är ju allt relativt, med dropps menar du då att det faller ner till 100fps typ? Sen så är väl skärmen extremt viktig också, inge vidare med input lag osv. Men du kanske kommer köra extern skärm ändå.

Här finns endel benchmarks av bland annat Cs:S, även av HL2 som väl bygger på samma motor, eller är jag ute å cyklar nu?